مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها:

علت مرگ ماهیان خشک شدن قسمتی از تالاب است/ ۸۰ درصد سطح هامون خشک شده است

۱۳۹۹/۰۶/۰۵ - ۰۹:۲۶:۴۸
کد خبر: ۱۰۴۹۳۱۵
علت مرگ ماهیان خشک شدن قسمتی از تالاب است/ ۸۰ درصد سطح هامون خشک شده است
مسعود باقرزاده کریمی در خصوص علل مرگ ماهیان در روزهای اخیر در تالاب هامون گفت: علت مرگ ماهیان این است که در فصل تابستان حجم زیادی از آب تالاب هامون تبخیر می‌شود و عملا ماهیان نیز به دنبال این اتفاق از بین می‌روند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ پس از کمک‌های اتحادیه اروپا و سایر سازمان‌های بین‌المللی برای احیای تالاب هامون در چند ماه اخیر منتظر شنیدن خبرهای خوب از این زیست بوم بودیم که در چند روز اخیر خبر مرگ تعداد زیادی از ماهیان در این عرصه طبیعی منتشر شد و بار دیگر نگرانی‌ها را در خصوص از بین رفتن این مجموعه طبیعی دوچندان کرد.

مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست، در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: امروزه بیش از 90 درصد حوزه آبریز تالاب هامون در کشور افغانستان قرار دارد. تنها منبع تامین آب تالاب هامون رودخانه‌هایی است که از سمت افغانستان به سمت ایران سرازیر می‌شود.

او افزود: تالاب هامون برای سالیان متمادی خشک بود اما از دو سال پیش تاکنون و با توجه به بارندگی‌ها و سیلاب‌ها حجم زیادی از ماهیان نیز به همراه حجم قابل توجهی از آب به این تالاب سرازیر شد.

این مقام مسئول در محیط زیست در خصوص علل مرگ ماهیان در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: علت مرگ ماهیان این است که در فصل تابستان حجم زیادی از آب تالاب هامون تبخیر می شود و عملا ماهیان نیز به دنبال این اتفاق از بین می‌روند. علت مرگ ماهیان آلودگی آب و یا علت های غیرطبیعی دیگر نبوده است.

باقرزاده کریمی با اشاره به کوچک شدن وسعت تالاب هامون گفت: این کوچک شدن وسعت سبب شده تا در قسمت‌هایی از تالاب با مرگ ماهیان مواجه شویم. در این منطقه حتی شاهد صید بی رویه ماهی نیز نیستیم. افراد محلی در این منطقه به صورت استاندارد این اقدام را انجام می‌دهند و حیات ماهیان امروزه به سبب صید در خطر قرار ندارد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست اذعان کرد: ماهی‌های تالاب هامون همگی بومی نیستند و قسمتی از آن‌ها را شیلات در تالاب هامون رها کرده و این سبب شده تا مردم به راحتی بتوانند در این محل صید داشته باشند.

او با اشاره به قرارداد میان ایران و افغانستان در خصوص حوزه آبریز هامون افزود: ایران یک قرارداد با کشور افغانستان دارد که طبق آن 820 میلیون متر مکعب آب در ماه به این حوزه باید سرازیر شود. این مورد توافق با کشور افغانستان است. در آینده نزدیک نیز مذاکراتی با کشور افغانستان خواهیم داشت تا علاوه بر این قسمتی نیز برای مصارف محیط زیستی نیز افزوده شود.

این مقام مسئول در محیط زیست گفت: وضعیت امروز تالاب هامون نسبت به سال گذشته بهتر شده و شاهد هستیم 20 درصد سطح تالاب را آب پوشانده است. در سال‌های گذشته گاهی اوقات حتی صددرصد تالاب نیز خشک می‌شد و این نشان می‌دهد وضعیت تالاب بهبود یافته است.

باقرزاده کریمی با اشاره به مشارکت برنامه عمران سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای احیای تالاب هامون اذعان کرد: طرح احیای تالاب هامون با مشارکت برنامه عمران سازمان ملل و با سرمایه گذاری اتحادیه اروپا از ابتدای سال 2020 میلادی آغاز و مقرر شده در سال نخست ظرفیت سازی، مطالعه و هماهنگی‌ها صورت گیرد و تا به این لحظه طبق برنامه پیش رفته است. 

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست در پایان افزود: شرایط تالاب‌ها و زیست بوم آن‌ها به شکلی است که با وضعیت عمومی تالاب تغییر می‌کند. امروزه به علت خشک بودن تالاب هامون طبیعتا وضعیت گونه‌های جانوری و گیاهی آن نیز مطلوب نیست.

انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز