دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

لزوم تشکیل ایالت‌های اقتصادی در کشور/شوراها سطح خدمت رسانی به مردم را ارتقا دادند/حکمرانی در برخی قسمت‌ها به مرحله محفلی رسیده است

۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۰۹:۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۰۱۳۹۸۰
لزوم تشکیل ایالت‌های اقتصادی در کشور/شوراها سطح خدمت رسانی به مردم را ارتقا دادند/حکمرانی در برخی قسمت‌ها به مرحله محفلی رسیده است
محسن رضایی در جلسه شورای عالی استان ها گفت: گزارشات مبنی بر این است که شورای عالی استان‌ها و شورای شهرها پیشرفت خوبی داشته اند و شوراها سطح خدمت رسانی به مردم را در جمهوری اسلامی ارتقا داده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جلسه شورای عالی استان ها گفت: گزارشات مبنی بر این است که شورای عالی استان ها و شورای شهرها پیشرفت خوبی داشته اند و  شوراها سطح خدمت رسانی به مردم را در جمهوری اسلامی ارتقا داده اند.

او افزود: ساختار مدیریت کشور در فرهنگ و اقتصاد باید متحول شود. در امنیت و سیاست کشور این تحول به خوبی انجام شده است. حکمرانی مردمی در این عرصه ها به وقوع پیوست اما در اقتصاد و فرهنگ این مقوله اجرا نشده است.

او افزود: حکمرانی در این عرصه ها از مرحله جناحی به مرحله محفلی رسیده است. باید کاری کرد که جمهوری اسلامی به ارزش خون شهدا بیشتر پایبند باشد و این امر با حکمرانی مردمی محقق می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: جمهوری اسلامی یک پدیده جدید است و فلسفه خاص خود را دارد. بسیاری در غرب ارتباط خدا با اداره جامعه را قطع کردند. برخی قبل از این اراده مردم را با اداره جامعه قطع کردند. جمهوری اسلامی از طریق مردم سالاری دینی به دنبال موثر کردن این دو اصل در اداره جامعه است.

او افزود: اراده مردم و تصمیم مردم در اداره کشور باید نقش داشته باشد. هنوز عده ای هستند که نقش الهی را در اداره جامعه باور ندارند. 

رضایی با اشاره به جایگاه شوراها اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا یک نماد از حکمرانی مردمی است. باید این شوراها موانع را شناسایی کنند. چرا برخی نمی خواهند اراده شوراها را بپذیرند. بار بزرگی از اداره کشور به این طریق به مردم منتقل می شود. برخی این نوع حکمرانی را هنوز باور ندارند و ابهام دارند. وظیفه شوراها این است که بر تصمیم گیری استانی نظارت کنند. یک رفتار غلط سبب شده است تا جایگاه شوراها تنزل پیدا کند.

او گفت: اداره شهر و روستا و استان های ما باید تحول پیدا کند. نخستین تحول باید این باشد که مردم در این عرصه نقش آفرینی کنند و در همین راستا باید به شوراها مسئولیت و اختیار داده شود.

رضایی با تاکید بر منطقه ای شدن اقتصاد کشور گفت: من معتقد هستم با ایجاد ایالت های اقتصادی می توانیم تحول بزرگی در کشور ایجاد کنیم. ایجاد ایالت های سیاسی تا این لحظه به صلاح نیست اما در عرصه اقتصاد دولت باید مسئولیت ها را به مسئولین استانی و ایالتی واگذار کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: انقلاب و جنگ ظرفیت استان ها و روستاها را به خوبی نشان داد به شکلی که سپهبد شهید قاسم سلیمانی به یک قهرمان ملی تبدیل شد. مدیریت و ساختار کشور در فرهنگ و اقتصاد باید متحول شود واین امر اگر به یک خواست عمومی تبدیل شود آنگاه مشکلات حل خواهد شد.

او با اشاره به سخنان رهبری در سالگرد ارتحال امام گفت: رهبر انقلاب در 14 خرداد عنوان کردند که باید تحولات بیشتر شود و در عرصه عدالت کم کاری شده است و در برخی عرصه ها به عقب رفته ایم بدین ترتیب مدیریت منطقه ای و محلی ما باید از مدیریت ملی الگو بگیرد. 

رضایی تصریح کرد: ایران به این نتیجه رسید که ونزوئلا یک شریک و دوست مهم است و در عرصه قیمت گذاری نفت همکاری های خوبی داشتیم. در همین عرصه جمهوری اسلامی تصمیم گرفت به کمک ونزوئلا برود و بنزین در اختیار این کشور قرار دادیم و در ابتدا پول آن را دریافت کردیم. ما برادری و اقتصاد را با یکدیگر ترکیب کرده ایم و این امر در حوزه عراق و سوریه نیز وجود دارد و به صلاح نیست کارهایی که این کشورها برای ما انجام می دهند را عنوان کنیم.

او افزود: کشتی ها زمانی که به وسط راه رسید برخی در داخل عنوان کردند که این کشتی ها باید برگردد و ممکن است جنگ به وقوع می پیوندد. سپاه در خلیج فارس با مانورهایی نشان داد که در همین نقطه گریبان آمریکا را خواهد گرفت و به فضل الهی کشتی ها با اقتدار و تدبیر به مقصد رسید. این امر باید در حوزه اقتصاد نیز به وقوع بپیوند. اگر این اتفاق در حوزه اقتصاد رخ می داد وضعیت صنعت خودروسازی کشور امروز این نبود.

رضایی در پایان گفت: شوراها عضوی از ساختار نظام هستند و باید پیگیری کنند تا مشکلات مردم و اقتصاد در بخش های استانی حل شود.

//انتهای پیام: 6

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز