راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت

۱۳۹۹/۰۳/۰۷ - ۰۷:۰۳:۱۷
کد خبر: ۱۰۰۷۱۹۷
راهکارهایی برای افزایش سرعت اینترنت
امروزه بیش از هر زمان دیگری دسترسی به اینترنت جزو نیاز های روزمره دنیای مدرن است و سرعت اینترنت یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در دسترسی به دنیای ارتباطات است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ همیشه داشتن اینترنت پر سرعت یکی از دغدغه های اصلی ما بوده که در ایران مشکلات سرعت کم همواره به گردن سرویس دهنده و مخابرات (شرکت زیرساخت) انداخته شده است.

محمدطاها فرهنگی، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات و مخابرات، در خصوص چگونگی ارتقا سرعت اینترنت‌های ثابت و موبایل گفت: سرعت اینترنت را شرکت‌های ارائه دهنده پهنای باند تعیین می‌کنند ولی کاربران نیز می‌توانند با چند ترفند ساده سرعت اینترنت خود را بالا ببرند.

او افزود: برای سرعت‌سنجی اینترنت‌های ثابت و خانگی، برنامه‌ها، ابزارها و اپلیکیشن‌های بسیاری در فروشگاه‌های اینترنتی وجود دارد که به وسیله آنها می‌توان سرعت اینترنت را اندازه‌گیری کرد. البته نکته  قابل توجه این است که اگر سرعت اتصال کمی پائین باشد، کاملا عادی است چون معمولا هزینه‌ها برای یک میزان سرعت مشخص پرداخت شده و همچنین سرعت اینترنت می‌تواند در زمان‌هایی از روز که ترافیک بالاتری وجود دارد، نسبت به ساعات عادی، کندتر باشد.

سرعت اینترنت

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به کندی سرعت مربوط به شرکت ارایه دهنده اینترنت وای فای گفت:  در این‌صورت باید با واحد پشتیبانی تماس گرفته تا آن را برطرف کنند و یا این‌که هزینه بیشتری را برای ارتقای خدمات دریافتی پرداخت کنیم.

تماس

فرهنگی در خصوص اقدامات اولیه برای ارتقا سرعت اینترنت همراه افزود: یکی از اصلی‌ترین نکات در برطرف کردن کندی اینترنت همراه، پاک‌کردن حافظه پنهان یا همان کش (Cache) مرورگر یا حافظه پنهان گوشی و اپلیکیشن‌هاست که با پاک کردن کش برنامه‌ها، فضایی در دستگاه موبایل خالی می‌شود که می‌تواند بخش اعظمی از کندی اینترنت را بر طرف کند.

او یکی دیگر از راهکارهای افزایش سرعت در  اینترنت‌های ثابت و خانگی را راه‌اندازی مجدد مودم یا روتر دانست و گفت:  با این کار مقداری از سرعت اینترنت بازیابی می‌شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات تصریح کرد: در اینترنت‌های همراه حجم زیادی از مصرف روزانه اینترنت توسط مرورگرها هدر می‌رود. به همین دلیل استفاده از یک مرورگر مناسب راهکاری برای جلوگیری از کاهش سرعت اینترنت است که با این بهینه‌سازی می‌توان عواملی که موجب کندی سرعت اینترنت می‌شود را حذف کرد.

فرهنگی با اشاره به این موضوع که ممکن است سرعت اینترنت ثابت خوب باشد اما سیگنال‌های وای‌فای به اینترنت متصل نباشد، گفت: یک اتصال بد وای‌فای می‌تواند به‌عنوان یک مشکل اتصال به اینترنت ظاهر شود، به خصوص این‌که می‌تواند بر تمام دستگاه‌های موجود در خانه تاثیر بگذارد.

وای فای

او افزود: ممکن است امواج رادیویی موجود دستگاه‌های زیادی را پشتیبانی کند و متراکم باشد. این مشکل در مناطق شهری متراکم بسیار شایع است.

این کارشناس فناوری اطلاعات راهکار دیگر افزایش سرعت اینترنت همراه را غیرفعال‌سازی یا پاک کردن برنامه‌‌ی بدون استفاده و جاگیر عنوان کرد و گفت: ممکن است اپلیکیشن‌های متعددی بر روی تلفن همراه نصب باشد که حتی در پس‌زمینه نیز اینترنت و باطری مصرف کنند. به‌طور مثال اپلیکیشن فیس‌بوک و اینستاگرام حتی در زمانی که باز نیستند نیز اینترنت مصرف می‌کنند. به همین دلیل غیرفعال‌ یا حذف کردن برنامه‌های بدون استفاده نقش موثری در  افزایش سرعت دارد.

فرهنگی افزود: در برخی موارد در صورتی‌که سرور پیش‌فرض ارائه دهنده خدمات اینترنت خانگی کند باشد، سوئیچینگ سرور می‌تواند سرعت اتصال را به شکل ظاهری افزایش دهد.

تغییر سرور

او با اشاره به نقش مهم غیرفعال‌سازی بارگذاری تصاویر در افزایش سرعت اینترنت گفت: اگر در جستجوی اینترنت به تصاویر احتیاج نداریم و فقط نیاز به متن است، می‌توانیم در مرورگر تلفن همراه خود فقط حالت متن را فعال کنیم. تا دیگر دیتایی برای بارگذاری عکس‌ها صرف نشود. با فعال‌سازی این قابلیت، دیگر هیچ تصویری بارگذاری نمی‌شود که تاثیر زیادی در افزایش سرعت اینترنت خواهد داشت.

فرهنگی افزود: با استفاده از مرورگرهایی که قابلیت بلاک کردن تبلیغات را دارند، می‌توان از نمایش تبلیغات جلوگیری و در نتیجه سرعت اینترنت را افزایش داد.

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: یکی دیگر از روش‌های موثر برای افزایش سرعت اینترنت همراه فعال‌سازی گزینه بارگیری حداکثر داده است. برای این کار باید به تنظیمات شبکه در تلفن همراه خود رفته و پس از انتخاب انتقال GPRS، داده مورد نظر خود را انتخاب کنیم. این کار باعث بارگیری حداکثر داده در تلفن همراه می‌شود و افزایش سرعت اتصال به اینترنت را به همراه خواهد داشت.

او در پایان یکی دیگر از راهکارهایی که سرعت اینترنت همراه را افزایش می‌دهد را استفاده از نرم‌افزارهای کمکی دانست و گفت: این نرم‌افزارها با پاک کردن فایل‌های اضافه، سرعت اینترنت را تا حدی افزایش می‌دهند. با استفاده از این نرم‌افزارها می‌توانیم حافظه دستگاه خود و فایل‌ها را مدیریت و بهینه‌سازی کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز