وزیر بهداشت:

آمار قابل توجهی از ابتلای دوباره افراد به کرونا وجود دارد / هر یک از اقوام ایرانی نسبت به ویروس و پروتکل‌های درمانی واکنش متفاوتی دارند/ ۱۲ درصد فوتی‌ها بدون بیماری زمینه‌ای بودند

۱۳۹۹/۰۵/۰۷ - ۰۸:۵۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۳۵۷۸۰
آمار قابل توجهی از ابتلای دوباره افراد به کرونا وجود دارد / هر یک از اقوام ایرانی نسبت به ویروس و پروتکل‌های درمانی واکنش متفاوتی دارند/ ۱۲ درصد فوتی‌ها بدون بیماری زمینه‌ای بودند
اولین نشست کمیته علمی کشوری مشورتی بیماری کووید -۱۹ صبح امروز سه شنبه ۷ مرداد ماه با حضور وزیر بهداشت از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت در ابتدای این نشست گفت: در سراسر استان ها با همت بسیار علی رغم کاستی ها و غافلگیر شدن توانستیم دستاوردهای قابل توجهی در عرصه بین المللی داشته باشیم.

او افزود: با توجه به شناخت علمی کاملا مشخص بود با پدیده جدید، پیچیده و متفاوتی رو به رو هستیم. این ویروس با اجداد خودش متفاوت است و همه باید خود را با هر دگرگونی آماده کنم .

نمکی با اشاره به اینکه این ویروس ماهیت شتر، گاو، پلنگی دارد، گفت: کووید 19 هر لحظه می تواند از ابزار مختلف استفاده کند.

وزیر بهداشت با بیان وفاق ملی در زمینه کرونا افزود: تا کنون با لطف مقام معظم رهبری و حمایت رئیس جمهور پیش رفته ایم و خوشبختانه بیشترین استفاده را از دانش ملی بردیم.

نمکی با اشاره به نامه به معاون تحقیقات اظهار کرد: در این نامه عنوان شد به همه جوانب ویروس تاکید شد که می تواند موضوعات تحقیقاتی و جمع آوری مستندات برای کنترل بیماری باشد که در اسفند ماه نوشته شد و هنوز جواب سوالات بسیاری را کسب نکرده ایم.

او ادامه داد: نباید در تهران بنشینیم و برای مملکت تصمیم بگیریم. گرچه معلمان برجسته در تهران داریم اما همه علم ایران در تهران نیست و باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد. علاوه بر این حتما در جامعه پزشکی نباید به دنبال راه حل باشیم. از همه دانشکده های علوم پزشکی خواستیم تیم هایی تحقیقاتی و درمانی تشکیل دهند و پس از آن پارلمان علما رشته های مختلف را به منظور کنترل و مهار بیماری در ستاد مرکزی وزارتخانه ایجاد کردیم و این کار زمان برد و با سرعت لازم پیش نرفت .

نمکی تصریح کرد: همه باید بدانیم این ویروس بسیار پیچیده است و بشریت باید مدت ها با آن دست و پنجه نرم کنید. هر کسی ادعا کند این ویروس را خوب شناخته و درمان آن را پیدا کرده نشانه نوعی توهم در اوست چرا که این ویروس به مراتب پیچیده تر از حد تصور است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: نباید با قطعیت در خصوص این ویروس حرف زد. برخی می گویند داروی گیاهی درست کرده ام و اهل علم می دانند که این ها گفتارها توهمی بیش نیست.

او افزود: در اقلیم پهناور نمی توان در مورد یک بیماری یکسان قضاوت کرد. رفتارهای اجتماعی، تغذیه، در هر اقلیمی متفاوت است و باید در هر استان مبتنی بر واقعیت ها کار تحقیقاتی انجام شود. هر یک از اقوام نسبت به ویروس و پروتکل های درمانی واکنش متفاوتی دارند. بدین ترتیب رفتارهای مدیریتی متفاوتی باید داشت.

نمکی در ادامه بیان کرد: دانشمندان باید بدانند این کار مربوط به یک رشته نیست واین یک کار تیمی است .

وزیر بهداشت با اشاره به پروتکل های درمانی گفت: ممکن است برخی پروتکل ها مثبت باشد اما به محض اعلام نسخه هایی وارد بازار می شود که زیر ساخت های آن فراهم نیست. بحث ایمنی زایی ویروس را باید بررسی کرد. دنیا به این نتیجه رسیده است که برخی از آنتی بادی ها دیگر ایمنی در برابر ویروس ایجاد نمی کند.

نمکی تصریح کرد: آمار قابل توجهی از افرادی که دوباره مبتلا می‌شوند وجود دارد که باید مشخص شود این ویروس قابلیت مخفی شدن دارد یا آنکه فرد مجدد مبتلا می شوند. در دنیا پاسخ دقیقی برای این پرسش ها نداریم .

وزیر بهداشت گفت: باید بدانیم در پاییز و زمستان برای چه شرایطی خود را آماده کنیم. اگر پیک سنگینی در قم و گیلان داشتیم می تواند نشان از تغییرات ویروس باشد. ما حق نداریم در سیاهچاله بیفتیم و با آمادگی کامل باید ویروس را رصد کنیم چون ممکن است با تغییر ویروس تصمیمات سنگین ملی اتخاذ شود.

نمکی با اشاره به اینکه نباید خود را بازیچه دست عطاری ها و شارلاتانیزم قرار دهیم، افزود: البته لازم به یادآوری است که برخی روش های سنتی به کمک جهان آمده است و نباید از آن غافل شد .

او اظهار کرد: باید ببینیم این بیماری چه تاثیری بر سایر بیماری ها داشته است. باید مناطق بدون کرونا را برای مردم تعریف کنیم. زن باردار و کودکی که نیاز به واکسن دارد باید با خیال راحت به پزشک خود مراجعه کند تا از این طریق تاثیر کووید ۱۹ بر دیگر بیماری های واگیردار به حداقل برسد. در کل دنیا ۲۵ درصد واکسیناسیون کاهش پیدا کرده است و این آمار برای کشور ما به ۱۵ درصد است و اگر به این مسئله توجه نکنیم در آینده افراد به بیماری های واگیردار دیگری دچار می شوند.

نمکی با اشاره به افرادی که بیماری های غیرواگیر دارند، گفت: تنها ۱۲ درصد فوتی ها بدون بیماری زمینه شناخته شده بودند و سایر فوتی ها داری بیماری زمینه ای بودند. در آینده پدیده غم انگیزی به نام تخریب بهداشت روان مواجه خواهیم بود. باید روانپزشکان به دنبال راهکاری برای این معضل باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به معیشت مردم افزود: باید معیشت و اقتصاد باهم مدیریت شود. محرم نیز در پیش است و باید در خصوص اینکه چگونه باید این مراسمات را برگزار کنیم تا مردم هم سلامت باشند اندیشیده شود .باید سلامت را با اعتقادات ، اقتصاد و... در نظر بگیریم.

او با اشاره به دستاوردهای دنیا اظهار کرد: امروز بدون ارتباط جهانی پاندمی برطرف نمی شود و بدون تبادلات علمی با جهانیان نمی توان بر کووید ۱۹ فائق آمد .

نمکی ادامه داد: خبرهای خوشی از واکسن کرونا داریم ولی توهم آمیز نیست. در گوشه کنار ایران در ساخت واکسن از خیلی جوامع عقب نیستیم اما این سوال مطرح است که این واکسن چقدر کارساز است؟ ایمنی واکسن در برابر این ویروس چقدر می تواند، استمرار داشته باشد؟ نمی دانیم باید آنتی بادی کارساز باشد یا ایمنی سلولی تقویت شود؟ هیچ کس در دنیا به پاسخ صریح این پرسش ها نرسیده است و افراد بسیاری در این زمینه دروغ می گویند.

نمکی با اشاره به تصویر غیر شفاف ایمنی با واکسن اظهار کرد: در آنفلوآنزا بهترین حالت ۴۰ درصد ایمنی دارد و در خصوصی کارایی آن باید تحقیقات بیشتری انجام شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز