توییتی که تکذیب شد؛

ادعای کذب عضو شورای شهر درباره ملک ریاست جمهوری/ معاون شهردار تهران: ساخت و ساز با هماهنگی شهرداری بود/ پاسخ ریاست جمهوری و شبهه ای که حق شناس باید پاسخ دهد

۱۳۹۹/۰۳/۳۱ - ۱۳:۵۰:۲۶
کد خبر: ۱۰۱۷۴۷۴
ادعای کذب عضو شورای شهر درباره ملک ریاست جمهوری/ معاون شهردار تهران: ساخت و ساز با هماهنگی شهرداری بود/ پاسخ ریاست جمهوری و شبهه ای که حق شناس باید پاسخ دهد
طی روزهای اخیر خبری کذب و برای تخریب رئیس جمهور در فضای مجازی منتشر شد که در ابتدا به تائید عضو شورا و سپس با تکذیب آن همراه بود این در حالی است که مدیریت شهری نیز این اخبار تخریبی را تکذیب کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ چندی پیش توئیتی در فضای مجازی مبنی بر تخلف ساختمانی حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در فضای مجازی منتشر شد. ادعایی که حالا به نظر می رسد کذب بوده است.

فردی که پیش از این بسیاری از ادعاهایش از جمله ادعاها در مورد ابتلای مسوولان دولت به کرونا کذب از آب درآمده بود اینبار در توییتی با انتشار نامه برخی از ساکنان محله جماران در اعتراض به ساخت و ساز در یک ملک مدعی شد این زمین متعلق به رئیس جمهور است. ادعایی که البته با توجه به سابقه این فرد از ابتدا هم مشخص بود دروغ است. در نامه اهالی جماران هم نه تنها نامی از رئیس جمهور در میان نبود بلکه حتی از نهاد سازنده هم نامی در میان نبود. 

untitled

 ام ماجرا به اینجا ختم نشد، محمدجواد حق شناس، عضو شورای شهر تهران در اقدامی عجیب این توئیت را که این توییت کذب را در توییتر تایید کرد تا یک ادعای دروغ به سوژه جنجال علیه رئیس جمهور تبدیل شود.

 

untitled

اعتراضات به این ادعای کذب حق شناس باعث شد او پس از انتشار این توئیت در فضای مجازی در توئیت دیگری با اصلاح توییت قبلی اعلام کند که این ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری است نه شخص رئیس جمهور! این درحالیست که حق شناس با توجه به سابقه رسانه ای که دارد می داند توئیت اول او مبنای قضاوت افکار عمومی نه توییت دوم که اساسا خیلی هم توییت مهمی نبود!

1

از سوی دیگر این عضو شورای شهر تهران ادعا می کند این ساختمان که 29 خرداد ماه پروانه ساختمانی دریافت کرده است در صورتی که شهردار منطقه یک به صورت صریح این ادعای عضو شورای شهر تهران را رد می کند.

این ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری است/ ساخت و ساز بر اساس ضوابط طرح تفصیلی

حمید موسوی شهردار منطقه یک به این اخبار کذب واکنش نشان داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در مورد جزئیات این تخریب با بیان اینکه ۶ سال پیش مجوز گودبرداری در ملکی متعلق به نهاد ریاست جمهوری در جماران صادر شد و در نهایت یک گود ۱۴ متری حفاری شد، گفت: اما بعد از مدتی این گود به حال خود رها شد و به مرور زمان به علت عمر محدود سازه نگهبان در زمره گودهای پرخطر قرار گرفت.

او با بیان اینکه پیش از سال جدید، نهاد ریاست جمهوری نسبت به تکمیل ساخت و ساز و درخواست اخذ پروانه نیز اقدام کرد، افزود: کاربری ملک، مسکونی و بر اساس ضوابط طرح تفصیلی دارای تراکم۳۰۰ درصد است و برخلاف برخی اخبار منتشره این ملک باغ نیست و به عبارتی مستند به مصوبه کمیسیون ماده هفت ازسال ۹۳ نوعیت ملک، باغ نیست و همچنین تائیدیه جدید کمیسیون ماده ۷ مبنی بر باغ نبودن را نیز دارد.

شهردار منطقه یک با تاکید بر اینکه براساس ضوابط طرح ویژه مصوب ساماندهی محدوده جماران، در شورایعالی شهرسازی در مجاورت حسینیه شماره یک تعداد طبقات مجاز بصورت دوطبقه روی زمین است، افزود: طرح ارائه شده بصورت دوطبقه روی زمین و سه طبقه زیرزمین ارائه شده است که منطبق بر ضوابط طرح تفصیلی‌ است و همچنین براساس پهنه ملک، می‌توانستند ۷۰ درصد سطح اشغال داشته باشند؛ اما حدود۶۰ درصد ساخت و ساز داشتند که کمتر ازضوابط طرح تفصیلی شهر تهران است. همچنین رعایت بر اصلاحی و شیب زیاد زمین(اختلاف ۹ متری شمال و جنوب زمین) شرایط خاصی را بوجود آورده است.

موسوی با بیان اینکه در حین اجرای کار ، مأموران شهرداری متوجه ساخت یک "نیم" طبقه برخلاف ضوابط مصوب شدند که عصر روز گذشته، مأموران اجرائیات نسبت به تخریب آن اقدام کردند، افزود: این ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و ملک شخصی نیست؛ اما متاسفانه در فضای مجازی اخباری مبنی بر تخریب ملک رئیس جمهور منتشر شده است که صحت ندارد.

موسوی افزود: این ملک متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و در حال حاضر نیز سازنده بنیاد مسکن است.

تکذیب ساخت  و ساز در ملک شخصی رئیس جمهور

پس از این ادعای بدون سند و تناقض گویی در سیستم مدیریت شهری خبرنگار برنا به سراغ محمد جواد حق شناس رفت. او در واکنش به ادعای قبلی خود مبنی بر تائید ساخت و ساز در ملک شخصی رئیس جمهور گفت: "بنده عرض نکردم این ملک متعلق به شخص آقای روحانی است! بلکه عنوان کرده ام متعلق به نهاد ریاست جمهوری است." این در حالیست که حق شناس توییت خود را به توییتی ارجاع داد که این خبر کذب در آن منتشر شده بود.

او در خصوص این تخلفات بیان کرد: تخلف محرز است زیرا اگر تخلفی وجود نداشت قطعا تخریب انجام نمی شد.

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته که عنوان نکرده این ملک متعلق به روحانی است بلکه عنوان شده متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و عکس آن هم موجود است، بیان کرد: وقتی که اضافه بنا وجود دارد و تخریب شده به معنی این است که تخلف صورت گرفته است.

حق شناس در واکنش به صحبت های شهردار منطقه یک مبنی بر اینکه این ملک گود پر خطر بوده و برای اخذ پروانه ساختمانی اقدام کرده گفت:  از همه مهمتر اینکه ساخت و ساز در این ملک بدون پروانه ساخت بوده و شهردار بدون پروانه اجازه ساخت داده است!

او در پاسخ به این سوال که شهردار منطقه یک عنوان می کند ساخت و ساز با هماهنگی انجام شده، اظهار کرد: خیر پروانه تازه صادر شده است.

عضو شورای شهر در ادامه در پاسخ به این سوال که سندی در خصوص این ادعا وجود دارد، افزود: بله پروانه و تاریخ صدور پروانه وجود دارد که به تاریخ 29 خرداد 99 است.

در ادامه خبرنگار برنا به سراغ معاون شهردار تهران رفت. عبدالرضا گلپایگانی ادعای عضو شورای شهر تهران را رد کرد.

ساخت و ساز ملک نهاد ریاست جمهوری با هماهنگی شهرداری بوده است/ ساخت و ساز در گود پرخطر/ ملک مذکور باغ نیست/ ملک نهاد از سال گذشته در فرآیند صدور پروانه بود

عبدالرضا گلپایگانی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در رابطه با این ملک عنوان کرد: در سال 93 رای غیر باغ صادر شده است که با هماهنگی شهرداری عملیات اجرایی را آغاز و شهرداری منطقه کامل در جریان بوده است.

او افزود: آنجا یکی از گودهای پر خطر شهر تهران بوده است که با هماهنگی قرار بر این بود تا تراز مشخص برای تحکیم گود اجازه ساخت بدهند و این کار در خیلی از مناطق انجام می شود. بدین ترتیب تا پروانه شان را دریافت کنند این گود باید ایمن شود اما فرآیند صدور پروانه طولانی شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: صاحبان این ملک اجازه داشتند تا عملیات را انجام بدهند اما باید در فرآیند صدور پروانه قرار بگیرد و سال گذشته در این فرآیند قرار گرفت. اینکه پروانه به تازگی صادر شود اینگونه نبود که بخواهیم یک شبه پروانه صادر کنیم. اختلاف نظر در خصوص زمین بود که بر اساس رای قبلی غیر باغ اعلام شد و بر آن اساس کارشان را انجام می دادند.

گلپایگانی تاکید کرد: کل ساختمان تخلف نبوده و ابهامی وجود داشت که سطح اشغال  صد در صد بوده در حالی که اینگونه نبود. زمین حدود 1200 متر زمین بوده است که 300 متر آن در اصلاحیه گذر غربی می رود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: وقتی 300 متر از زمین کم می شود رعایت سطح اشغال در حد سند است. 60 درصد سند مدنظر است نه باقی مانده این در حالی است که بخش قابل توجه زمین در اصلاحیه گذر رفته است و نسبت به سند اگر در نظر بگیریم متفاوت می شود. در حال حاضر سطح اشغال منطبق بر ضوابط است.

معاون شهردار تهران ضمن توضیح وضعیت این ملک بیان کرد: این زمین چهار هزار متر نیست بلکه زمین 1200 متر بوده که پس از اصلاحیه 900 متر شده است و در ساخت و ساز در قسمت زیر زمین ضوابط طرح تفصیلی رعایت شده است منتهی در طبقات اول و دوم حداکثر سطح اشغال 60 درصد بوده است.

گلپایگانی در پایان گفت: ساخت و ساز هم اگر خلاف ضوابط باشد منطقه جلوی آن را می گیرد اما چون بحث گود پرخطر است و اصلاح نقشه طولانی بود زمین تحکیم شد و پروانه آن هم صادر شده است.

جوابیه ریاست جمهوری و سوالی که عضو شورای شهر تهران باید پاسخ دهد

اما روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری ظهر امروز در جوابیه ای نسبت به این ادعاهای دروغ واکنش نشان داد که البته بند آخر این جوابیه موضوعی است که محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر باید به آن پاسخ دهد.

در جوابیه روابط عمومی ریاست جمهوری آمده است:

"1- ملک مذکور از جمله املاک قدیمی متعلق به نهاد ریاست جمهوری است و به هیچ وجه مالکیت شخصی ندارد و در سال‌های گذشته نیز از سوی نهاد ریاست جمهوری مورد استفاده قرار گرفته است.

2- این ملک قدیمی بر اثر گذر زمان و عدم رسیدگی در سال‌های گذشته دچار آسیب‌های جدی و به شکل نیمه مخروبه در آمده بود که در چند سال قبل برای ساخت گودبرداری شده بود. رها شدن گودبرداری مورد اعتراض همسایگان بوده و بیم آن می رفت که به منازل آنان نیز آسیب بزند، بهمین جهت ساخت آن در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.

3- کاربری ملک مذکور مسکونی و شخصی نبوده و ساختمانی با کاربری اداری است و انتشار خبر ساخت منزل مسکونی برای رئیس جمهور در عین کذب بودن، یک شیطنت آشکار و کاملاً با اغراض مشخص صورت گرفته است.

4- ساخت این ملک با هماهنگی کامل با شهرداری تهران انجام شده و موضوع تخلف و ساخت خارج از روابط نیز کاملاً فاقد حقیقت است.

5- این خبرسازی کذب براساس برخی قرائن موجود از سوی کسانی صورت گرفته که طی سال‌های گذشته برنامه‌ای برای این ملک داشته‌اند که به علت عدم توفیق در رسیدن به اهدافشان دست به فضاسازی‌هایی اینچنین زده اند."

حالا باید آقای حق شناس که به گفته خودش جزو دو عضو شورای شهر نبوده که از این ملک بازدید کرده، توضیح دهد آیا او هم جزو کسانی است که برای این ملک برنامه داشته؟ اگر نداشته به چه دلیلی در موضوعی که او درگیر نبوده و اعضای دیگر بازرسی و بازدید را انجام داده اند، فورا روی یک توییت کذب که موضوع آن نه تخریب ملک، که تخریب رئیس جمهور بوده، توییت تایید زده است؟

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز