یک استاد دانشگاه:

برگزاری آزمون نشان‌دهنده وضعیت تحصیلی دانشجو نیست

۱۳۹۹/۰۳/۲۵ - ۱۳:۲۶:۰۲
کد خبر: ۱۰۱۴۷۷۳
برگزاری آزمون نشان‌دهنده وضعیت تحصیلی دانشجو نیست
غلامرضا ظریفیان نسبت به نحوه برگزاری آزمون‌های پایانی سال و امکان تقلب دانشجویان در امتحانات مجازی واکنش نشان داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هم اکنون در فصل امتحانات دانشگاه ها به سرمی‌بریم. برخی از دانشجویان امتحانات را نمایشی دانسته و امکان تقلب را در هنگام برگزاری آزمون های مجازی ممکن می دانند و سوالی که مطرح است این بوده چگونه می توان ارزیابی صحیحی از وضعیت دانشجویان در پایان ترم داشت؟

غلامرضا ظریفیان، استاد دانشگاه، گفت: در شرایط کنونی همه تصمیمات در جهان تحت تاثیر کرونا است. مرگ‌ومیرها  در جهان، اختلال در ارتباطات، اقتصاد، تردد، تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ... از جمله تاثیرات کرونا است.

او افزود: بشر سالیان طولانی با سبک دیگری به زندگی پرداخت، اما هم اکنون سبک زندگی بشر تحت تاثیر کرونا است. در گذشته اغلب فعالیت‌های بشر در بیرون از خانه بود اما این بیماری باعث مرگ‌ومیر و نارسایی‌های متعدد در حوزه‌های مختلف شد و همین امر بشر را خانه نشین کرده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: با وجود مشکلات متعدد در حوزه آموزش بعید است بتوان در یک فرصت کوتاه به نظم در جریان آموزش دست یافت. این در حالی است که  در نهادهای آموزشی کشور آموزش مشکلات متعدد صورت گرفته است.

ظریفیان گفت: نباید فرآیند آموزش را صرفا در قالب آزمون مدنظر قرار داد. هرچند این امر نشان می‌دهد که یک استاد چقدر به مسئله آموزش توجه کرده است. اگر فرآیند آموزش به شکل مناسب انجام نشود، طبیعتا آزمون هم به شکل مناسب انجام نمی‌شود. این در حالی است که برخی از افراد به تبلت و دیگر دستگاه‌های هوشمند دسترسی نداشتند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در شیوه آموزش‌های آنلاین توجه به فرآیند و کیفیت آموزش مورد اهمیت است. طی ماه‌های اخیر تکالیف متعدد به دانشجویان ارائه شد که در دوران قبل از کرونا کمتر اتفاق می‌افتاد. برای مثال بنده به برگزاری امتحانات به شکل حضوری تاکید داشتم اما سعی شد تا امتحانات در دوره کارشناسی به شکل حضوری و در مقطع ارشد و دکتری غیرحضوری و کیفی برگزار شود. تکالیف افراد در این دوره از اهمیت ویژه برخوردار است.

این استاد دانشگاه درباره اندیشیدن تمهیدات لازم در صورت شدت گرفتن دوباره کرونا گفت: حال این سوال مطرح است که سلامت فرد اهمیت دارد یا دیگر مسائل؟ بنابراین نقش استاد و معلم می‌تواند در کیفیت آموزش تاثیرگذار باشد.

او تاکید کرد: استاد نباید با مسئله آموزش عاطفی برخورد کند. اگر استاد بتواند مرحله آموزش و ارزیابی را در چند بخش تقسیم کند، باید در کلاس‌های آنلاین پرسش‌های جدی بپرسد. آزمون‌ها را نباید به یک آزمون آنلاین خلاصه کرد.

 ظریفیان ادامه داد: استاد در عین حال که باید شرایط جدید را بپذیرید، باید با در نظر گرفتن کیفیت آموزش مراحل اخذ گزارشات و تحقیقات انجام شود.

او با اشاره به ادامه داشتن شرایط کرونا  و تاثیرات آن بر سیستم آموزش کشور گفت: باید مسئله استانداردها و کیفیت‌های حداکثری مورد توجه قرار بگیرد.

این استاد دانشگاه تاکید کرد:  بر اساس بررسی‌های انجام شده هر چقدر کیفیت آموزش کاهش پیدا کند به تناسب مخاطب نیز تلاشش را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر نباید بیش از طاقت افراد اقدام کرد در این شرایط دانشجو باید متناسب با شرایط به فعالیت بپردازد.

او درباره اختیارات استاد و معلم در کلاس‌های آنلاین گفت: بنابراین نمی‌توان به کیفیت آموزشی بی‌توجه بود. نقش استاد در ارتقای کیفیت آموزشی موثر است. در این شرایط وزارت علوم و وزارت بهداشت نیز بیشترین اختیار را به استاد داده است.

//انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز