بلایی که زندگی‌های لاکچری بر سر جوانان می‌آورد

۱۳۹۹/۰۳/۱۵ - ۰۵:۳۶:۱۷
کد خبر: ۱۰۱۰۴۶۴
بلایی که زندگی‌های لاکچری بر سر جوانان می‌آورد
یک جامعه شناس فرهنگی و استاد دانشگاه گفت:در شبکه‌های اجتماعی تنها ظاهر زندگی‌های لاکچری نشان داده می‌شود و هیچ وقت فالوورها نمی‌بینند در پَس این زندگی‌ها چه مشکلات و ابتذال هایی وجود دارد به همین دلیل مجذوب آنها می شوند و سعی می‌کنند با پیش گرفتن راه این افراد به آن زندگی مرفه برسند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رسانه‌ها و فضای مجازی به جزئی جدایی‌ناپذیر در زندگی افراد عصر حاضر تبدیل شده‌است. فضای مجازی دنیایی غیر ملموس اما وسیع و پر جاذبه بوده که امروزه با زندگی حقیقی افراد پیوندهای ناگسستنی دارد و گاه سهم بیشتری در زندگی ما نسبت به دنیای واقعی ایفا می‌کند. بی حد و مرزی و وسعت این فضا که از جاذبه‌های بارز آن است که می‌تواند آسیب‌های بسیاری در پی داشته باشد. اکثر والدین می‌کوشند فرزندان خود را در دنیای واقعی کنترل و مدیریت کنند اما ناآگاهانه آنها را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رها می‌کنند.

محمد حیدرپور، جامعه شناس فرهنگی و استاد دانشگاه، با اشاره به تاثیری که فضای مجازی بر رفتار جوانان می گذارد، گفت: باتوجه به اینکه می‌توان استفاده‌های مفیدی از فضای مجازی داشت و از این طریق ارتباطاتمان را با دیگران قوی کنیم اما متاسفانه در جامعه ما این فضا باعث ایجاد آسیب های فراوانی شده است.

او افزود: متاسفانه اهداف تحصیلی برای جوانان ما کاملا بدون معنی شده و الگوی آنها برای ادامه زندگی تغییر کرده بر همین اساس وقتی می بینند کسانی که سالها درس خوانده اند درآمد کمی دارند یا جایگاه اقتصادی مناسبی ندارند از درس خواندن و قدم گذاشتن در راه تحصیلات عالی عقب می‌کشند و در عوض کسانی را که یک شبه در فضای مجازی معروف شدند و از طریق فالوورهای خود به پول بسیاری درست یافتند، الگوی خود قرار می‌دهند.

این جامعه شناس فرهنگی تصریح کرد: برای مثال یکی از شاخ های اینستاگرامی که خواننده هم است با وجود ویژگی‌های منفی که دارد و حرف های بسیار زشت و ناپسندی به فالوورهای خود می‌زند اما فالوورهای میلیونی داشته که این نشان دهنده سطحی بودن فرهنگ کنونی جامعه ما است.

او افزود: ریشه این موضوع هم به این باز می‌گردد که جامعه ما نتوانسته به نخبگان فرهنگی خود احترام بگذارد درنتیجه این افراد در محدودیت قرار گرفتند و به آنها فرصت داده نشده تا خود را نشان دهند بنابراین جوانان افرادی مانند این شاخ ها را دنبال کرده و از آنان الگو می گیرند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: البته در شبکه های اجتماعی نخبگان فرهنگی فعالیت دارند اما متاسفانه جامعه به سمت آنها تمایل ندارد و جوانان به دنبال کسانی می‌روند که لوده‌تر هستند و فقط آنها را سرگرم می کنند.

حیدرپور گفت: در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام می‌بینیم افرادی بدون هیچ تحصیلات و استعدادی یک شبه معروف شدند به همین دلیل جوانان هم تصمیم می‌گیرند از همین میانبر با انجام یک کارِ حتی مسخره به شهرت جهانی برسند و از این طریق زندگی لاکچری برای خود به وجود بیاورند.

او افزود: در جامعه‌ای که از راه‌های مشروع و مقبول نمی‌توان به رفاه رسید افراد به دنبال راه‌های ناهنجار و انحرافی می روند و این موضوع امری طبیعی برای همه جوامع است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ظاهری بودن زندگی‌های لاکچری بیان کرد: در شبکه‌های اجتماعی تنها ظاهر زندگی‌های لاکچری نشان داده می‌شود و هیچ وقت فالوورها نمی‌گویند در پَس این زندگی‌ها چه مشکلات و ابتذال هایی وجود دارد.

او افزود: برای رفع این مشکل باید به کارشناسان و نخبگان فرهنگی فرصت دهیم در انواع شبکه‌ها حاضر شوند و با جوانان ارتباط برقرار کنند در حالی که خیلی اوقات می بینیم یک کارشناس حرفی را در تلویزیون می زند که مدیران صلاح می بینند نباید بیان شود یا درصورت پخش، چنین برنامه‌هایی که می‌تواند جنجال ایجاد کند را از دستور کار خارج می کنند.

حیدپور اضافه کرد: به نظر من باید در سیستم مدیریتی صدا و سیما تغییری صورت گیرد تا از تنگ نظری رها شویم و درباره مسائل مختلف که جامعه به آن مبتلا است، گفتگو کنیم و فکر نکنیم با نگفتن، چیزی حل می‌شود.

این جامعه شناس فرهنگی در ادامه با اشاره به گفتگو محور نبودن خانواده‌های ایرانی گفت: متاسفانه در جامعه ما فرهنگ پدرسالاری وجود دارد و خانواده ها گفتگو محور نیستند به همین دلیل پدر و مادر با فرزند خود گفتگو نمی‌کند و پای حرف‌های آنها نمی‌نشینند درنتیجه همین باعث می‌شود یک دختر از طریق فضای مجازی با پسری دوست شود تا فقط صحبت کند و درد و دل‌های خود را بگوید.

او افزود: پدر و مادر باید به نحوی باب گفتگو را با فرزند خود باز کند تا فرزند بتواند بدون ترس و استرس مشکلات و دغدغه‌های زندگی خود را با آنها در میان بگذارد بنابراین تا زمانی که فرهنگ  پدرسالار در ایران از بین نرود، ما شاهد استفاده نادرست و مخرب از فضای مجازی توسط فرزندان‌مان خواهیم بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر آموزش سواد رسانه‌ای از دوران مهدکودک ادامه داد: در جامعه ما انواع شبکه‌های مجازی وجود دارد اما هنوز سواد رسانه‌ای در مردم ایجاد نشده بنابراین در وهله اول باید به خانواده‌ها سواد رسانه‌ای را آموزش داد و کودکان را هم از همان دوران مهدکودک با این دنیا هم آشنا کرد.

حیدرپور در پایان اظهار کرد: واقعیت رسانه چیز دیگر و واقعیت زندگی امر دیگری است و ما باید این را به مردم آموزش دهیم تا تحت تاثیر این زندگی ها قرار نگیرند و این سلبریتی‌ها را که فقط ظاهرشان اینگونه است را الگو خود قرار ندهند.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز