کهرم در پی آتش سوزی خائیز خبر داد:

خطر در کمین بیش از ۲۳۰ گونه پرندگان/ اختلافات قومی علت اصلی آتش سوزی در جنوب کشور

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۱۲:۰۷:۴۲
کد خبر: ۱۰۰۹۰۸۸
خطر در کمین بیش از ۲۳۰ گونه پرندگان/ اختلافات قومی علت اصلی آتش سوزی در جنوب کشور
یک استاد سرشناس محیط زیست با اشاره به از بین رفتن بیش از 230 گونه از پرندگان در پی آتش سوزی خائیز از دلیل اصلی این فاجعه زیست محیطی پرده برداشت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ وزش باد  و صعب العبور بودن از جمله دلایلی است که مهار آتش در جنگل‌ها و مراتع را دشوار کرده است. تاکنون ۶ سورتی پرواز برای جابه جایی امدادگران به ارتفاعات محل آتش سوزی در کهگیلویه انجام شده است. از روز گذشته نیز تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر نیروی عملیاتی و پشتیبانی در کار اطفای حریق در جنگل ها و مراتع گچساران مشارکت کرده اند. آتش سوزی که از هفته گذشته در جنگل‌ها و مراتع جنوب کشور آغاز شد و همچنان نیز ادامه دارد و دامنه آن تا استان هرمزگان نیز افزایش یافت.

اسماعیل کهرم، مشاور رئیس اسبق سازمان حفاظت محیط زیست، در این خصوص گفت: در منطقه زاگرس و در مناطقی که این روزها طعمه حریق شده‌اند فقط بیش از 230 گونه جانوری وجود دارد. تصاویری که این روزها از این مناطق مخابره می شود نشان دهنده صحنه‌های تکان دهنده ای است که عواقب مخوف آن در آینده مشخص خواهد شد به آن علت که همچنان آتش سوزی در این مناطق تداوم دارد.

او افزود: قوچ، میش، غزال، گوزن و سنجاب از جمله گونه‌های جانوری دیگری است که در آتش‌سوزی‌های دامنه زاگرس به شدت تهدید می شوند و تعدادی از آن‌ها در آتش سوختند. هیچ عارضه‌ای بدتر از آتش نمی‌تواند محیط زیست را تخریب کند.

کهرم با اشاره به گسترده بودن حریق در منطقه خائیز اذعان کرد: در این منطقه حدود 43 هزار هکتار از اراضی طعمه حریق شده است و تمام زیست آن نقاط را از بین برده است به گونه ای که حدود 50 سال زمان نیاز است تا این مناطق بار دیگر به حالت اولیه بازگردد. 

این متخصص حوزه محیط زیست اظهار کرد: تصوری که امروز از استان بوشهر در فصل تابستان وجود دارد این است که یک استان با دمای 55 درجه است اما زمانی که در همین استان به منطقه خاییز برویم شاهد جنگل‌ها و باغ‌های مرکبات بزرگ و نخلستان‌هایی خواهیم بود که به‌نحوی جز زیباترین و توریستی‌ترین مناطق کشور است که از این منظر نیز آسیب‌هایی به این قسمت وارد خواهد شد.

او در خصوص علل وقوع آتش سوزی در این منطقه اذعان کرد:  یکی از مقامات محلی عنوان کرد که علت این آتش سوزی عمدی بوده است و به جهت اختلافات قومی و قبیله ای رخ داده است.

کهرم با اشاره به صعب العبور بودن مناطقی که همچنان آتش‌سوزی در آن‌ها ادامه دارد، گفت: لازم است در اطفای حریق در این مناطق از هلی کوپتر استفاده شود و کم کاری در این عرصه قابل پذیرش نیست. متاسفانه مسئولین نتوانستند به خوبی در بحث تامین اعتبارات این حوزه عمل کند.

او افزود: برخی مسئولین انتظار دارند صرفا افراد داوطلب و سازمان های مردم نهاد در این عرصه فعال باشند و آتش به وسیله آن‌ها مهار شود در صورتی که بدون امکانات این امر محال است. 

این متخصص حوزه محیط زیست در پایان با انتقاد از تاخیر در اعزام بالگرد برای اطفای حریق بیان کرد: این آتش‌سوزی‌ها به قدری گسترده است که با حضور نیروی انسانی و ابزارهای ابتدایی نمی‌توان آن را مهار کرد. در روزهایی که از هر 10 هزار هکتار جنگل فقط جنگل‌بان محافظت می‌کند نمی‌توان انتظار مراقبت خوب از جنگل‌ها را داشت. 

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه