معاون وزیر بهداشت و رییس سازمان غذا و دارو:

داروهای خارج از بیمارستان برای مهار کرونا خطرناک هستند/ تا آخر هفته ماسک در داروخانه‌ها توزیع می‌شود/ پیش خرید واکسن کرونا مطرح نیست

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۱۰:۵۶:۵۶
کد خبر: ۱۰۴۴۰۱۵
داروهای خارج از بیمارستان برای مهار کرونا خطرناک هستند/ تا آخر هفته ماسک در داروخانه‌ها توزیع می‌شود/ پیش خرید واکسن کرونا مطرح نیست
محمدرضا شانه ساز گفت: بیماران مبتلا به کرونا داروهای مهار این بیماری را از مبادی رسمی تهیه کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری محمدرضا شانه ساز، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو امروز به صورت آنلاین برگزار شد.

کرونا همچنان بدون دارو مشخص

او در ابتدای این نشست درباره درمان دارویی بیماری کرونا گفت: هنوز داروی مشخصی برای این بیماری در دنیا مشخص نشده است. هرچند تمامی داروهای موثر در مهار این بیماری در کشور تولید و عرضه شده است.

داروی رمدسیویر  به قیمت مناسب در اختیار افراد قرار می گیرد

شانه ساز افزود: اگر احیانا دارویی به بیمار پیشنهاد شد و گفته شده که در خارج از بیمارستان تامین می شود پذیرفته نیست.داروی رمدسیویر  به قیمت مناسب در اختیار افراد قرار می گیرد و اینکه برخی از افراد سودجود از این مقوله سو استفاده می کنند.

او تاکید کرد: داروی اکتمرا به وفور در کشور تولید و عرضه می شود. توصیه می شود به منظور تهیه آن افراد به مبادی رسمی مراجعه کنند هرچند توصیه می شود افراد به صورت خودسرانه اقدام به تهیه دارو نکنند.

ماسک با قیمت مصوب از هفته بعد وارد داروخانه ها می‌شود

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو افزود: هنوز ماسک در اختیار داروخانه ها قرار نگرفته است. از هفته آینده قرار است روزانه دو میلیون ماسک با قیمت مصوب در اختیار داروخانه ها قرار بگیرد. همچنین یک میلیون 800 ماسک به مراکز درمان اختصاص می یابد.

او در خصوص استفاده از ماسک تصریح کرد: همچنان بهترین راه پیشگیری از این بیماری ماسک  و فاصله گذاری اجتماعی است. به داروهای تبلیغ شده در خارج از بیمارستان برای مهار کرونا اعتماد نکنید.

کاهش نگرانی های تامین دارو در کشور

او با بیان اینکه این ویروس جهش می‌یابد، افزود: برای مهار کرونا مصرف داروی داخلی پیشنهاد می‌شود. درضمن داروی رمدسیور تاثیر 20 درصدی دارد و هیچ مرجعی در پروتکل‌ها این دارو را نپذیرفته است.

 این مقام مسئول تصریح کرد: این دارو از شهریور در اختیار افراد قرار می‌گیرد و در اولین بخش توزیع آن در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌گیرد و با توجه به تولید داخل این دارو  امیدواریم در پاییز بخشی از نیاز کشور را تامین کند و دیگر نگرانی از تامین دارو نداشته باشیم. 

سانه ساز در ادامه بیان کرد: به‌دلیل ضدعفونی کردن مداوم و استفاده از ماسک در پاییز خطرات ناشی از آنفلوآنزا کاهش می‌یابد.

پیش بینی 6 برابری نیاز واکسن آنفلوآنزا در پاییز امسال

او با اشاره به پیش بینی 6 برابری نیاز واکسن آنفلوآنزا نسبت به سال گذشته گفت: در صورت ادامه دار بودن رعایت پروتکل های بهداشتی استفاده از واکسن آنفلوآنزا همچون سال گذشته ضرورت نخواهد داشت.

مردم به تبلیغات کذب واکسن کرونا در فضای مجازی اعتنا نکنند

شانه ساز درباره تبلیغات واکسن کرونا تاکید کرد: از مردم خواستار عدم توجه به تبلیغات در فضای مجازی هستیم. قصد جز سوئ استفاده در این کار نیست. برای مثال اقداماتی همچون تبلیغات در فضای مجازی مورد تایید سازمان غذا و دارو نیست.

پیش خرید واکسن کرونا مطرح نیست

او با بیان اینکه پیش خرید واکسن کرونا مطرح نیست، افزود: در این زمینه دو کشور  وارد عمل شده‌اند. به احتمال زیاد کشورهایی با منابع باد آورده به دنبال این اقدام هستند، چون هیچ عقل سلیمی در این زمینه پیش خرید واکسن وارد نمی شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت مواد اولیه واکسن در داخل تولید شده است.

معاون وزیر بهداشت درباره اقدامات عطاری ها در زمینه درمان و پیشگیری کرونا تصریح کرد: هنوز هیچ اقدامی در زمینه صدور مجوز برای عطاری‌ها صادر نشده بارها به این مسئله ورود شده است.

داروی رمدسیویر برای درمان آنفلوآنزا

شان ساز درباره میزان مصرف داروی رمدسیویر در کشور گفت: این دارو برای درمان آنفلونزا است و طبق گفته قبلی این دارو تاثیر 20 درصدی در درمان کرونا دارد و افرادی که ادعای تاثیر 100درصدی این دارو را دارند به دنبال سو استفاده‌ هستند.

تاثیر داروی رمدسیویر بر روی مبتلایان به بیماری کبدی

معاون وزیر بهداشت درباره تاثیر رمدسیویر بر روی بیماران کبدی در پاسخ به خبرنگار برنا گفت: عموما عوارض جانبی داروها به دلیل مصرف بیش از حد و خارج از دستور العمل نمایان می‌شود. عوارض رمدیرسیور به دلیل مصرف بیش از حد دز این دارو در افراد است.

تبلیغات کذب واکسن کرونا در رسانه ها

 شانه ساز درباره تبلیغات دارو یا واکسن کرونا در رسانه ها تاکید کرد: در کشور ما بسیاری از شرکت‌ها در زمینه کرونا به فعالیت می‌پردازند. در کشور ما شرکت‌های مناسب و فعال در این زمینه اصلا اطلاعات خود را مطرح نمی‌کنند، چون هدف این است که اسم شرکت و  محققات اعلام نشود. اطلاعات در زمینه واکسن و داروی کرونا که در رسانه ها اعلام می شود صحیح نیست. وزیر بهداشت به میزان و پیشرفت پروژه‌ها ورود پیدا کرده  و شخصا در این زمینه وارد عمل شده اند.

 شانه ساز درباره کیفیت محصولات دارویی گفت: نمایندگان مجلس درباره مسائل فنی وارد عمل شده و در حال فعالیت هستیم.

بیماران خاص در خط مقدم دریافت دارو

او تاکید کرد: تحریم‌ها مشکلاتی را در زمینه تامین دارو به دنبال داشته است و این مقوله تکذیب نشده است و گلایه خود را در مجامع بین المللی مطرح کرده‌ایم. داروی بیماران خاص در محل خاص عرضه می‌شود. یکی از گروه‌هایی که در خط مقدم اولویت اقدامات ما قرار می‌گیرند بیماران خاص هستند. برخی از افراد اصرار دارند داروهای خارجی مصرف کنند. این در حالی است که کشور با مشکلات ارزی دست به گریبان است و این کمبود وجود ندارد.

تقاضای 5 تا 6 برابری واکسن آنفلوآنزا

او درباره واکسن آنفلونزا گفت: 5 تا 6 برابر تقاضا واکسن داشتیم و در این زمینه تولید داخلی هم داشتیم. این واکسن قرار بود با ارز نیمایی وارد شود. البته باید دانست که بخش قابل توجهی از واکسن آنفلوآنزای کشور وارداتی است و باید نسبت به کیفیت و منبع آن اطمینان کافی حاصل کرد.

کیفیت ماسک هاتوزیع شده تحت بررسی است

او دربار کیفیت ماسک های توزیع شده در داروخانه ها گفت: بارها در فضای مجازی آموزش ساخت ماسک خانگی داده شده و اطمینان نسبی را به دنبال دارد. تاکید می‌شود از دستفروش ماسک تهیه نشود و افراد ماسک را از اواخر این هفته از مراجع رسمی داروخانه ها تهیه کنند.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص قیمت ماسک بیان کرد: قیمت ماسک بر اساس سازمان حمایت اعلام می شود. در شکایت های دارویی پس از بررسی قانونی بودن یا  غیر قانونی بودن شرکت های توزیع کننده این شکایات به  محاکم قانونی ارجاع داده می‌شود.

موج دیگر کرونا در راه است؟

 شانه ساز درباره موج سوم کرونا تصریح کرد: متخصصان اعتقادی به آغاز موج سوم کرونا ندارد.

پرهیز از مصرف غذای چرب در ایام کرونا

او درباره روند تغذیه در ایام کرونا گفت: توصیه می شود از مواد غذایی چرب و محرک پرهیز شود. و افراد رژیم غذایی سالم را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

مشکلی در زمینه تامین انسولین در کشور نیست

شانه ساز در ادامه اظهار کرد: در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از افراد درباره کمبود داروهای عادی گلایه مند هستند و باید مسائل به شکل موردی بررسی شود. برای مثال داروی انسولین در کشور کم نیست، اما  قلم انسولین در کشور اندک است. هیچ هموطنی در زمینه تامین انسولین مشکلی ندارد. هموطنان نباید در این باره نگران باشند.

ایران  در زمینه تولید دارو در دنیا مدعی است

او با بیان اینکه مقوله مهندسی معکوس در زمینه واکسن کرونا مقوله مناسبی نیست افزود: ایران در زمینه تولید دارو در دنیا مدعی است. همچنین در روزهای اخیر در زمینه نیو دراگ ها وارد عمل شده ایم.

رئیس سازمان غذا و دارو اذعان کرد: هم اکنون بر اساس ضوابط می‌توان دسترسی به مولکول و مواد دارویی در کشور را به جامعه پزشکی کشور عرضه کرد. نیودراگ‌ها را در دنیا معرفی می‌کنیم. در این شرایط به دنبال مهندسی معکوس  نیستم.

آخرین وضعیت نرم افزار تی تک

شانه ساز با بیان اینکه در 4 ماه اخیر اهداف سازمان در زمینه تامین تجهیزات کرونا است، ادامه داد: به رغم اینکه  با وجود تحریم ها سال سختی را پشت سر گذاشتیم اما به دلیل حضور مردم  و برنامه ریزی های انجام شده تاکنون نگذاشتم در کشور اتفاقات ناخوش آیند در این زمینه بروز کند. و به دلیل درگیری با کرونا در مساله تی تک نتوانستیم وارد عمل شویم.

او تاکید کرد: قرار داد با پیمانکار در روزهای آینده در زمینه مالکیت این نرم افزار و دغدغه وزیر بهداشت برطرف می‌شود.

معاون وزیر بهداشت افزود: تی تک یکی از برنامه‌های آیتی مناسب است که می‌تواند در زمینه جلوگیری از قاچاق دارو موثر باشد. چندصد هزار قلم لوازم آرایشی و بهداشتی و چندین قلم مکمل بهداشتی باید در بستر تی تک تعریف شود و بتوان در سامانه ای تی مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از اولویت ها در سازمان غذا و دارو بررسی آن تا قبل از پایان سال است. بسیاری از شرکت های بیمه گر از این سامانه استفاده می کنند.

تفاوت قیمت تست های کرونا

او درباره قیمت های متفاوت تست های کرونا تاکید کرد: تاکنون نظارتی در این باره انجام نشده است. تامین کیت این آزمایشات پیگیری شده است. سوالات در این زمینه به معاونت درمان و نظام پزشکی مربوط می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز