اسباب‌کشی‌ها با رعایت موازین بهداشتی انجام شود/ کرونا روز به روز بدتر می‌شود

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ - ۰۹:۱۸:۱۶
کد خبر: ۱۰۲۳۸۳۵
اسباب‌کشی‌ها با رعایت موازین بهداشتی انجام شود/ کرونا روز به روز بدتر می‌شود
عدم فاصله‌گذاری اجتماعی، فعالیت اماکن ورزشی، تفریحی، پاساژها و افزایش اسباب‌کشی‌ها در شرایط کنونی نشان دهنده بی‌توجهی به خطرات کرونا در جامعه است. هر چند بر اساس گفته‌های مسئولان و کارشناسان امر هر گونه اقدام در روزهای کرونا مستلزم رعایت تمهیدات بهداشتی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در ماه‌های اخیر بسیاری از مشاغل به‌دلیل کرونا با ضرر و زیان‌های جبران ناپذیر مواجه شده‌اند. در این میان افزایش قیمت اجاره بها مسکن نیز کمر مستاجران را خم کرده است. هم‌اکنون در فصل اسباب‌کشی با افزایش جابه‌جایی‌ها مواجه هستیم که همین قضیه باعث افزایش مبتلایان به کرونا در جامعه می‌شود.

 در این وضعیت انتظار می‌رود تا تمهیدات مناسب از جمله عدم اسباب‌کشی‌ها و  مدیریت بازار رهن و اجاره در دستور کار مسئولان امر قرار بگیرد. در ماه‌های اخیر علی ربیعی، سخنگوی دولت، با اشاره به تعطیلی بنگاه‌های معاملاتی در ایام شیوع کرونا اظهار کرد: بنابر تصمیمات ستاد مبارزه با شیوع کرونا، دفاتر مشاور املاک تعطیل شده بودند و موعد اجاره و رهن بسیاری از خانه‌ها رسیده و در عین حال، دفاتر املاک تعطیل بود. او  یادآور شد: تصمیم گرفته شد واحدهای مسکونی که قرارداد رسمی یا غیررسمی با مستاجری از اول اسفند تا پایان اردیبهشت ۹۹ داشته‌اند تا ۲ ماه تمدید شود. هم‌اکنون در تیر اسباب‌کشی‌ها افزایش یافته و همین امر بیم افزایش کرونا در جامعه را تشدید می‌کند.

در روزهای کرونایی اسباب‌کشی کنید

پروین صالحی مبارکه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، درباره اسباب کشی‌ها در روزهای کرونایی گفت: بنده نیز به دنبال اجاره آپارتمان می‌گشتم که در این حین متوجه شدم در ماه‌های اخیر اجاره منازل به دلیل بحران کرونا تمدید شده است.

او افزود: یک رابطه‌ای بین مستاجر و صاحب‌خانه وجود دارد و یک زمانی باید اقدامات مناسب برای این افراد لحاظ می‌شد. هم اکنون مهلت مذکور به اتمام رسیده و سازمان‌های مربوطه باید نسبت به این قضیه پاسخگو باشند تا تصمیمی در این باره گرفته شود.

صالحی مبارکه تاکید کرد: در وضعیت کنونی از یک سو مستاجران و از سوی دیگر مالکان با مشکلات متعدد مواجه هستند. شاید کرونا مدتی به طول بکشد، چون  مردم آن طور که باید و شاید تمهیداتی بهداشتی برای مصونیت برابر کرونا را رعایت نمی‌کنند  و به دلیل تجمع افراد در مراکز عمومی  شاهد اوج‌گیری کرونا هستیم.

 این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: باید مسائل رفتاری همچون زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد چون برای این بیماری درمان قطعی و واکسن در نظر گرفته نشده است.

صالحی مبارکه افزود: از سوی دیگر تعطیلی کارهای کشور نیز پیشنهاد نمی‌شود. کره جنوبی در مبارزه با کرونا موفق عمل کرده در آن کشور مردم به کارهای عمومی خود به شکل مناسب ادامه می‌دهند اما به دلیل رعایت تمهیدات بهداشتی روند بیماری  کرونا رو به کاهش است. بی‌شک در این زمینه نیز کشور ایران باید با تمهیدات بهداشتی به مدیریت امور بپردازد.

او در پاسخ به این سوال که برنامه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای مکلف کردن وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا برای به تاخیر انداختن اسباب‌کشی‌ها گفت: نخستین نشست کمیسیون بهداشت و درمان با وزیر بهداشت و درمان و معاونان درباره کرونا برگزار شد. در آن جلسه از  مسئله اسباب‌کشی‌ها حرفی نشد.  باید در ستاد ملی کرونا مقوله اسباب کشی‌ها مطرح و تصمیم در این باره اتخاذ شود.

کرونا روز به روز بدتر می شود/ کرونا در کشور ما فراموش شده است

شروین شکوهی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی، گرمسیری و بیماران پیوندی سرطانی، درباره تمهیدات بهداشتی در روزهای کرونا برای افرادی که خواستار اسباب‌کشی هستند، گفت: هم‌اکنون در فصل اسباب‌کشی قرار داریم. با بررسی جامعه و برنامه‌های پخش شده در رسانه ملی باید گفت که کرونا در کشور ما فراموش شده است. برای مثال در اغلب برنامه‌های تلویزیون دو نفر به فاصله نیم متر کنار یکدیگر نشسته و بدون ماسک در حال حرف زدن هستند. این مقوله نشان دهنده عدم توجه به کروناست.

او افزود: یکی از معضلات موجود کشور در زمینه کرونا برنامه‌های تلویزیون است. در تلویزیون باید برنامه‌های آموزشی و بهداشتی درباره کرونا پخش شود و در برنامه‌ها نیز مجری و دست اندرکاران از ماسک استفاده و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند اما تاکنون این مقوله در برنامه‌های تلویزیون جدی گرفته نشده است.

شکوهی تاکید کرد:  تعداد مبتلایان به کرونا در کشور به شکل وحشتناک افزایش یافته است.

 فوق تخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: در این شرایط هرگونه اسباب‌کشی مستلزم رعایت، قوانین، موازین و تمهیدات بهداشتی است. به هرحال افراد هر چقدر کمتر از منزل خارج شوند مناسب است، اما در وضعیت کنونی تمامی اماکن از جمله استخرها، پاساژها، آرایشگاه‌ها و ... به فعالیت می‌پردازند. در این شرایط نمی‌توان گفت که اسباب کشی انجام نشود، بلکه در گام نخست باید جلوی فعالیت این مراکز گرفته شود.

شکوهی درباره به تاخیر انداختن اسباب کشی‌ها گفت: وضعیت کنونی سلامت جامعه نسبت به یک ماه قبل وخیم‌تر است. بی‌شک در ماه‌های آینده وضعیت سلامت جامعه بدتر از شرایط کنونی می‌شود.

اسباب کشی کرونایی

این روزها برای رعایت تمهیدات بهداشتی در اسباب‌کشی پیشنهاد می‌شود تا تمامی افراد ماسک‌زده و تمهیدات بهداشتی را رعایت کنند. حتی‌الامکان افراد با کفش به داخل منزل ورود نکنند و دمپایی در اختیارشان قرار بگیرد. همچنین از کارتن‌ها دو تا سه روز استفاده نشود و بعد برای چیدن وسایل استفاده شود. در ضمن بهتر است بعد از اسباب‌کشی یک روز برای چیدمان وسایل صبر کرد و بعد تمامی وسایل ضدعفونی و چیده شود.

نظر شما
پرونده ویژه