رییس ستاد مرکزی اربعین:

ایرانی‌ها به دعوت عشایر عراق به سمت مرزها رفتند/ دولت عراق به هیچ عنوان مرزها را باز نمی‌کند

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۱۱:۵۳:۴۴
کد خبر: ۱۰۶۰۴۳۱
ایرانی‌ها به دعوت عشایر عراق به سمت مرزها رفتند/ دولت عراق به هیچ عنوان مرزها را باز نمی‌کند
رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: تا این لحظه موضع رسمی دولت عراق مبنی بر عدم پذیرش زائر به دلیل بیماری کروناست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه فرهنگیان روز شنبه ۲۹ شهریور  در پردیس نسیبه تهران برگزار شد.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رییس ستاد مرکزی اربعین در نشست خبری گفت: باتوجه به پیگیری هایی که در شب گذشته انجام شد ، دولت عراق رسما اعلام کرده است که امکان پذیرش زائرین خارجی را در مراسم اربعین ندارد.

او افزود: سفارت ایران، وزارت امور خارجه و ستاد اربعین پیگیری های در این زمینه انجام داده است تا شرایطی فراهم شود که تعدادی از زائرین بتوانند در مراسم اربعین شرکت کنند اما تا این لحظه موضع رسمی دولت عراق مبنی بر عدم پذیرش زائر به دلیل بیماری کروناست.

ذوالفقاری تصریح کرد: ستاد ملی مبارزه با کرونا هم رسما اعلام کرده است که برگزاری مراسم اربعین در کشور عراق برای جان مردم خطرناک است.

رییس ستاد مرکزی اربعین افزود: دو دولت جمهوری اسلامی ایران و عراق مشتاق برگزاری مراسم اربعین هستند اما اهمیت سلامت زائرین باعث شده تا به این لحظه دولت عراق مجوزی صادر نکند و قطعا این موضوع جنبه سیاسی ندارد.

ذوالفقاری بیان کرد: تقاضای که از موکب داران داریم این است که به شایعات و اخبار جعلی توجه نکند.

او درخصوص مراجعه مردم به مرزها گفت: برخی از عشایر عراقی و کسانی که با موکب داران ایرانی در ارتباط هستند، آنها را دعوت کردند و صرف دعوت عشایر عراقی برخی موکب داران به سمت مرزها حرکت کردند درحالی که دعوت آنها کافی نیست و مجوز را باید دولت عراق صادر کند.

ذوالفقاری عنوان کرد: این روزها فراخوان هایی صادر شده است که از نظر ما رسمیت ندارد.

رییس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: حرکت زائرین به سمت مرزهای کشور ممنوع است و از مردم می‌خواهیم این کار را نکنند چرا که در مناطق مرزی امکانات لازم وجود ندارد و امکان ارائه خدمات نیست بنابراین در صورت رجوع با ممانعت روبه رو می شوند چون عراقی ها به هیچ عنوان مرزها را باز نمی کنند.

او تصریح کرد: قرار است موکب داران با مدیریت ستاد مرکزی اربعین در سطح کشور کمک های مومنانه را شروع کنند و در روز اربعین به دست نیازمندان برسانند.

ذوالفقاری گفت: همچنین در روز اربعین، زیارت اربعین خوانده می شود و موکب داران در کنار آن خدمات بهداشتی ارائه داده و حتی غذای بیرون بر هم می توانند تهیه کنند و به عزاداران تحویل دهند.

او ادامه داد: زیارت اربعین باید مانند مراسم عاشورا و تاسوعا در فضاهای سر باز و رعایت پروتکل های بهداشتی در اقصا نقاط کشور برگزار شود.

ذوالفقاری عنوان کرد: ما هنوز بر این باور هستیم اگر امکان داشته باشد موکب داران ایرانی در عراق حضور پیدا کنند اما هیچ قولی به ما داده نشده است و عراق مجوزی به ما نداده است.

او افزود: همه دست اندرکاران مراسم اربعین و زائرین بعد از یکسال برنامه ریزی مقدمات را انجام دادند تا زائرین درمراسم شرکت کنند اما امروز باتوجه به شرایط بیماری موجب تاسف است که نمی‌توانیم در عراق حضور پیدا کنیم.

رییس ستاد مرکزی اربعین گفت: کمیته فرهنگی ستاد اربعین کارهای عمیق و معنوی در سطح کشور انجام می دهد تا مردم بتوانند استفاده کنند.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز