هشدار؛ مردم اسیر دام عرفا‌ن‌های انحرافی نشوند/ کدام انرژی درمانی را باور کنیم؟

۱۳۹۹/۰۴/۱۲ - ۰۶:۲۶:۴۱
کد خبر: ۱۰۲۳۱۴۷
هشدار؛ مردم اسیر دام عرفا‌ن‌های انحرافی نشوند/ کدام انرژی درمانی را باور کنیم؟
سال‌هاست افرادی در جامعه پیدا می‌شوند که خود را منبع انرژی و توانا در شفا دادن و انرژی درمانی و... معرفی می‌کنند و با این شیوه جوانان زودباور را جذب خود می‌کنند اما اینکه این فرقه‌ها چقدر می‌توانند باعث انحراف و ابتذال در جامعه شوند جای بحث و گفتگو دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در گوشه و کنار شهر هستند کسانی که فرقه و گروه تشکیل می‌دهند و با جمع کردن مردم دور خودشان، عقاید و اعتقادات‌شان را نشخوار آنها می‌کنند تاجایی که حتی در برخی موارد شاهد جوانانی هستیم که از روی ناآگاهی و بی اطلاعی به این گروه‌ها پیوسته و بعدها با آسیب‌های فراوانی مواجه شدند.

در دهه‌های اخیر، پیوند عرفان و درمان از موضوعات مورد توجه بوده است، زیرا یکی از راه‌های پیشگیری و درمان بیماری‌های بیشمار امروزی، توجه به معنویت است اما برخی موارد دیگری را تحت عنوان انرژی درمانی، شفا و... مطرح می کنند که البته مردم باید حواس‌شان را جمع کنند تا گول هرکسی که ادعای انرژی درمانی دارد را نخورند.

مردم حواس‌شان را جمع کنند اسیر عرفان‌های انحرافی نشوند/ عواقب پیوستن کورکورانه مردم به گروه‌ها و فرقه‌ها

unnamed

غلامرضا منتظری، نایب رئیس کمیسیون فرهنگس مجلس شورای اسلامی، درباره مشروعیت فعالیت اینگونه فرقه‌ها گفت: ما باید در زندگی‌مان برای تشخیص درست از نادرست معیار داشته باشیم بنابراین در حوزه مسائل معنوی، آنچه مقبول و قابل دفاع است میراث معنوی است که در فرهنگ ما به یادگار مانده که نیایش، دعا، قرآن، احادیث اهل بیت و... را در برمی‌گیرد.

او افزود: دستورالعمل‌هایی که در دین اسلام توصیه شده بهترین نسخه شفابخش است اما متاسفانه برخی افراد از فرصت‌ها و بسترهای معنوی و فرهنگی سوءاستفاده می‌کنند و در این میان احساسات پاک مردم را نشانه می‌گیرند.

منتظری تصریح کرد: در آموزه‌های دینی افراط و تفریط اصلا قابل تائید نیست به همین دلیل اقدام اینگونه افراد که مردم را ترغیب به کارهای عجیب و غریب می‌کنند تا مریض نشوند، گرفتاری‌هایشان برطرف شود، پولدار شوند، ازدواج کنند و....  به هیچ عنوان قابل تائید نیست اما متاسفانه در جای جای کشور اینگونه افراد وجود دارند و مردم را فریب می‌دهند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی طی توصیه‌ای به مردم گفت: به مردم توصیه می‌کنم هر حرفی را به راحتی نپذیرند، ابتدا تحقیق کنند این افراد چه کسانی هستند؟ منشا تشکیل آنها کجاست؟ چه اعتقاداتی دارند؟ با چه هدفی فعالیت می‌کنند؟ اگر با مطالعه و تحقیق به نتیجه‌ای نرسیدند با علما، دانشمندان حوزه و اهل فن گفتگو کنند تا بدین وسیله جلوی انحرافات گرفته شود.

منتظری ادامه داد: تاریخ نشان می‌دهد همیشه در هر دوره یک عده تحت عنوان عرفان‌های انحرافی و کاذب گروه‌هایی را تشکیل می‌دهند و مردم را  جذب خود می‌کنند و باعث گمراهی آنها می‌شوند لذا پیشنهاد من این است مردم حتما تحقیق و مطالعه را جدی بگیرند و کورکورانه عقاید عده‌ای را نپذیرند.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر واقعا دغدغه مردم پاسخگویی به نیازهای معنوی است به سراغ صحیفه سجادیه، نهج البلاغه، دعاها و نیاش‌هایی که از بزرگان به جا مانده بروند چراکه بهترین کانال زلال در پاسخگویی به نیازهای مردم هستند وگرنه درغیر اینصورت برخی عرفان‌های منفی در جامعه ترویج پیدا می کند.

منتظری با اشاره به مراکزی که دارای مشروعیت هستند، گفت: مردم باید به سراغ مراکز معتبر فرهنگی که دارای مجوز هستند بروند تا اسیر دام عرفان‌ نشوند.

او افزود: برای مثال بنده اطلاع دارم در قم و مشهد مراکز دینی وجود دارد که حتی از طریق فضای مجازی به انواع و اقسام سوالات مردم پاسخ می‌دهند جدا از این، حوزه‌های علمیه، مراکز مشاوره، موسسات قرآنی که افراد تحصیلکرده و باسواد در راس آنها هستند بهترین منبع برای مشورت و گفتگو هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: فعالیت تمام گروه‌هایی که تحت عنوان عرفان‌های انحرافی با عناوین متعدد هستند و ادعا دارند ما می‌توانیم شما را به خدا وصل کنیم، شما را شفا دهیم، اتفاقات مثبت در زندگی تان رخ دهد و...  خطرناک و مردم باید از پیوستن به آنها دوری کنند.

منتظری از ذکر نام این فرقه‌های خطرناک خودداری کرد و گفت: الان نمی‌توانم اسم این فرقه‌ها را بگویم اما فرقه‌ای که امروزه زیاد اسم آن را می‌شنویم دراویش هستند که به شکل افراطی صوفی‌گری را تبلیغ می‌کنند، مردم باید حواس‌شان را جمع کرده تا به انحراف کشیده نشده و اسیر دام آنها نشوند. 

مردم مراقب انرژی درمانی باشند/ فعالیت گروه‌های عرفانی بدون مجوز مورد تائید ما نیست

unnamed (1)

احمد فراخ فال، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به فعالیت عرفان‌های انحرافی گفت: فرقه‌هایی که تحت انضباط نهادهای تعریف شده در نظام هستند تا حدودی مورد تایید قرار دارند اما گروه‌هایی که تحت انضباط نهادها و ارگان‌های تعریف شده نظام نیستند، عملکرد مشروع ندارند.

او افزود: دلیل عدم مشروعیت آنها این است که معلوم نیست تحت عنوان چه شرایط و ضوابطی فعالیت می‌کنند.

فراخ فال عنوان کرد: امروزه گروه‌های متعددی در تعامل با مردم هستند که انرژی درمانی می‌کنند و انجام این کار باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم شده است بنابراین باید تاکید کرد مردم هوشیار باشند و اصلا به این گروه‌ها اعتماد نکنند و به آنها نپیوندند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه با اشاره به تشکلات دارای مجوز گفت: گروه‌هایی تحت اشراف سازمان تبلیغات اسلامی، کانون‌های وابسته به نهادهای علمی کشور و... تا حدودی بر آنها نظارت صورت می‌‌گیرد و می‌توان عملکرد آنها را سنجید اما باقی گروه‌ها که هیچ‌گونه مجوزی ندارند  و افرادی به عنوان رهبر در راس آنها قرار می‌گیرد و همه باید تابع اعتقادات و عقاید آن باشند، نباید مورد اعتماد قرار گیرند.

فراخ فال با اشاره به انرژی درمانی اضافه کرد: اگر فردی با مجوز وزارت بهداشت و درمان انرژی درمانی انجام دهد مردم می‌توانند به او اعتماد کنند اما اگر فرد مجوز نداشته باشد مردم باید جدا از مراجعه به این افراد خودداری کنند.

او با اشاره به افرادی که ادعا می‌کنند مردم را می‌توانند به خدا متصل کنند، گفت: این کارها عرفان‌های کاذبی است که اصلا نباید به آنها اعتماد کرد بنابراین مردم باید مواظب باشند چراکه برخی افراد جهت فریب جامعه وارد این عرفان‌ها می‌شوند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه اظهار کرد: عرفان را باید از شخصیت‌های برجسته، مسلم و فاضل فرا گرفت.

فراخ بال از بردن اسم فرقه‌های خطرناک در جامعه خودداری کرد و گفت: من اسمی از این فرقه‌ها نمی‌برم اما به‌طور کلی می‌توانم آگاهی دهم که اگر این گروه‌ها در ارتباط با سلامت مردم هستند باید با وزارت بهداشت و درمان هماهنگ باشند و اگر مباحث عرفانی است باید با شخصیت‌های برجسته علمی و عرفانی حوزه در ارتباط باشند.

او افزود: گروه‌هایی که خودشان مسیری را طی می‌کنند چون اهداف غیرصحیح دارند مورد تائید ما نیستند.

این استاد حوزه در توصیه‌ای به جوانان گفت: اکثر این گروه‌ها با تلقین و روش‌های غیرصحیح سعی در جذب جوانان دارند به همین دلیل بهترین  راه این است که آنها عنان معرفتی و سلامت خود را به گروه‌ها و افراد غیرمعتبر نسپارند و به جای آن با فرهیختگان علمی و اهل علم که کارکشته در مباحث معرفتی هستند در ارتباط باشند و آگاه باشند امور خود را به دست کسانی که مطمئن نیستند، نسپارند.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز