سریال زیرخاکی بدآموزی دارد/کشف ۱۸۲ قلم شی تاریخی در فروردین ۹۹

۱۳۹۹/۰۲/۲۹ - ۱۵:۴۶:۰۹
کد خبر: ۱۰۰۳۹۹۴
سریال زیرخاکی بدآموزی دارد/کشف ۱۸۲ قلم شی تاریخی در فروردین ۹۹
رئیس یگان حفاظت از میراث فرهنگی گفت: در فروردین ماه ۱۸۲ قلم شی تاریخی کشف شد که از این میان ۱۵۲ قلم اصل و ۳۲ قلم بدل بود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سردار امیر رحمت اللهی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در نشست خبری روز جهانی موزه در خصوص سریال زیرخاکی که در خصوص حفاری غیرمجاز مطالبی عنوان کرده است، گفت: ممکن است سریال زیرخاکی تا حدودی بدآموزی داشته باشد اما تصور می‌کنم تهیه‌کنندگان فیلم‌ها و سریال‌ها وقتی به موضوعات مجرمانه می‌پردازند معمولا توجیهی برای این کار دارند.

او در خصوص این سریال افزود: البته معتقد هستم باید در مقابل چنین فیلم‌هایی شاهد ساخت سریال‌ها و فیلم‌هایی با مضامین اجتماعی و آموزشی نیز باشیم و بهتر است از این پس همانند ساخت فیلم‌های پلیسی که حتما کارشناسان پلیس به عنوان مشاور در ساخت این فیلم‌ها همکاری دارند، در موضوع ساخت فیلم‌های با موضوع میراث فرهنگی شاهد حضور کارشناسان این حوزه نیز باشیم.

کشف ۱۸۲ قلم شی تاریخی در فروردین ماه

رئیس یگان حفاظت از میراث فرهنگی گفت: در فروردین ماه ۱۸۲ قلم شی تاریخی کشف شد که از این میان ۱۵۲ قلم اصل و ۳۲ قلم بدل بود. ۵۵ مورد حفاری غیر مجاز نیز رصد شد که ۸۷ نفر در این خصوص دستگیر شدند. ۱۴ دستگاه فلزیاب کشف و ۴۴ مورد تجاوز به حریم در این بازه زمانی صورت گرفته است. ۳۳۷ مورد نیز اخطاریه در خصوص ساخت و سازها صادر شده است.

او از استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، کردستان و گیلان به عنوان استان‌ های صدرنشین در جرائم میراثی در روزهای کرونایی یاد کرد.

کشف 33 هزار شی تاریخی

رحمت اللهی افزود:‌ در سال گذشته، ۳۲ هزار و ۹۵۴ قلم شی تاریخی و عتیقه کشف شد که در این میان ۱۹ هزار و ۴۱۴ از این اشیا اصل بود که مورد کارشناسی قرار گرفت. ۱۶ هزار و ۵۸۸ قلم از این اشیا تقلبی بود که البته قانون جرم در خصوص این اشیا مصداق کلاهبرداری است و مجازات متناسب با آن را دارد. مردم نیز 256 شی ارزشمند و تاریخی را به صورت داوطلبانه به میراث بازگرداندند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی گفت: در خصوص حراست و حفاظت از میراث فرهنگی، آثار باستانی در برخی مواقع با جرم روبه‌رو هستیم و پدیده مجرمانه حفاری غیرمجاز بیشترین جرم پرتکرار در این زمینه است.

اجرای طرح میراث ‌بانان افتخاری

او افزود: با فعال کردن مردم و جوامع مدنی در خصوص حفاظت و حراست از میراث فرهنگی و اجرای طرح میراث ‌بانان افتخاری در برنامه قرار گرفته شد. بعد از دستور وزیر این برنامه اجرایی می‌شود تا مشارکت مردم و جوامع را در این عرصه داشته باشیم.

رحمت الهی تاکید کرد: با کنترل فضای مجازی در خصوص جرایم میراثی و  رصد فضای مجازی در حوزه تبلیغ و خرید و فروش دستگاه‌های فلزیاب، موفق به برخورد با این جرائم شدیم.

رئیس یگان حفاظت از میراث فرهنگی، وزارت میراث فرهنگی در ادامه با اعلام این خبر که در سال ۹۸، دوهزار و ۷۰۰ اخطار به متخلفان ساخت و سازهای غیرمجاز در حوزه میراث فرهنگی داده شده، گفت:  در این میان 2300 اخطاریه در بدو ارتکاب به جرم صادر و منجر به توقف شد. نباید فراموش کرد که پیشگیری از وقوع جرم در میراث فرهنگی بسیار اهمیت دارد و ما در این پرونده‌ها موفق بودیم.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز