بررسی دومینوی قتل‌های ناموسی در ایران؛

مراقب دختران «خانه پدری» باشید/ چه چیزی امنیت زنان و دختران را تامین می‌کند؟

۱۳۹۹/۰۳/۲۹ - ۲۳:۴۰:۴۲
کد خبر: ۱۰۱۶۷۴۴
مراقب دختران «خانه پدری» باشید/ چه چیزی امنیت زنان و دختران را تامین می‌کند؟
قصه تلخ ناموس پرستی و غیرت سر دراز دارد اما چه چیزی می‌تواند امنیت دختران و زنان این سرزمین را تامین کند؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هنوز یک ماه از قتل رومینا اشرفی به دست پدرش نگذشته که دو دختر جوان دیگر توسط پدر و همسر خود سر بریده می شوند. داستان رومینا را همه شنیده‌ایم، دختر نوجوانی که عاشق پسری شده و برای رسیدن به او از خانه فرار می‌کند اما توسط مسئولان انتظامی به پدرش تحویل داده می‌شود و درنهایت سرِ دختر جوان 14 ساله تالشی وقتی در خواب بوده با داس پدر بریده می‌شود.

هنوز داستان رومینای 14 ساله از تب و تاب نیفتاده که در آن سرِ کشور یعنی آبادان، دختر 19 ساله‌ای که به عقد پسرعموی خود درآمده بود و از این ازدواج سرباز می‌زند توسط همسرش کشته می‌شود. فاطمه برحی که پس از یک‌سال، نمی‌خواسته به ازدواج خود ادامه دهد به خانه امن پناه می‌برد اما به پدرش تحویل داده می‌شود. پدر سعی می‌کند با خوراندن سم او را به قتل برساند اما فاطمه توسط مادرش نجات پیدا می‌کند تا سرِ دختر 19 ساله در کنار  رودخانه با چاقو بریده ‌شود.

باز هم خبر قتل فاطمه هنوز از تب و تاب نیفتاده که صدای قتل ریحانه عامری توسط پدرش با تبر به گوش می‌رسد. مخالفت‌های ریحانه با پدرش و سبک زندگی متفاوت آنها باعث شد وقتی یک شب دیر به خانه می‌آید با تبر کشته شود.

داستان سه قتل ناموسی در یک ماه در نقاط متفاوت ایران نشان از یک خشونت جدی در جامعه دارد که پیکان او زنان را نشانه گرفته است.

قتل فرزند توسط پدر قصاص ندارد و قانون پدر را تنها به 10 سال حبس محکوم می‌کند اما به راستی چه چیزی امنیت زنان را تامین می‌کند؟ چرا لایحه تامین امنیت زنان تصویب نمی‌شود؟ چرا خانه‌های امن به وظیفه ذاتی خود عمل نمی‌کنند؟ چرا قتل‌های ناموسی در ایران تمام نمی‌شود؟

خانواده‌ها گوش شنوای فرزندان‌شان نیستند/ مجلس شورای اسلامی باید اشد مجازات برای پدران قاتل تصویب کند

مجید ابهری، آسیب‌شناس و رفتارشناس اجتماعی، با اشاره به دومینوی قتل‌های ناموسی در ایران گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم، عدم گفتمان در خانواده‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل در از هم گسستگی خانواده‌ها است به طوری که روز به روز نسل جدید با پدر و مادر خود فاصله می‌گیرد و این شکاف باعث اختلافاتی می‌شود که وقتی دختری دیر به خانه می‌آید پدر، سر او را با چاقو می‌برد.

او افزود: در کنار شکاف فکری فرزندان با پدر و مادرشان، خشونت موجود در سطح جامعه دیگر عامل تاثیرگذار در ایجاد قتل‌های ناموسی است.

این آسیب‌شناس با اشاره به سه قتل ناموسی در یک ماه اخیر گفت: متاسفانه در چند وقت اخیر قتل فرزند به دست پدر به شکل شگفت آوری در حال افزایش است به طوری که وقتی از هر جنبه‌ای به آن نگاه می‌کنیم به این می‌رسیم که فاصله بین دختر با خانواده و نبود امکان گفتگو در آنها باعث ایجاد چنین مشکلاتی شده است.

او افزود: چندین سال در حوزه دختران فراری فعالیت کردم و خوب می‌دانم تمام این مشکلات ریشه در خانواده‌ها دارد. زمانی که یک دختر نتواند درد خود را به خانواده‌اش بگوید یا پدر و مادر گوش شنوا برای شنیدن مشکلات و مسائل دخترشان نداشته باشند، باید منتظر چنین فجایعی باشیم.

ابهری با تاکید با در نظر گرفتن اشد مجازات برای اینگونه پدران، تصریح کرد: درست است منابع شرعی و فقهی حق خون فرزند را برای پدر می‌دانند و خون فرزند بر پدرش حلال است اما حداقل می‌توانیم برای جلوگیری از گسترش خشونت در جامعه از جمله قتل‌های ناموسی اشد مجازات را برای اینگونه پدرها درنظر بگیریم تا بقیه بدانند بهای کشتن فرزند سنگین است.

این رفتارشناس اجتماعی ادامه داد: به دو دلیل آسیب‌های اجتماعی در کشور ما درحال افزایش است و تمام نمی‌شود که یکی از آنها انکار و نفی توسط متولیان و دیگری عدم آموزش و اطلاع رسانی صحیح است.

ابهری عنوان کرد: عموم ضربه‌ای که دختران متحمل می‌شوند مربوط به روابط عاطفی است بنابراین اگر آموزش صحیحی در مدارس، دانشگاه‌ها، رسانه‌ ملی و... صورت گیرد و به دختران جوان یاد بدهیم چگونه احساسات خود را کنترل کنند و از طرفی به خانواده‌ها آموزش دهیم گوش شنوای فرزندان خود باشند، جلوی بروز اکثر این اتفاقات گرفته می‌شود.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به تاثیر منفی فضای مجازی در افشای اینگونه قتل‌ها گفت: متاسفانه فضای مجازی گاهی برخی از جنایت‌ها را به صورت ویژه پوشش می‌دهد به‌طوری‌که بسیاری از افراد از این طریق تشویق می‌شوند.

او افزود: برای مثال پس از قتل رومینا توسط پدرش، تقریبا تمام ایران فهمیدند پدر می‌تواند فرزند خود را به قتل برساند و اعدام نشود از این رو فضای مجازی همیشه مفید نیست و گاهی باعث تشویش اذهان عمومی و ایجاد جو می‌شود.

ابهری اظهار کرد: از آنجایی که ریشه تمام این اتفاقات در خانواده‌ است من معتقدم جامعه و متولیان فرهنگی با آموزش درست و اطلاع‌رسانی به موقع به خانواده‌ها و جوانان می‌توانند جلوی بسیاری از این اتفاقات تلخ را بگیرند اما ما امروزه از عدم آگاهی و نبود اطلاع رسانی درست رنج می‌بریم در نتیجه پدرانی با این تفکرات غلط و سنتی می‌بینیم.

بهزیستی آغوش خود را برای دختران و زنان باز کند/ پدرِ قاتل بیمار نیست، تحت تاثیر فرهنگ است

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران، با اشاره به وظیفه بهزیستی در جلوگیری از وقوع اینگونه قتل‌ها گفت: قتل‌های ناموسی در چند وقت اخیر به شکل عجیبی در حال افزایش است که باید فکری به حال آن شود چراکه ادامه‌دار بودن آن برای جامعه و مردم خطرناک است و می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد.

او تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین سازمان‌هایی که وظیفه رسیدگی به این موضوع را دارد، بهزیستی است از این جهت که باید از طریق مددکاران اجتماعی آغوش خود را برای دختران و زنان باز کند.

اقلیما گفت: متاسفانه در اورژانس‌های اجتماعی، خانه‌های امن و... متخصصان این حوزه حضور ندارند و همین عدم حضور مددکاران باعث می‌شود یک قاضی، رومینا را به پدرش تحویل دهد و صدها دختر دیگر بدون تحت نظر قرار گرفتن و رسیدگی به مشکلاتشان به خانه‌های خود برگردند و درنتیجه توسط پدر، همسر و برادر به قتل برسند.

او اضافه کرد: قدرت سازمان بهزیستی و مددکاران اجتماعی تا حدی است که اگر پدری حکم قاضی هم داشته باشد، سازمان بهزیستی می‌تواند با در نظر گرفتن مصلحت دختر او را به پدرش تحویل ندهد اما از آنجایی که آسیب شناسان اجتماعی حضور ندارند طبق اصل و قانون عمل نمی‌شود.

پدر مددکاری ایران گفت: از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهم تمام افرادی که در راس سازمان بهزیستی هستند را از متخصصان حوزه آسیب شناسی قرار دهد تا این مدیران افراد حاضر در مراکز را از متخصصان این حوزه انتخاب کنند.

او افزود: اگر مددکاران ما متخصص آسیب‌های اجتماعی نباشند قاعدتا نمی‌توانند یک دختر را درک کنند و به مسائل و مشکلات روز دختران هر شهر و روستا رسیدگی کنند.

اقلیما گفت: مددکاران اجتماعی هر شهری باید خانه به خانه بروند و به خانواده‌ها آموزش دهند که چگونه با فرزند خود رفتار کنند، چگونه شنوای دردهای آنها باشند، چگونه دید خود را تغییر دهند، چگونه با فرزند خود گفتمان کنند و... که اگر این اتفاق رخ دهد به مروز زمان ما شاهد یک فرهنگسازی قوی در کشور می‌شویم.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران اظهار کرد: پس جنجال‌هایی که برای رومینا ایجاد شد ما فکر می‌کردیم مسئولان مربوطه بیدار می‌شوند و مددکاران اجتماعی تلاش خود را دوچندان می‌کنند اما هنوز یک ماه نگذشته دو قتل دیگر هم رخ داده است که جای تامل دارد.

اقلیما در پایان گفت: مردم جامعه باید توجه کنند که پدرِ قاتل بیمار نیست او فقط صاحب یک تفکر سنتی در فرهنگ ایران است که این مددکاران اجتماعی و دست اندرکاران بهزیستی هستند که می‌توانند روی این موضوع کار کنند و به خانواده‌ها هشدار دهند و درنهایت تحت یک آموزش درست در جامعه فرهنگسازی کنند.

حکم مرگ تاثیری در کاهش جرم ندارد/ امثال پدر رومینا نباید فقط 10 سال زندانی شوند

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل پایه یک دادگستری، با اشاره به حمایت قانون از پدر قاتل گفت: من سال‌ها در این زمینه کار کردم و به جرات می‌گویم حکم مرگ یک انسان هیچ تاثیری در پیشگیری از آن جرم ندارد چه برسد به اصلاح فرهنگ.

او افزود: اگر در قانون مجازات اسلامی برای پدر قاتل قصاص درنظر گرفته می‌شد ما باز هم شاهد قتل‌های ناموسی خواهیم بود چراکه قتل از رویِ ناموس یک فرهنگ در جامعه ایرانی ماست و آنطور که به نظر می‌رسد قرار نیست از بین رود.

این وکیل دادگستری عنوان کرد: اینکه عده‌ای می‌گویند پس از قتل رومینا همه فهمیدند پدر در قتل فرزندش مصونیت دارد پس باعث ترویج قتل‌های ناموسی شده از اساس غلط است چراکه اینگونه قتل‌ها صدها سال است در کشور ما رخ می‌دهد اما الان به دلیل گسترش فضای مجای همه از آن آگاه می‌شویم.

علیزاده طباطبایی افزود: واقعیت این است که فرهنگ جامعه ما فرهنگ نسل پیش است به طوری که حتی روشنفکرترین مردان در خانه با همسر و فرزند خود به جای رفتار دموکراسی، دیکتاتورمآبانه عمل می‌کنند.

او ادامه داد: تعصب نابجا و غیرت کورکورانه باعث می‌شود پدرانی در شهرهای مختلف ایران از شمال گرفته تا جنوب کشور، دست به قتل فرزند خود بزنند که هیچ چیزی جز آموزش و اطلاع رسانی صحیح به آنها ، نمی‌تواند جلوی کارشان را بگیرد.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: به نظر من پدر رومینا نباید فقط به 10 سال حبس محکوم شود بلکه قاضی و دستگاه قضایی باید برای او اشد مجازات را درنظر گیرند که این وابسته به اصلاح قانون توسط مجلس شورای اسلامی است.

اگر دولت لایحه تامین امنیت زنان را ارسال نکند خودمان طرح می‌دهیم

زهره سادات لاجوردی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به دلیل عدم تصویب لایحه تامین امنیت زنان گفت: لایحه تامین امنیت و مصونیت زنان از قوه قضائیه به دولت ارسال شده اما هنوز به مجلس نیامده است و ما کماکان منتظر هستیم دولت هرچه سریع‌تر آن را به مجلس ارائه دهد.

او افزود: اگر این لایحه به مجلس شورای اسلامی بیاید و سریعا در دستور کار قرار می گیرد که تاثیر بسزایی در جلوگیری از قتل‌های ناموسی خواهد داشت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: البته اگر دولت لایحه را به مجلس ندهد، ما خودمان آن را درقالب طرح مطرح می‌کنیم و در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

لاجوردی با اشاره به تاثیر قانون در جلوگیری از وقوع جرم گفت: مسلما تصویب این لایحه یکی از مواردی است از طرف قانون می‌تواند در جلوگیری از وقوع قتل‌های ناموسی موثر باشد.

او افزود: به‌طور کلی قتل‌های ناموسی باید از جهات روان شناختی، آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی و... مورد بررسی قرار گیرد چرا که این مسئله موضوعی چند بعدی است و نمی‌توان فقط از یک جنبه به آن نگاه کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آن چیزی که در حوزه اختیارات ما و مجلس قرار دارد به تصویب قانون و نظارت بر اجرای آن محدود می‌شود که ان‌شاءالله با تصویب لایحه تامین امنیت و مصونیت زنان این امر به وقوع می‌پیوندد.

لاجوردی با اشاره به سابقه قتل‌های ناموسی در کشور گفت: قتل‌های ناموسی در همه کشورهای دنیا اتفاق می افتد و ایران هم از این موضوع استثناء نیست اما آن چیزی که باعث شده بر سر زبان‌ها بیوفتد تاثیر فضای مجازی است.

او افزود: در گذشته شاید قتل‌های فجیع‌تری هم رخ می‌داد اما کسی خبردار نمی‌شد اما الان از طریق فضای مجازی کوچکترین خبرها هم منتشر می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که به هر موضوعی از جنبه های مختلف آن نگاه کنیم و تک بُعدی قضاوت نکنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فضای مجازی جدا از محسناتی که دارد دارای یک سری معایب است برای مثال اگر یک خبر را بدون اینکه قطعیت داشته باشد فقط صرف اطلاع رسانی منتشر کنیم و به ابعاد آن نپردازیم باعث تشویش اذهان عمومی می‌شود.

او افزود: در پرونده قتل رومینا دیدیم حرف‌هایی از طرف دوست پسر او  مطرح شده بود که بعدا مشخص شد کاملا کذب است اما نشر همان حرف‌ها در ابتدای ماجرا، باعث هدایت تفکر مردم و ایجاد قضاوت‌های یک سویه شد.

لاجوردی اظهار کرد: فضای مجازی در نشر اخبار درست بسیار موثر است و حتی می‌توان از آن به عنوان ابزاری جهت فرهنگسازی و اطلاع رسانی به خانواده‌ها استفاده کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون مجازات اسلامی درخصوص مصونیت پدرِ قاتل گفت: از آنجایی که این قانون برگرفته از شرع است درمورد آن فقها و مراجع تقلید باید نظر بدهند اما ما در پرونده رومینا دیدیم که رئیس قوه قضائیه دستور اجرای اشد مجازات برای آن پدر را داد بنابراین قتل فرزند از اعمالی است که قطعا قانون با آن برخورد می‌کند.

مراقب دختران «خانه پدری» باشید

وقتی به تمام قتل‌های اخیر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم جای خالی گفتگو و درک متقابل در خانواده‌ها به شدت حس می‌شود. هر چقدر قانون و لایحه و طرح هم تصویب شود و هرچقدر مددکاران و روانشناسان و آسیب شناسان بوق کُرنا در دست بگیرند و از حقوق زن بگویند باز هم پدر و مادر اولین مامن و پناهگاه دخترشان هستند، اولین کسانی که دختر در آغوش آنها جای می‌گیرد و به آنها اعتماد می‌کند؛ پس بیایید با دخترانِ «خانه پدری» کمی مهربان‌تر باشیم و به جای کُشتن با آنان گفتگو کنیم.

انتهای پیام:7

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز