دوگانه زباله سوزی یا تفکیک زباله!

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۰۹:۳۸:۱۷
کد خبر: ۱۰۵۰۱۲۳
دوگانه زباله سوزی یا تفکیک زباله!
امروزه شهرداری‌ها اقداماتی انجام داده‌اند تا از مبدا زباله‌ها تفکیک شود اما واقعیت این است که این اقدامات در کنار مفید بودن خیلی دیر و خیلی محدود انجام شده در حالی که حوزه زباله و تفکیک آن بسیار سخت و پیچیده است از این رو این سوال مطرح است که چرا زباله‌سوزی برای مقابله با حجم تولید زباله‌ها انجام نمی‌شود؟

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زباله‌گردی و زباله گردها در حال تسخیر آخرین دژهای بهداشتی شهر هستند و امروزه آن‌ها را دیگر در حوالی بیمارستان‌ها و منابع زباله می‌توان رصد کرد. مقوله‌ای که اگر به آن رسیدگی نشود می‌تواند تبعات زیست محیطی و بهداشتی زیادی داشته باشد. در این عرصه مجموعه شهری اقداماتی را آغاز کرده اما آنچه که همگی بر آن اتفاق نظر دارند این است که بسیار دیرهنگام و بسیار محدود صورت گرفته و این عرصه بحرانی نیاز به اقدامات سریع‌تر و گسترده‌تر دارد.

کشورهای جهان به سمت تفکیک می‌روند نه زباله‌سوزی

محمد درویش، متخصص سرشناس حوزه محیط زیست، در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: در همه جای جهان برای زباله های بیمارستانی و عفونی یک روش سوزاندن خاص وجود دارد. این به آن علت است که با سایر زباله‌ها و آب و خاک مخلوط نشوند.

او افزود: این حجم از زباله‌ها 3 درصد کل زباله‌های تولید شده را تشکیل می‌دهند. نگرانی از آن جایی شروع می‌شود که تفکیک آن‌ها صورت نمی‌گیرد و امروزه این معضل در کشور ما وجود دارد و باید هر چه سریع‌تر به آن رسیدگی شود.

درویش تصریح کرد: آن بخش از زباله‌های عفونی که در مطب‌هاست امروزه به صورت صددرصدی با سایر زباله‌ها ادغام می‌شود و ما از مجموعه شهری می‌خواهیم به این حوزه سامان دهد. از سوی دیگر طرحی آغاز شده که مردم به واسطه تفکیک زباله‌های خود می‌توانند از مجموعه شهری دوچرخه هدیه بگیرند. این می‌تواند یک انگیزه خوب برای شهروندان باشد.

این متخصص حوزه محیط زیست افزود: این طرح می‌تواند مشکل شیرآبه و تا حدودی مشکل زباله‌های بهداشتی را حل کند اما نیاز به اقدامات جدی‌تری دارد. در این میان دستگاه‌های زباله سوز در جهان نیز کمتر استفاده می‌شوند و حرکت غالب کشورها به سمت تفکیک است.

درویش با اشاره به راهکار اصلی حوزه پسماند اظهار کرد: امروزه باید به سمت بازیافت حرکت کرد زیرا بهترین راهکار برای مدیریت زباله مقوله بازیافت است. حجم زیادی از زباله‌ها امروزه می‌توان وارد پروسه تولید کرد و زباله‌های تر را می‌توان به راحتی در عرصه‌های دیگر مصرف کرد. 

او در پایان گفت: امروزه زباله گردها خوراک شغلی دارند و این به واسطه اقدام اشتباه ما است. اینکه مردم بدانند می‌توانند زباله‌های خود را به دوچرخه و پول تبدیل کنند می‌تواند یک تغییری در نگرش‌ها ایجاد کند. شاید این مقوله هم برای بسیاری اهمیت نداشته باشد اما می‌تواند یک گام مثبت باشد.

لزوم تفکیک زباله به صورت کامل

در این میان اما مسئولین محیط زیست بر این باور هستند که این اقدام بسیار دیر و بسیار محدود است و نیاز است تا به صورت گسترده‌تر و هر چه سریع‌تر به مسئله زباله‌های شهری رسیدگی شود.

حسن پسندیده، مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست، در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: به موجب قانون 7 مدیریت پسماند در حوزه شهری وظیفه اصلی پسماندهای عادی به شهرداری‌ها واگذار شده است. در قانون تاکید شده که شهرداری‌ها باید برنامه داشته باشند تا کلیه زباله‌ها به‌صورت تفکیک شده از سطح شهر جمع آوری شوند.

او افزود: مشکل اساسی اینجاست که مقوله آموزش و سوق دادن مردم به سمت مشارکت در تفکیک زباله‌ها طی سال‌های اخیر انجام نشده است. شهرداری‌ها باید با سازوکار لازم و با استفاده از تکنولوژی روز را به شهروندان اطلاع رسانی کنند تا در زمینه تفکیک زباله‌ها مشارکت کنند. ایجاد زیرساخت‌ها و پشتیبانی مرحله بعدی این امر است.

این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: امروزه شهرداری‌ها اقداماتی انجام داده‌اند تا از مبدا زباله‌ها تفکیک شود اما واقعیت این است که این اقدامات در کنار مفید بودن خیلی دیر و خیلی محدود انجام شده در حالی که حوزه زباله و تفکیک آن بسیار سخت و پیچیده است. 

پسندیده با اشاره به اثرات سو عدم مدیریت زباله‌ها در سطح شهر افزود: امروزه عدم مدیریت زباله‌ها و رهاسازی آن‌ها در سطح شهر علاوه بر به خطر انداختن حیات انسانی، آب و خاک ما را نیز از بین خواهد برد و به شدت آلوده می‌کند. این روند مورد تائید سازمان محیط زیست نیست و باید زباله‌گردی از سطح شهر جمع آوری شود وباید این حوزه مدیریت شود.

مدیرکل دفتر پسماند سازمان محیط زیست در خصوص مدیریت پسماندهای پزشکی گفت: این امر اصول و چارچوبی دارد که مصوب هیات وزیران است. نظارت بر روند دفع زباله‌های بهداشتی بر عهده وزارت بهداشت است و امروزه نظارت‌های آن‌ها جدی‌تر شده است. در این میان استفاده از زباله گردها مدرن و بروز شده که استانداردهای روز را رعایت کرده می‌تواند خطرات حوزه زباله و پسماند را کاهش می‌دهد. در این میان نیاز است این دستگاه‌ها در خارج از شهر تعبیه شده و در کنار آن نیز باید فرآیند نگهداری و انتقال نیز به خوبی رعایت شود تا مشکل شهر را در این حوزه حل کند.

انتهای پیام: 1

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز