رئیس اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور مطرح کرد:

وجود ۴۵ پایگاه هوایی اورژانس در کشور/ استفاده ۵۰ درصدی از اورژانس هوایی در حوادث ترافیکی/ لزوم افزایش دوبرابری پدهای اورژانس

۱۳۹۹/۰۶/۲۲ - ۱۲:۰۴:۲۵
کد خبر: ۱۰۵۷۲۱۹
محمد سرور از وجود 45 پایگاه هوایی اورژانس در کشور خبر داد و گفت: هفته آینده چهل و ششمین پایگاه اورژانس هوایی کشور در خراسان افتتاح خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمد سرور، رئیس اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور در نشست خبری خود که امروز 22 شهریور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

وجود 45 پایگاه هوایی اورژانس در کشور

رئیس اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور ضمن تبریک چهلمین سالروز افتتاح اورژانس کشور گفت: هم اکنون در کشور 45 پایگاه هوایی اورژانس وجود دارد در دوران جنگ از ظرفیت ناوگان هوایی استفاده شده و تعداد قابل توجهی از سربازان به این طریق منتقل شدند.

او افزود: از سال 79 با حمایت وزارت دفاع از وزارت بهداشت این ناوگان فعالیت غیر نظامی داشته و با آغاز طرح تحول سلامت این مقوله جزو اولویت های کشور قرار گرفت و توسعه خدمات اورژانس هوایی در کشور فعال شد. هفته آینده چهل و ششمین پایگاه اورژانس هوایی کشور در خراسان افتتاح خواهد شد . تمامی استان ها از خدمات اورژانس هوایی برخوردار هستند.

انتقال قلب از یزد به تهران توسط اورژانس هوایی

سرور ادامه داد: بیش از 22 هزار ماموریت هوایی تا کنون انجام شده و بیش از 32 هزار نفر از خدمات اورژانس هوایی برخوردار شدند. اغلب بیماران بدحال که در مسیر های مسدود و فاقد راه هستند از این خدمات استفاده می کنند از سوی دیگر افرادی که دچار سکته های قلبی و مغزی از خدمات اورژانس هوایی استفاده می کنند.

او بیان کرد: از دیگر خدمات اورژانس هوایی مقوله پیوند اعضا است. یکی از چالش های این اورژانس رساندن عضو دهنده به گیرنده است ما نوزدهمین کشور پهناور جهان هستیم. در این نوع خدمت از پرونده های ثابت  و بال متحرک استفاده می کنیم. برای مثال عملیات انتقال قلب یک جوان توسط هلیکوپتر اورژانس از بیمارستان شهید رهنمون یزد به فرودگاه بین المللی یزد و انتقال آن بدون کوچکترین تاخیر توسط هواپیمای آمبولانس پلیس به تهران منتقل شد. از سال گذشته این خدمات در اختیار مردم قرار گرفته  و تاکنون 23 قلب به این طریق منتقل شده است.

 استفاده 50 درصدی از اورژانس هوایی در حوادث ترافیکی

رئیس اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: 50 درصد اورژانس هوایی در حوادث ترافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و 27 درصد نیز شامل حوادث غیر ترافیکی است برای مثال آخرین ماموریت ما انتقال محیط بان در لواسان بود که هدف شلیک گلوله قرار گرفته بود.

این مقام مسئول ادامه داد: از هوانیروز و هوا ناجای قهرمان تشکر می کنیم که با اقدامات دلسوزانه خود بخشی از فعالیت ها انجام داده وبه خدمات رسانی  می‌پردازند.

70-80 درصد مردمی که از خدمات اورژانس هوایی استفاده می کنند در مناطق محروم هستند

سرور افزود: در حوزه انتقال اعضای پیوندی  اقدامات انتقالی قابل تحسین بود  درسال گذشته سیل استان های کشور را تحت تاثیر قرار داد  و اورژانس هوایی در سیل و زلزله میانه امکانات مناسبی را ارائه داد. همچنین خدمات هوایی در حال گسترش بوده و دسترسی مردم بر این مقوله تعریف شده است.

او ادامه داد: برای ارتقای این مقوله نیازمند زیرساخت ها هستیم. برای مثال در محل های متعدد نیازمند ساخت پدها اورژانس هستیم تا بتوان این امکان را در اختیار مردم قرار دهیم. اگر در روستاها با هزینه اندک بتوان پد ایجاد کرد می توان در مناطق محروم خدمات را گستردش داد. 70-80 درصد مردمی که از خدمات اورژانس هوایی استفاده می کنند در مناطق محروم هستند.

لزوم افزایش دو برابری پدهای اورژانس

رئیس اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور درباره ایجاد پدها گفت: باید تعداد پدها دو برابر شرایط کنونی شود. در روزهای آینده یک پد در خراسان جنوبی افتتاح خواهد شد.

هزینه هر عملیلات اورژانس هوای 25 میلیون تومان است

سرور افزود: هزینه‌های خدمات اورژانس هوایی متفاوت است. هزینه ماموریت هوایی بیش از 25 میلیون تومان هزینه دارد. بیش از 20 فروند از هلی کوپترها از نیروهای نظامی قرض گرفته شده و همدلی مناسبی بین اورژانس کشور  و دستگاه های نظامی وجود دارد.

چالش های فراوان در حوزه اورژانس هوایی

او در پاسخ به خبرنگار برنا گفت: برای توسعه اورژانس هوایی با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم و کم و کسر فراوانی وجود دارد. سازمان اورژانس کشور از طرق مختلف می‌توان با کمک از بخش‌های مختلف زیرساخت‌های کشور را تامین کنند و به ارتقای کم و کاستی‌ها بپردازد.

سرور تصریح کرد: تحریم‌ها در کم و کاستی‌ها موثر هستند. قطعه‌های مصرفی و تامین آن ما را دچار چالش کرده است و همین مقوله باعث شده در برخی مواقع جان هم میهنان به  خطر بی‌افتد.

جذب پرسنل زن در اورژانس هوایی

او درباره جذب پرسنل خانم در اورژانس هوایی ادامه داد: خانم ها  و کارشناسان حرفه ای مسئولیت راهبری را دارند و همین طور شرکت‌ها در حوزه های غیر نظامی عملیات را مدیرتی می کنند. عملیات  فقط به پرواز ختم نمی شود، بلکه قبل و بعد از پرواز هماهنگی ها را نیاز دارند  و هنوز از زنان در اورژانس هوایی استفاده نمی‌شود. چون فعالیت در اورژانس هوایی نیازمند قوای بدنی مناسب است و زمانی از ظرفیت خانم‌ها استفاده می‌کنیم که بتوان از اقدامات مناسب در این باره استفاده کنیم. برای مثال برای زایمان‌ها در ماموریت‌های هوایی از ظرفیت ماما استفاده می شود. اما شرایط خاص همچون گذر از کوهستان از ظرفیت زنان استفاده نمی شود.

10درصد ماموریت اورژانس هوای انتقال مادران باردار

 سرور تصریح کرد: 9 فروند بالگرد وزارت بهداشت و تعدادی  از آنها متعلق به شرکت های خصوصی بوده و  23 فروند بالگرد نظامی است.

رئیس اورژانس هوایی سازمان اورژانس کشور ادامه داد: 10درصد از ماموریت ها در حوزه اورژانس هوا انتقال مادران باردار است. برای مثال مرگ مادران باردار در استان لرستان به صفر رسیده است. 2 هزار و 126 مادر باردار پرخطر را اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل کرده است. برای مثال حتی زایمان سه قلو در اورژانس هوایی را داشتیم.

آموزش ویژه به خلبانان اورژانس

او در خصوص تعلیم خلبانان گفت: در هلی کوپترهای اورژانس خلبان‌ها باید تحت دوره های ویژه قرار گیرند و کلاس های مشترک بین خلبان و پرسنل اورژانس برگزار شده است. هر هلی کوپتر به 4 خلبان اول و 4 خلبان دوم نیاز دارد. به عبارت دیگر هر هلی کوپتر برای فعالیت به 8 خلبان در ماه نیاز دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز