معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور مطرح کرد:

ایجاد سرویس خدمات رسانی ویژه برای سکته‌های قلبی/ کمبود نیرو اورژانس پیش بیمارستانی/ هدف افزایش بالگردهای اورژانس است/ تقویت سرویس لوکیشن بیمار

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۱۲:۰۰:۳۰
کد خبر: ۱۰۵۸۲۶۱
ایجاد سرویس خدمات رسانی ویژه برای سکته‌های قلبی/ کمبود نیرو اورژانس پیش بیمارستانی/ هدف افزایش بالگردهای اورژانس است/ تقویت سرویس لوکیشن بیمار
معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور گفت: سرویس لوکیشن بیمار تقویت شده و این اقدام در نجات جان مردم بسیار کمک کننده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛حسن نوری ساری، معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور صبح امروز در نشست خبری خود که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

ایران چهارمین کشور پیشرو در اورژانس پیش بیمارستانی

نوری ساری در ابتدای این نشست با تبریک سالروز افتتاح سازمان اورژانس گفت: ایران چهارمین کشور دنیا است که در زمینه اورژانس پیش بیمارستانی به فعالیت پرداخت. در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی نقش مناسبی در خدمات رسانی به جانبازان داشت.

او افزود: امروزه 3 هزار و 203 اورژانس پیش بیمارستانی در بخش‌های شهری، روستایی، دریایی و... فعالیت می‌کند. در یک دوره هدف در اورژانس پیش بیمارستانی توسعه پایگاه‌ها بود، اما در سال‌های اخیر برنامه صرفا توسعه پایگاه‌ها نیست و اتفاقات مناسب در این راستا رخ داده است. در گذشته تمرکز بر ایجاد اورژانس زمینی بود، اما در حال حاضر 46 اورژانس هوایی در دسترس هستند و اورژانس موتوری به یک ناوگان گسترده در کلانشهر تهران تبدیل شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: موتور آمبولانس های تهران با وجود ترافیک فعالیت بسیار مناسبی دارند و اغلب موتور اورژانس‌ها فوریتی وارد عمل شده تا اورژانس برسد.

خدمات رسانی گسترده اورژانس

به گفته او در برخی تماس‌ها پرستارها نمی‌دانند که چه خدماتی باید ارائه دهند در این شرایط موتور آمبولانس ها فعالیت می‌کنند. آمبولانس‌های دریایی نیز در حال حاضر فعال شدند و در حال خدمات‌رسانی هستند همچنین خدمات‌رسانی روستایی نیز مدنظر قرار گرفته است. امروزه خدمات‌رسانی اورژانس در شهر و روستا چندان متفاوت نبوده و بسیار گسترده شده است.

نوری ساری ادامه داد: سیتی آمبولانس ها به ارائه خدمات به بیمار می پردازند. همچنین در خصوص آمبولانس ریلی تفاوهم نامه ای با راه آهن برای مهمان داران تحت آموزش و همچنین ایجاد پایگاه برای اورژانس ریلی امضا شده است. درباره تجهیزات داخل آمبولانس نیز اقدامات مناسب انجام شده و معادل استانداردهای روز جهان به خدمات رسانی می پردازند.

خدمات رسانی فوریتی برای سکته های قلبی

معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور افزود: در طرح 247 به ویژه در سکته‌های قلبی زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در خدمات رسانی به افراد نیازمند پیوند، قطع عضو، بیماران سکته مغزی زمان از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا در هر دقیقه دو میلیون نرون ازدست می‌رود. برای بیماران سکته قلبی مطالعاتی انجام شده که اگر ایجاد لخته خون بیمار را در منزل تشخیص دهیم از مرگ بیمار جلوگیری می کند در این زمینه دستگاه نوار قلب کامل نیاز بود که از دو شرکت تولید داخل دعوت کردیم تا این مشکل را مرتفع کنیم. در این شرایط نوار قلب به متخصص ارسال می‌شود و تکنسین‌ها نیز تحت آموزش قرار می‌‎گیرند.

به گفته او در گذشته در چنین مواردی فرد به مراکز درمان منتقل می‌شد که زمان بر بود ، اما در حال حاضر با متخصص قلب هماهنگ شده و خدمات رسانی در اولین شرایط انجام می شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سکته های مغزی نیز خدمات رسانی از پیچیدگی کمتری برخوردار است گفت: در این زمینه پروتکل‌های دقیق ابلاغ شده است. در گذشته سی تی اسکن زما‌بر بود و درمان وابسته به  سی تی اسکن بود تا بتوان دارو را به فرد تزریق کرد اما در این اقدام مریض مستقیم به سی تی اسکن بیمارستان منتقل می‌شود و دیگر زمانی برای تشکیل پرونده هدر نمی رود و مرکز آماده تزریق می شود. با توسعه‌ی این خدمات در کشور افراد از سکته مغزی نجات پیدا کردند.

اهمیت امداد هوایی در موارد اهدا عضو

او با بیان اینکه پیوند اعضا در دو گروه انجام می شود، گفت: برای مثال بخشی از اندام یک فرد در یک حادثه قطع می‌شود و هدف اتصال و پیوند عضو است. چگونگی ارسال عضو پیوندی و توجه به زمان اهمیت دارد. تاکنون 5 عملیات پیچیده هوایی از یزد به تهران  انجام شده است.  هواپیما از یزد به تهران و از فرودگاه تهران نیز عضو پیوندی با بالگرد به گیرنده ارسال شد.

لزوم حدف کاغذبازی در اورژانس پیش دبستانی

 به گفته نوری ساری تکنسین‌ها کارشناسی ارشد و کارشناسی در رشته‌های پرستاری و رشته‌های مشابه دارند و تحت تعلیم قرار گرفته اند. اگر همکار ما نتواند این خدمات را ارائه دهد دیگر فردی نمی توان اقدامات مناسب انجام دهد . اما لازم است که ارتباط با کارشناسان فوریت پزشکی با متخصصان ایجاد شود. این خدمات "تله مدیسین" انجام می شود و کارشناس با تماس تلفنی با متخصصان ارتباط دارد. لازم است در اورژانس پیش بیمارستانی کاغذ حذف شود و خدمات آنلاین در دسترس قرار گیرد. درضمن وقتی سیستم الکترونیک است دسترسی به لوکیشن بیمار نیز امکان پذیر است.

اهمیت سرویس لوکیشن بیمار در نجات مردم

این مقام مسئول تصریح کرد: سرویس لوکیشن بیمار تقویت شده  و در نجات جان مردم کمک کننده است. اورژانس در سال 98 بالغ به 4میلیون 558هزار خدمات و 18 میلیون 888هزار تماس تلفنی داشته‌اند. 4 شهید خدمات و یک همکار در بالگرد شهید شدند و بیش از  دو هزار همکار به کرونا مبتلا شده‌اند. انتقالات پیش بیمارستانی در شیوع کووید 19 بسیار اهمیت داشت اما نسبت توسعه پایگاه‌ها به توسعه نیروی انسانی برابر نبوده است.

کمبود نیرو  اورژانس پیش آمبولانس

معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور در پاسخ به سوال خبرنگار برنا گفت: نتوانستیم نیرو را تامین کنیم این در حالی است هر پایگاه اورژانس به  یک آمبولانس و 9 نیرو نیاز دارد. در بسیاری از شهرها این خدمات وجود ندارد. برای مثال در استان اصفهان هر پایگاه 5/4 نیرو دارد. یکی از معضل‌های سازمان در جذب نیرو تفاوت‌ در حقوق ها است برای مثال دو نفر در کنار هم به فعالیت می‌پردازند اما حقوق نامتناسب دریافت می‌کنند در پی همسان سازی شرایط برای همکاران هستیم.

 به گفته او در ایام کرونا در آمبولانس‌ها برای تامین امنیت جان مردم ضدعفونی می‌شوند. هرچند باز هم شاهد نگرانی‌هایی در مردم هستیم. در اسفند 98 شاهد کاهش درخواست در زمینه سکته‌های مغزی بودیم. برای همین در ابتدا آمبولانس‌هایی برای بیماری کرونا مشخص کردیم و مبتلایان کرونای را از غیر کرونا جدا کردیم. در تمامی خریدها از دهه 80 تاکنون استاندارها رعایت و از برندهای بالایی استفاده شده است.

هدف افزایش بالگردهای اورژانس است

معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کشور تصریح کرد: 9فروند بالگرد برای انتقال بیمار طراحی شده است. نگهداری بالگرد پروسه‌های پیچیده ای دارد و نگذاشتیم این خدمت متوقف بماند و نیروهای نظامی در این راستا یاری گر ما بودند. وجود بالگردهای غیرملکیتی نیز موثر است این بالگردها با استانداردهای بالایی طراحی می‌شوند. برای مثال در برخی از نقاط بدون اورژانس هوایی نمی‌توان به فعالیت پرداخت بنابراین هدف ما افزایش بالگردهای اورژانس است.

او درباره فعالیت بخش خصوصی با اورژانس گفت: خدمات با استانداردها ارائه می‌شود، بیماران غیر فوریتی هماهنگ شده است. آمبولانس ها در مالکیت سازمان هستند و فقط در شهر یزد چند آمبولانس بخش خصوصی به فعالیت می‌پردازند  و خدمات رسانی به شکل مناسب انجام می‌شود. هزینه‌ها به شکل دولتی پرداخت می‌شود.

این مقام مسئول تاکید کرد: برخی موتور آمبولانس‌ها هنوز پلاک نشده‌اند. هیچ یک خارج از عملیات نیستند و ما همکاری پلیس راهور این طور نیست که موتور آمبولانس به دلیل نداشتن خدمات رسانی اش متوقف شود. آمبولانس تیپ جدید یکسری فرایند دارد که باید طی شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز