مدیرعامل بنیاد برکت:

تا پایان سال ۲۵۰ مدرسه افتتاح می‌شود/ تامین آب شرب هزار روستا/تولید پنج میلیون لباس/ ۷۵ درصد جمعیت کشور شهر نشین شده‌اند

۱۳۹۹/۰۶/۱۱ - ۱۰:۳۹:۳۶
کد خبر: ۱۰۵۱۹۸۲
تا پایان سال ۲۵۰ مدرسه افتتاح می‌شود/ تامین آب شرب هزار روستا/تولید پنج میلیون لباس/ ۷۵ درصد جمعیت کشور شهر نشین شده‌اند
با حضور مدیرعامل بنیاد برکت از طرح های اشتغالزایی این نهاد رونمایی شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امیرحسین مدنی، مدیرعامل بنیاد برکت گفت: در سیزدهمین سال فعالیت بنیاد برکت هستیم. وظیفه اصلی ما محرومیت زدایی است و چند مجموعه دیگر نیز هم راستا با بنیاد برکت در حال حرکت هستند که نمونه آن بنیاد احسان برکت است.

او افزود: در حوزه های عمرانی و زیربنایی برای ساخت 1900 مدرسه قرارداد بسته ایم و تاکنون 1250 مدرسه افتتاح شده است. تاکنون برای 1000 روستا آب شرب آن ها تامین شده است. 12 بیمارستان با 2000 تخت نیز افتتاح شده است.

مدنی تصریح کرد: ما به دنبال مردم سپاری هستیم. یک سایت طراحی شده است تا ایده ها در آن به اشتراک گذاشته شود. پس از ارزیابی و انتخاب تیم ها و ایده های برتر با بنیاد برکت همکاری خواهند کرد. حوزه پوشاک یکی از اهداف اصلی ما است تا در غرب کشور بتوانیم آن را رونق دهیم. بنیاد برکت تسهیلات مختلفی در این زمینه ارائه می دهد. از سرمایه گذاری مشترک تا وام از جمله مهم ترین این تسهیلات است. اکثریت سهام در این زمینه در اختیار بخش خصوصی است. در برخی موارد بنیاد نیز سرمایه گذاری می کند اما درصد مشارکت باید حداقل باشد.

رئیس بنیاد برکت بیان کرد: از سوی دیگر در عرصه های سلامت نیز اقدامات خوبی انجام شده است. تاکنون ۲۴۰ مرکز جامع سلامت ساخته شده است. شیوع کرونا باعث شد شغل‌های زیادی از دست برود، امسال بنا داریم ۶۰ هزار طرح اشتغال روستایی اجرا کنیم که هر طرح به صورت میانگین برای ۳ نفر اشتغال ایجاد می‌کند. سالیانه ۱۶۰ هزار تن واردات گوشت قرمز انجام صورت می گیرد و ما به دنبال این هستیم تا بواسطه طرح‌ های خرد خانگی برای تولید گوشت قرمز این حوزه را پوشش دهیم و بنا داریم امسال ۴۰ هزار تن محصولات پروتئینی در داخل کشور در حوزه دام سبک و دام سنگین داشته باشیم.

او ادامه داد:۱۱۰ شرکت خصوصی وجود دارد که بنیاد برکت کمتر از ۵۰ درصد سهام آن را به خود اختصاص داده است و البته ما از ۲۵۰ شرکت هم خروج کرده ایم و همه سهام را به بخش خصوصی که خود مردم هستند واگذار کرده ایم.

مدنی تصریح کرد: یکی از موضوعات این بوده است که باید تولیدات روستایی از جمیع جهات مورد توجه قرار گیرد. در گذشته ۷۰ درصد جمعیت کشور روستایی بود که روستاییان هم برای خود تولیداتی داشتند و هم به شهرها تولیدات خود را ارسال می کردند. این موضوع امروز کاملا برعکس شده به گونه ای که ۷۵ درصد جمعیت شهرنشین شده و تنها ۲۵ درصد روستایی هستند. در این شرایط دیگر روستاها حتی تولیدات مورد نیاز خود را هم ندارند چه برسد به رفع نیاز شهرنشینان و این امنیت غذایی کشور را حتما دچار مشکل خواهد کرد.

مدیرعامل بنیاد برکت در خصوص کمبودهای حوزه آبزیان و نبود آن در سبد غذایی مردم اظهار کرد: سرانه مصرف آبزیان در کشور ما ۱۲ کیلوگرم است اما مصرف جهانی حدود ۲۲ کیلوگرم است در حالی که کمتر کشوری این خط ساحلی بزرگ را همچون ایران دارد که بتواند اقدام به تولید انبوه آبزیان کند.

مدنی اذعان کرد: یکی دیگر از مشکلات کشور ما این است که در کشورهای جهان ۶۰ درصد از پروتیین مصرفی آبزیان از طریق پرورش ماهی و آبزی پروری تامین می شود و فقط ۴۰ درصد از طریق صید محقق می شود در حالی که در کشور ما عکس این موضوع است. این موضوع آسیب های زیادی به کشور وارد کرده است. ضروری است با توجه به وجود سدهای بزرگ در کشور و منابع بزرگ آبی در رودخانه ها به موضوع آبزی پروری توجه شود ما دو طرح برای این اقدام در نظر گرفته ایم و این حوزه را توسعه خواهیم داد.

این مقام مسئول در بنیاد برکت در خصوص فعالیت های این نهاد در حوزه پوشاک و منسوجات گفت: ۵ درصد از ۴۰ هزار طرح دو سال گذشته در حوزه تولید منسوجات بوده است که لباس های عمدتا محلی تولید می کنند. یک خانوار در هر سال به صورت متوسط یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان مصرف پوشاک دارد که این در حوزه روستایی ۸۵۰ هزار تومان است. یعنی در سال ۲۸ هزار میلیارد تومان در کشور پوشاک خرید و فروش می شود که یک سوم آن واردات است که عمده این واردات هم قاچاق است و در کنار ارز بر بودن آن قاچاق هم هست که به تولید کشور ضربه وارد می کند.

او افزود: در بنیاد برکت برای تولید پنج میلیون لباس هدف گذاری شده است و تلاش می کنیم تا هم به صورت خرد و خانگی و هم در حوزه بنگاه های بزرگ کار تولید به ثمر رسد.

مدنی با اشاره به موضوع کولبری گفت: در ابتدا بر این باور بودیم که کولبران درآمد فوق العاده زیادی دارند اما وقتی به سراغ آنها رفتیم مشاهده شد که درآمد آن ها بسیار پایین است. از این رو طرح کاک برکت را کلید زدیم تا از این مسیر بتوانیم برای کولبران و اشتغال آن ها طرح های اقتصادی ایجاد کنیم تا اصلا به سراغ کولبری نروند. شک نکنید که اگر کولبران بتوانند درآمدهایی در حد دو تا سه میلیون تومان در ماه داشته باشند اصلا به سراغ کولبری نخواهند رفت. ما کیلومترها مرز و نقاط مرزی داریم اما به هیچ عنوان مهارت استفاده از این مرزها را نداریم و امروز مرزهای ما از جهت اقتصادی رها شده است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز