فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی مطرح کرد:

وجود ۳۲ هزار بنای تاریخی در کشور/ نیازمند ۱۰۰ هزار نیروی حفاظتی هستیم

۱۳۹۹/۰۳/۰۶ - ۰۴:۲۷:۱۸
کد خبر: ۱۰۰۶۴۱۲
وجود ۳۲ هزار بنای تاریخی در کشور/ نیازمند ۱۰۰ هزار نیروی حفاظتی هستیم
سردار امیر رحمت‌الهی گفت: تا این لحظه 32 هزار اثر تاریخی ارزشمند مورد شناسایی قرار گرفته است که برای نگهداری از آن ها با توجه به حفاظت حداقلی نیاز به 100 هزار نیرو داریم که تقریبا محال است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کشور تاریخی ایران با توجه به وسعت زیاد و پراکندگی تمدنی نیازمند استفاده از سیستم‌های هوشمند در راستای حفاظت از گنجینه‌های تاریخی خود است. مقوله‌ای که به هیچ عنوان به وسیله نیروی انسانی قابل پوشش نیست این امر سبب شده لزوم استفاده از پتانسیل‌های اجتماعی و نرم افزارهای جدید در این حوزه بیش از پیش احساس شود.

بازدید ادواری در دستور کار یگان حفاظت

سردار امیر رحمت‌الهی، فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در این خصوص گفت: مسئله حفاظت از میراث فرهنگی یک منطق فراگیر دارد. تمامی بناهایی که ثبت ملی شده و یا دارای ارزش تاریخی هستند باید مورد مراقبت قرار گیرند.

او افزود: در برخی مناطق ممکن است به‌علت پراکنده بودن این میراث، متولیان حفاظت از میراث فرهنگی حضور نداشته باشند اما این به‌معنای بی‌تفاوتی نیست و سرکشی و بازدید به‌صورت ادواری در دستور کار است.

فرمانده حفاظت از میراث فرهنگی کشور در خصوص روش‌های جایگزین برای جبران کمبود نیروی انسانی در این حوزه اظهار کرد: موضوع مشارکت‌های اجتماعی در این راستا در دستور کار قرار گرفته تا بتوانیم از تمامی ظرفیت‌ها بهره ببریم.

وجود 32 هزار اثر تاریخی در کشور

او افزود: تا این لحظه 32 هزار اثر تاریخی ارزشمند مورد شناسایی قرار گرفته که برای نگهداری از آن‌ها با توجه به حفاظت حداقلی نیاز به 100 هزار نیرو است که تقریبا تامین این نیرو محال است.

سردار رحمت‌الهی در خصوص همکاری با نیروی انتظامی در خصوص مقابله با سوءاستفاده از میراث فرهنگی تاکید کرد: تفاهماتی با نیروی انتظامی داشته‌ایم تا بتوانیم از پتانسیل بالای این مجموعه بهره ببریم. گشت‌های نیروی انتظامی در راستای جرائم حوزه میراث فرهنگی توجیه شده‌اند و هم در مقابله با آسیب به این بناها واکنش نشان می‌دهند.

فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی گفت: متاسفانه خانه‌های تاریخی رها شده در کشور زیاد هستند و در آغاز اقداماتی برای ساماندهی آن‌ها انجام شده تا یگان حفاظت میراث فرهنگی به کمک بخش‌های خصوصی بتواند از این مراکز نگهداری کند. این نگهداری در راستای جلوگیری از تخریب، سرقت و تبدیل آن‌ها به محل تجمع افراد غیر، صورت می‌گیرد.

امنیت نرم افزاری در دستور کار است

سردار رحمت‌الهی در خصوص بهره‌گیری از فناوری‌های روز در راستای حفاظت از میراث فرهنگی اظهار کرد: تقدم امنیت نرم افزاری امروز مورد توجه قرار گرفته است. این امر به لحاظ گستردگی جغرافیای کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. در همین راستا مسئول ساختن شهروندان و نهادهای اجتماعی موضوعی است که در دستور کار قرار گرفته است. 

پایان مراحل تولید نرم افزار میراث‌بان

او افزود: در این راستا تولید نرم افزار میراث‌بان در دستور کار قرار گرفت که مراحل فنی آن به پایان رسیده است و می‌توانیم از این طریق تا حدود زیادی مراکز تاریخی را کنترل کنیم. 

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در خصوص منطقه تاریخی شهرری گفت: در محدود شهرری بر خلاف شایعات مطرح شده تاکنون اتفاق خاصی رقم نخورده است.

او ادامه داد: در محدوده تاریخی شهرری یک پایگاه حفاظتی تاسیس شده و از آن طریق نظارت‌ها و سرکشی‌ها در دستور کار قرار گرفته است. 

راه‌اندازی شبکه اطلاعات مردمی در شهرری

سردار رحمت‌الهی با اشاره به راه‌اندازی شبکه اطلاعات مردمی در شهرری اظهار کرد: شبکه اطلاعات مردمی نیز در آن محدوده راه اندازی شده و همکاری خوبی این شبکه با یگان حفاظت میراث فرهنگی دارد.

او در پایان گفت: این شبکه اطلاعاتی می‌تواند در آن منطقه از بسیاری از دست‌اندازی‌های احتمالی جلوگیری کند.

انتهای پیام: 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز