یک متخصص اورولوژی مطرح کرد:

تومور بیضه تهدید کننده سلامت پسران جوان/ پیچش بیضه را جدی بگیرید/ ۲۰ تا۴۰ سالگی سن ابتلا به سرطان بیضه

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۱۱:۱۰:۲۴
کد خبر: ۱۰۳۰۰۷۹
تومور بیضه تهدید کننده سلامت پسران جوان/ پیچش بیضه را جدی بگیرید/ ۲۰ تا۴۰ سالگی سن ابتلا به سرطان بیضه
سیدحسین حسینی شریفی به بیماری‌های شایع نوزادان پسر همچون نزول بیضه، چرایی عدم تقارن بیضه و کم و کیف درمان آن پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سیدحسین حسینی شریفی، متخصص اورولوژی، با اشاره به برخی بیماری های که پسران با آن دست و پنجه نرم می کنند گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اینکه سن والدین برای فرزندآوری افزایش یافته در برخی مواقع مشکلاتی در نوزادان بروز می‌کند، طبیعتا افزایش سن مسائلی را برای جنین ایجاد می‌کند. باید دانست که بهترین سن برای فرزندآوری مرد و زن 24 سالگی است. در این سن مرد و زن در اوج باروری هستند.

او افزود: با توجه به اینکه در سنین بالاتر برای بارداری احتمالا نیاز به استفاده از روش‌های کمکی همچون آی وی اف افزایش می‌یابد، در این روش باید داروهای هورمونی به مادر تجویز شود و در برخی مواقع هورمون‌ها در نوزادان پسر باعث اختلالات جنسی می‌شود.

شریفی گفت: در نوزادان پسر وقتی یکی از بیضه‌ها از دیگری بالاتر باشد. این امر یک ناهنجاری محسوب می‌شود. بیضه‌ها در دوران جنینی در داخل لگن هستند. با افزایش قد جنین در هفته‌های آخر بارداری بیضه‌ها به داخل کیسه بیضه نزول می‌کنند.

این متخصص اورولوژی تصریح کرد: کلیه‌ها هم در داخل لگن هستند و آنها هم با افزایش سن جنین به سمت بالا صعود می‌کنند. باید دانست که در جنین‌های پسر شاهد نزول بیضه و صعود کلیه در هفته‌های آخر بارداری هستیم.

او در ادامه گفت: مصرف هورمون‌ها و موارد ناشناخته حرکت بیضه‌ها را در مسیر متوقف می‌کند.

این پزشک متخصص خاطر نشان کرد: معمولا تا 6 ماه بعد از تولد هم به نوزاد اجازه نزول بیضه و تکامل داده می‌شود، در این شرایط پزشک تصمیم به عمل جراحی می‌گیرد. برای مثال وقتی نوزاد نارس متولد شود، چون تکاملش در بیرون از بدن مادر طی شده ممکن است بیضه‌ها نزول کرده و به سمت پایین سوق پیدا کند.

 حسینی شریفی افزود: اگر تا 6 ماهگی بیضه در جای طبیعی خود قرار نگیرد، می‌توان به روش‌های جراحی وضعیت موجود را اصلاح کرد. همچنین در برخی از موارد با مصرف دارو می‌توان روند نزول بیضه را تسهیل کرد، اما در بسیاری از موارد این مقوله به جراحی ختم می‌شود.

 او ادامه داد: بیضه به طور طبیعی باید خارج از بدن مرد باشد، چون دمای آن باید از دمای بدن انسان پائین‌تر باشد. اسپرم سازی در دمای پایین‌تر از بدن  انجام می‌شود.

این فوق تخصص اندوارولوژی اظهار کرد: وقتی بیضه در داخل شکم بوده و پائین نیاید، این افراد در معرض ناباروری هستند. ماندن بیضه در داخل شکم باعث افزایش خطر ناباروری در آینده می‌شود. در این افراد بدخیمی‌های بیضه 14 برابر افراد عادی گزارش می‌شود.

این متخصص اورولوژی گفت: والدین باید بداند بیضه نوزاد باید در کیسه بیضه قرار بگیرد اگر پائین نیامده باشد، ناهنجاری برای نوزاد محسوب می‌شود. درضمن امروزه نوزادانی که در بیمارستان متولد می‌شوند پزشک اطفال معاینات اولیه را انجام می‌دهند. هرگونه نارسایی در نوزاد به والدینش اطلاع‌رسانی می‌شود.

حسینی شریفی تاکید کرد: با توجه به نزول طبیعی بیضه در برخی نوزادان و کودکان بیضه به داخل شکم صعود می‌کند. معاینه منظم نوزاد توسط والدین باید جدی گرفته شود. بهترین زمان برای معاینه وقتی است که کودک در هوای گرم خوابیده باشد. در این شرایط هر گونه اختلال اندازه و قرارگیری بیضه باید در نظر گرفته شود.

او گفت: اختلاف جزیی در محل قرارگیری بیضه‌ها در کیسه بیضه است. برای مثال شاید بیضه چپ از راست کمی پائین‌تر باشد. مهمترین امر هم اندازه بودن بیضه‌هاست. اینکه بیضه‌ها بالا یا پایین، عقب و جلو هستند اتفاق طبیعی در نوزادان است.

این پزشک متخصص درباره چرایی اختلال سایز بیضه‌ها افزود: هر گونه تغییر در سایز بیضه را باید با پزشک مشورت کرد. در برخی مواقع برای نوزادان زیر یک‌سال شاهد جمع شدن آب در دور بیضه هستیم که نگران کننده نیست و پزشک کم و کیف درمان را تشخیص می‌دهد.

این فوق تخصص اندوارولوژی گفت:  هر ماه باید بررسی‌های بیضه توسط پدر و مادر نوزاد انجام شود. در ضمن باید به کودکان  و نوجوانان هم آموزش داد تا در سنینی که فرد خودش به تنهایی می‌تواند حمام برود وضعیت سلامتی‌اش را بررسی کند.

حسینی شریفی اظهار کرد: تومورهای بیضه در سنین جوانی شایع است. در 20 تا 40 سالگی سنین ابتلا به سرطان بیضه در مردان است. فرد در هر سنی با تغییر سایز بیضه باید به پزشک مراجعه کند. مهمترین علامت تومور بیضه بزرگ شدن سریع یک بیضه آن هم بدون درد است. در بسیاری از مواقع افراد خیلی دیر  برای درمان مراجعه می‌کنند. به باور بنده باید جامعه نسبت به معاینه بیضه آگاهی داشته باشد.

این پزشک درباره تورشن یا پیچ خوردگی بیضه گفت: تورشن یا پیچ خوردگی بیضه یکی از بیماری‌های تهدید کننده پسران نوجوان در سنین بلوغ است. این بیماری با درد شدید ناگهانی بیضه آغاز می‌شود. باید دانست که اگر تا 6 ساعت بعد از آغاز درد به بیمار رسیدگی نشود بیضه از بین می‌رود.

به گفته او بیماری پیچ خوردگی بیضه  ناشایع است و با یک جراحی ساده درمان می‌شود.

حسینی شریفی در پایان خاطرنشان کرد: هرچقدر خانواده‌ها درباره چنین مسائلی با فرزندشان راحت‌تر بوده و کودک و نوجوان از مطرح کردن آن خجالت زده نباشد و هر گونه مشکل را برای والدین‌شان مطرح ‌کنند و آگاهی‌رسانی هم وجود داشته باشد خطری فرد را تهدید نمی‌کند. در کشور ما اغلب افراد برای درمان دیر مراجعه می‌کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز