مدیرکل محیط زیست خوزستان خبر داد:

برخورد با متخلفین خرید و فروش حیوانات غیرمجاز در بازار کیان/ دبی رودخانه کارون به ۵۲۰ مترمکعب رسیده است/ هوبره و دراج در خطر انقراض قرار دارند

۱۳۹۹/۰۶/۱۲ - ۰۸:۰۷:۲۶
کد خبر: ۱۰۵۲۲۳۵
برخورد با متخلفین خرید و فروش حیوانات غیرمجاز در بازار کیان/ دبی رودخانه کارون به ۵۲۰ مترمکعب رسیده است/ هوبره و دراج در خطر انقراض قرار دارند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در خصوص علت دشواری مقابله با خرید و فروش و شکار غیرمجاز حیوانات گفت: سامان دهی بازارچه کیان با توجه به تبعات اجتماعی که دارد، بسیار سخت است. شهرداری نیز تاکنون قادر به سامان دهی این عرصه نبوده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بازار کیان، برای بسیاری از شهروندان اهواز مهم‌‌‎ترین بازار شهر محسوب می‌شود که می‌توانند با قیمت‌های بسیار مناسب خوراک و پوشاک خود را از آن تهیه کنند. آنچه که این بازار را متفاوت کرده این بوده که همه چیز در این بازار یافت می‌شود. از کفش، لباس، دارو، میوه، خواربار و محصولات آرایشی و بهداشتی گرفته تا حیوانات وحشی که با دیدن آن‌ها شوکه خواهید شد. فروش حیواناتی که اغلب غیر مجاز و یا حفاظت شده هستند. معضلی که می‌تواند به حیات و زیست بوم این خطه آسیب وارد کند. آنچه که مشخص است این یکی از ده‌ها معضل زیست محیطی خوزستان و هر از گاهی برخی از این چالش‌ها به جان حیات طبیعی این استان می افتد.

شهرداری قادر به سامان دهی بازار کیان نیست

محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان، در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: خوزستان یک جامعه محلی با موضوعات خاص خود را دارد. سامان‌دهی بازارچه کیان با توجه به تبعات اجتماعی که دارد، بسیار سخت است. شهرداری نیز تاکنون قادر به سامان‌دهی این عرصه نبوده است.

او افزود: نظارت وجود دارد و ما در این عرصه به صورت جدی حضور داریم اما منکر این نیستیم که قاچاق و شکار غیرمجاز صورت نمی گیرد. این حوزه بسیار گسترده است و نمی‌توان با این نیروهای محدود، به صورت کامل آن را سامان‌دهی کرد اما با این وجود ما با تمام قدرت در این عرصه حضور داریم و نظارت‌ها ادامه دارد.

برخورد با متخلفین خرید و فروش حیوانات غیرمجاز

این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: به صورت مستمر با حکم مرجع قضایی با متخلفین حوزه محیط زیست و خرید و فروش حیوانات غیرمجاز برخورد می شود. این یک اقدام نیست که در یک مرحله ای به پایان برسد. باید دقت کرد پس از برخورد با یک گروه، گروه دیگری در این عرصه وارد می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در خصوص علت دشواری مقابله با خرید و فروش و شکار غیرمجاز حیوانات گفت: این عرصه به علت اینکه با معیشت مردم ارتباط تنگاتنگی دارد و پیوسته است کار را سخت کرده است. اینکه مجوز شکار پرندگان در برخی محل‌ها صادر می‌شود به علت این است که معاش مردم به این عرصه وابسته است. اگر مماشاتی صورت می گیرد به همین علت است.

به گفته او در این میان این عرصه رها شده نیست و با متخلفین برخورد صورت می گیرد.

اشرفی اذعان کرد: نظارت بر بازارچه وظیفه محیط زیست نیست و شهرداری به عنوان متولی باید به اقدامات انجام شده در آن رسیدگی کند و نیروی انتظامی نیز در این عرصه ورود کند. 

معرفی گونه‌های در خطر انقراض خوزستان

این مقام مسئول در محیط زیست با اشاره به گونه های در خطر انقراض استان خوزستان گفت: امروزه هوبره، دراج، خرس و پلنگ گونه‌هایی هستند که در خطر قرار دارند و به همین واسطه با شکار آن‌ها مقابله شده و دیگر مجوز شکار آن‌ها صادر نمی‌شود. امروزه زیستگاه‌های اصلی این گونه‌های جانوری همگی تبدیل به مناطق حفاظت شده، تبدیل شده است.

اشرفی در خصوص آخرین وضعیت رودخانه‌های استان خوزستان اذعان کرد: امروزه برداشت آب از سرچشمه های رودخانه های دز بر حیات این رودخانه ها تاثیرگذار بوده است.

520 متر مکعب دبی آب رودخانه کارون

او افزود: باید توجه کرد که در دو سال اخیر وضعیت رودخانه های خوزستان بهبود یافته است و به وضعیت عادی بازگشته است. روز گذشته دبی آب رودخانه کارون به 520  مترمکعب رسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در پایان گفت: در دو ماه گذشته و در اوج تابستان هیچ‌گاه دبی آن از 400 مترمکعب کمتر نبوده است. تلاش است تا این روند تداوم داشته باشد.

انتهای پیام: 2.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز