صندوق بازنشستگی کشوری برای بازنشستگان چه کرد؟

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۰۶:۳۲:۵۷
کد خبر: ۱۰۳۷۸۸۷
صندوق بازنشستگی کشوری برای بازنشستگان چه کرد؟
صندوق بازنشستگی کشوری از سال گذشته تا تیرماه امسال در حوزه رفاهی، فرهنگی و اجتماعی، شفافیت و اقتصادی فعالیت‌هایی انجام داده است که جزئیات آن در مطلب ذیل تشریح شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صندوق بازنشستگی کشوری به عنوان دومین صندوق بازنشستگی در کشور، هم اکنون بیش از یک میلیون و 471 هزار نفر از بازنشستگان و وظیفه بگیران دستگاه های دولتی را تحت پوشش خود دارد که بخش بزرگی از این جامعه از معلمان و فرهنگیان هستند. 

یکی از مهم ترین اهداف صندوق بازنشستگی کشوری در سال 1399 حداکثرسازی رضایت مندی ذینفعان و بهبود و توسعه توان معیشتی و اجتماعی بازنشستگان است که براساس یک برنامه عملیاتی از بهمن سال گذشته اجرای آن آغاز و همچنان ادامه دارد.  

در این مسیر توجه به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، در دستور کار قرار گرفت که با همکاری سازمان برنامه و بودجه اعتبار این بخش از 3500 میلیارد تومان به 6500 میلیارد تومان افزایش یافت و در مجموع بین 22 تا 57 درصد حقوق ذینفعان این صندوق را افزایش داد. 

هم اکنون نیز پس از برگزاری نشست های متعدد با حضور نمایندگان کانون های بازنشستگی و صندوق بازنشستگی کشوری با سازمان برنامه و بودجه مقرر شد تا با تخصیص اعتبارات لازم این موضوع مهم یک بار برای همیشه حل و فصل شده و حقوق بازنشستگان کشوری به ۹۰ درصد حقوق شاغلان همتراز افزایش پیدا کند.

اجرای طرح های رفاهی

در کنار وظیفه اصلی صندوق بازنشستگی، اجرای طرح های رفاهی نیز مورد توجه قرار گرفت. افزایش دو برابری پوشش بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان بدون افزایش سرانه پرداختی و افزوده شدن سهم دولت به این خدمت نیز یکی دیگر برنامه های اجرا شده در حوزه حمایت های رفاهی و ترمیم قدرت خرید بازنشستگان است. در این طرح سرانه هر نفر از 60 هزار تومان به 140 هزار تومان افزایش یافت بدون اینکه سهم سرانه افراد تحت پوشش نسبت به سال قبل تغییری کند.

اجرای طرح یاری به عنوان یک طرح رفاه اجتماعی با مشارکت سه جانبه صندوق بازنشستگی کشوری، بانک صادرات و فروشگاه های رفاه و به منظور ارائه تسهیلات خرید قرض الحسنه به مبلغ 12 میلیون ریال با سه دوره تامین اعتبار در سال و با اقساط چهارماهه به بازنشستگان و مستمری بگیران در اسفندماه 98 اجرا شد.

طرح فروش محصولات لبنی یکی از شرکت ها در فروشگاه های زنجیره ای با تخفیف 18 تا 21.5 درصد به بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی، ارائه تخفیف 15 درصدی کفش ملی و اجرای طرح تخفیفی و تقسیطی بیمه نامه های شرکت بیمه ملت (20 درصد پرداخت نقدی و 11 ماه اقساط) برای بهره گیری هرچه بیشتر از ظرفیت شرکت های تابعه برای خانواده بازنشستگان کشوری عملیاتی شد.

ثبت نام اینترنتی سومین مرحله ارائه تسهیلات 200 میلیون ریالی ازدواج اول فرزند یا نوه تحت تکفل بازنشستگان، موظفین و همسر وظیفه بگیر این صندوق در خرداد ماه سال جاری انجام و پس از قرعه کشی بین متقاضیان این تسهیلات به 1000 نفر از واجدین شرایط پرداخت شد.

در تیرماه 1399، با امضای تفاهم نامه بین این صندوق و معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امکان استفاده بازنشستگان از خدمات تفریحی و ورزشی 270 مجموعه ورزشی کارگران در کل کشور فراهم آمده است.

همچنین طرح همکاری با بنیاد فرهنگی هنری رودکی با هدف توجه به ابعاد زندگی و فعالیت فرهنگی بازنشستگان و استفاده از ظرفیت هنرمندان پیشکسوت برای آموزش، اجرای برنامه های هنری و فعالیت های فرهنگی در دستور کار قرار گرفته است. 

راه اندازی مرکز ارتباط با ذینفعان با ویژگی فعالیت شبانه روزی و کل هفته به منظور ارتباط بیشتر و پویاتر با مخاطبان و ثبت آسان درخواست و پیگیری آن نیز در حال اجرا است که به زودی به مرحله بهره برداری می رسد.

همچنین ارائه تسهیلات یک میلیون تومانی با اقساط 12 ماهه برای کمک به خرید سهام ETF مالی یکم دولت به بازنشستگان و وظیفه بگیران متقاضی از دیگر برنامه های صندوق بازنشستگی در حوزه رفاه و کمک به معیشت بازنشستگان است. 

حوزه فرهنگی و اجتماعی

صندوق بازنشستگی کشوری طی سال های اخیر در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز اقدامات موثر و ارزشمندی برای بازنشستگان کشوری و اعضای تحت پوشش خود اجرا کرده است.

- جشنواره ورزشی کشوری و استانی:  جشنواره های ورزشی در سالهای اخیر با حضور و مشارکت  بازنشستگان رونق بسیار زیادی یافته بطوری که در سال ۹۷ و ۹۸ بیش از ۷ هزار بازنشسته کشوری در جشنواره ورزشی ملی و استانی در ۶ رشته ورزشی به رقابت پرداختند .

- همایش ۲۵ دی الحجه و گرامیداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان: این همایش هرساله با معرفی پیشکسوتان نمونه در شش حوزه مختلف در سالروز ۲۵ ذی الحجه در قالب همایش ملی و استانی برگزار می شود.

- خانه های امید: صندوق بازنشستگی با هدف بهینه سازی اوقات فراغت بازنشستگان و پویایی گردهمایی این عزیزان اقدام به ساخت و راه اندازی مراکزی با نام "خانه امید" کرده است که تاکنون ۴۴ خانه در مراکز استانها و شهرهای بالای ۵ هزار نفر ساکن مشترک صندوق به بهره برداری رسیده است. خدمات بهداشتی، آموزشی، شب شعر، برگزاری جشنواره و مسابقه، کانونهای بازنشستگی، ورزش و سایر خدمات فرهنگی و اجتماعی در این مراکز ارائه می شود.

- کانون های بازنشستگی: در شش ماه اخیر نشست های متعددی با کانون های بازنشستگی و فعالان حوزه بازنشستگی با حضور مدیرعامل صندوق برگزار شده است که همچنان با جدیت ادامه دارد. یکی از دستاوردها و حوزه های اثر این نشست ها پیگیری مطالبات و ارائه راهکارهای مشورتی برای برطرف ساختن مشکلات و انتظارات قانونی بازنشستگان چون حق عایله مندی، همسان سازی حقوق، ارائه خدمات نقدی و غیرنقدی دستگاهها به بازنشستگان، بیمه تکمیلی درمان و برخی اقدام های انجام شده در این حوزه است.

حوزه شفافیت 

توجه به شفافیت یکی از ضرورت های فعالیت و پویایی صندوق های بازنشستگی و مجموعه های اقتصادی است که این امر مهم به عنوان یک برنامه اولویت دار در دستور کار قرار گرفت و اقدامات متعددی در این حوزه به عمل آمد که از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

1-طراحی یک مدل نظامند برای شرکت های تابعه این صندوق در 4 گروه متفاوت، انجام و بر اساس این دسته بندی، حقوق و مزایای این مدیران تعیین و تکلیف شد. بر همین مبنا، کلیه پرداخت ها به صورت دوره ای بررسی و نحوه اجرای مطلوب این دستورالعمل بررسی و پایش می شود.

2-نظر به حساسیت ها و الزامات موجود در موضوع پرداخت حقوق و دستمزد به اعضای هیات مدیره و مدیران عامل هلدینگ های تابعه و شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری و تطبیق جبران خدمت مدیران مذکور با میزان مسئولیت و وظایف محوله، فرایند ساماندهی حقوق و مزایای این افراد با هماهنگی کامل نهادهای بالادستی آغاز و آیین نامه خاص حقوق و مزایای مدیران هلدینگ ها تدوین و در مراحل نهایی ابلاغ قرار دارد.

3-انتشار اطلاعات مربوط به مشخصات، حقوق و دستمزد و مدرک تحصیلی مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت ها و هلدینگ های تابعه نیز در معاونت اقتصادی صندوق در حال به روزرسانی است که بزودی روی سایت رسمی صندوق منتشر و در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

4-تهیه و تنظیم صورت های مالی صندوق مربوط به سال های 97 و 98 و ارائه به حسابرس به منظور بررسی و تایید 

5-الزام شرکت ها برای تهیه صورت های مالی فصلی برای بررسی وضعیت سود و زیان آن ها

5-بازنگری و اصلاح سامانه BI صندوق بازنشستگی و عملیاتی شدن آن با ساختار و ویژگی های جدید با توجه به اینکه سامانه هوش تجاری یا BI به عنوان سامانه مدیریت و رصد پرتفوی صندوق و تمامی اقدامات و اطلاع از شرایط موجود شرکت ها و هلدینگ ها از جایگاه ویژه ای برخودار است. هم اکنون این سامانه برای 70 شرکت تابعه در حال تکمیل و بروزرسانی است.

6-استقرار سامانه پرداخت متمرکز جمعی در صندوق در خصوص کلیه پرداخت ها (حقوق، تسهیلات، بیمه تکمیلی، تنخواه گردان استانی و ....)

6-طراحی و برنامه ریزی استقرار سیستم یکپارچه مالی و اداری (ERP) به منظور ساماندهی کلیه بخشهای مالی صندوق

7-به منظور یکپارچه سازی در فرایند جذب و انتصاب مدیران ارشد سازمان، مدیران عامل هلدینگ ها و اعضای هیات مدیره آنان، دستور العمل جدیدی تدوین شد که از اسفندماه 1398، کلیه افراد مذکور با شاخص های متفاوت و با رویکرد شایسته گزینی انتخاب و منصوب می شوند.

8-در راستای ساماندهی، تجمیع اطلاعات و ایجاد ساختار مناسب برای شناسایی املاک و پرونده های حقوقی مرتبط با آنها در صندوق و کلیه هلدینگ ها و شرکت های تابعه، فرایند طراحی و ایجاد سامانه جامع املاک اجرا شده که ثمره آن ایجاد بانک کامل اطلاعاتی، ایجاد شفافیت و تسریع در اقدام و تصمیم سازی، تسهیل فرایند گزارش گیری و به روز رسانی اطلاعات املاک و پرونده های حقوقی است.

حوزه اقتصادی

بخش اقتصادی صندوق بازنشستگی در حال حاضر 5 درصد از منابع مورد نیاز این صندوق برای پرداخت حقوق بازنشستگان را تشکیل میدهد که در برنامه بلندمدت مقرر شده تا این عدد افزایش یابد. 

در حوزه اقتصادی نیز برنامه های مختلفی اجرا شده که مهم ترین آنها عبارتند از:

-اقدام برای دریافت مجوز صندوق ETF هزار میلیارد تومانی توسط هلدینگ مالی و افزایش ارزش این هلدینگ به 6000 میلیارد تومان

-نقش آفرینی شرکت های فولاد اُکسین و لوله سازی در طرح عظیم انتقال گوره جاسک با تولید ورق های فولادی و لوله های پوشش دار و شکست تحریم های ظالمانه 

-حمایت جدی از طرح ساخت مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان و افتتاح پروژه آبرسانی و گازرسانی به کارخانه این مجتمع در خردادماه 1399

-تامین مالی برای تکمیل احداث آزاد راه کنار گذر شرق اصفهان که اکنون در مراحل پایانی آن قرار داریم

-حمایت از راه اندازی پروژه فولاد سازی شرکت فولاد اکسین با هدف افزایش 50 درصدی تولید این شرکت 

- در نهایت انحلال 24 شرکت غالبا راکد و بدون فعالیت، ادغام 23 شرکت در شرکت های مادرتخصصی یا مشابه، انتقال مدیریت و سهام 7 شرکت بین هلدینگ ها و شرکت ها و آماده سازی 15 شرکت برای ورود به بازار سرمایه و بورس کشور از دیگر دستاوردها و اقدامات صندوق بازنشستگی کشور از بهمن 1398 تا تیرماه 1399 است.

نظر شما
پرونده ویژه