نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو از امروز اجرایی شد

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۱۶:۴۱:۲۵
کد خبر: ۱۰۶۰۸۰۴
نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو از امروز اجرایی شد
شلوغی و ازدحام مراکز تعویض پلاک به خصوص در دوران شیوع کرونا از جمله چالش هایی بوده است که حالا قرار است از طریق فعال سازی یک سیستم نوبت دهی آنلاین برای مراکز تعویض پلاک، اندکی تسهیل شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اعلام کرد که از امروز نوبت دهی برای خدمت شماره‌گذاری و تعویض پلاک در ۱۰ استان کشور اینترنتی خواهد بود.

سرهنگ علی محمدی در این باره گفت: «حسب دستور ریاست پلیس راهور ناجا و با هدف گسترش خدمات الکترونیکی نیروی انتظامی، طرح نوبت دهی اینترنتی برای حضور در مراکز تعویض پلاک به مرحله اجرا درآمد که در جریان آن سامانه nobatdehi.epolice.ir برای دریافت نوبت اینترنتی ایجاد شد.»

او با بیان اینکه در فاز اول اجرای این طرح دریافت نوبت برای خدمات شماره‌گذاری و تعویض‌پلاک در تمام مراکز شماره‌گذاری و تعویض‌پلاک تهران به صورت اینترنتی درآمد، گفت: «با اقدامات انجام شده از روز شنبه ۲۹شهریور ماه ارائه خدمات شماره گذاری در تمامی مراکز تعویض‌پلاک تهران از طریق نوبت دهی اینترنتی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، گیلان، کرمانشاه، البرز، یزد و قم نیز اجرا خواهد شد.»

تعویض پلاک

این درحالیست که در پی شرایط نوبت دهی، عملا پروسه تعویض پلاک خودرو به شکل طولانی تری نسبت به قبل انجام می شود و در نتیجه نیز در روند معامله خودرو وقفه ای ناخواسته حاصل می شود که می تواند از نظر حقوقی چالش هایی را برای فروشنده و خریدار ایجاد نماید.

اجرای نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک در ۱۰ استان

به گفته محمدی، در حال حاضر زمان نوبت دهی نهایتا یک روز است و فرد می‌تواند برای روز بعد نوبت دریافت کند، البته در مواردی حتی برای همان روز نیز ظرفیت دریافت نوبت وجود داشته است.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، درباره افرادی که نوبت اینترنتی دریافت‌کرده‌اند نیز، گفت: «این افراد حتما در ساعت اعلام شده در مرکز حضور داشته باشند، اطلاعات این افراد در قسمت ورودی مراکز تعویض‌پلاک وجود دارد و به راحتی می‌توانند وارد شوند. اما همانطور که گفتم لازم است حتما در همان زمان اعلام شده حضور پیدا کنند و اگر بعد از زمان اعلامی هم در محل حاضر شوند، امکان ارائه خدمات به آنان وجود نخواهد داشت و باید نوبت دیگری دریافت کنند.

او تاکید کرد که این طرح به زودی در دیگر استان‌های باقی مانده نیز اجرایی خواهد شد.»

نوبت دهی تعویض پلاک در همه مراکز تهران فقط اینترنتی- شهریور 99

سرهنگ علی محمدی، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا اعلام کرد:

«از امروز خدمات (نوبت دهی) تعویض پلاک در همه مراکز تهران فقط به صورت اینترنتی انجام می‌شود. شهروندان به هیچ عنوان به صورت حضوری مراجعه نکنند. سرورها تقویت شده‌اند و مردم به راحتی می‌توانند برای نوبت‌دهی اینترنتی اقدام کنند. خودروهای دارای پلاک زوج باید در روزهای زوج و پلاک‌های فرد در روزهای فرد به مراکز مراجعه کنند.»

گسترش نوبت‌دهی اینترنتی در مراکز شماره‌گذاری کشور - مرداد 99

سرهنگ علی محمدی درباره اجرای طرح نوبت‌دهی اینترنتی مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک گفت: «این طرح از روز یکشنبه هفته گذشته در تهران آغاز شد و در حال حاضر در دو مرکز میثم و خاوران عملیاتی شده است. بر این اساس شهروندان با مراجعه به سامانه nobatdehi.epolice.ir و ورود به آن نسبت به دریافت آنلاین زمان شماره‌گذاری یا تعویض پلاک خودروی خود در همان روز یا چند روز قبل اقدام کنند.»

او با بیان اینکه این اقدام در راستای الکترونیکی شدن خدمات پلیس، کاهش مراجعات حضوری و عدم تجمع مردم اتخاذ شده است، گفت: «با راه اندازی سیستم نوبت دهی اینترنتی، مراجعات مردم به مراکز مدیریت شده و آن ها می‌توانند از روزهای قبل ساعت ورود خودرو را به مرکز تعیین کرده و بدون ایستادن در صف، در زمان تعیین شده وارد مرکز تعویض پلاک شوند و در باجه های ویژه ای طرح نوبت دهی اینترنتی مراجعین خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند.»

به گفته محمدی، این طرح توانسته زمان انتظار مردم در صف ورودی مراکز را حذف کند و زمان ارائه خدمات را به کمتر از یک ساعت کاهش دهد و پس از ورود خودرو به مرکز تعویض پلاک و در صورت کامل بودن مدارک، تمام مراحل تعویض پلاک کمتر از یک ساعت انجام خواهد شد.

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه سایر مراکز تعویض پلاک تهران و استان ها نیز به مرور در آینده نزدیک به این سامانه مجهز خواهند شد، گفت: «البته در حال حاضر خدمات شماره‌گذاری و تعویض پلاک در همین دو مرکز نیز به شکل سنتی و حضوری ارائه می‌شود.»

ساعات کاری مراکز تعویض پلاک خودرو در دوران شیوع کرونا افزایش یافت- مرداد 99

در این رابطه سرهنگ علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا در خصوص ساعت کار مراکز تعویض پلاک گفت: «با توجه به موج دوم شیوع ویروس کرونا و قرارگیری تعدادی از استان‌ها در شرایط قرمز و هشدار و لزوم رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی مقرر شد ساعت کاری مراکز تعویض پلاک افزایش یابد.»

او تصریح کرد: «در شرایط کنونی بسیاری از ادارات ساعت کار خود را محدود کرده یا تعدادی از کارمندان خود را به دورکاری می‌فرستند، اما با توجه به آن‌که ارائه خدمت به هموطنان و جلوگیری از معطلی آن‌ها مد نظر پلیس راهور بوده است مقرر شد ساعات کاری مراکز تعویض پلاک که قبلاً از ساعت 7 تا 14 بود به ساعت 7 تا 16 تغییر پیدا کند.»

رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا ادامه داد: «از روز شنبه تا چهارشنبه ساعت کاری تمام مراکز تعویض‌پلاک در کل کشور از ساعت 7 تا 16 بوده و پنج‌شنبه‌ها نیز از ساعت 7 تا 12 است، البته در استان‌هایی با شرایط سفید ساعت کار می‌تواند مثل گذشته 7 تا 14 باشد که این اختیار به رؤسای پلیس راهور استان‌ها داده شده است.»

سرهنگ محمدی با تأکید بر این مطلب که داشتن ماسک در ورود به مراکز الزامی است و از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری خواهد شد به تمهیدات مراکز شماره‌گذاری و تعویض‌پلاک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی اشاره کرد و افزود: «مقرر شد مراجعان در داخل ماشین‌های خود حضور داشته باشند و با توجه به ظرفیت سالن‌ها اجازه ورود به آن‌ها داده شود.»

او گفت: افراد در بدو ورود به مراکز تعویض پلاک تب‌سنجی می‌شوند و مواد ضدعفونی‌کننده در دسترس افراد قرار می‌گیرد. همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی در داخل سالن‌ها نیز به شدت رعایت می‌شود.

رئیس مرکز شماره‌گذاری راهور ناجا خاطرنشان کرد: «سلامت و ایمنی مردم اولویت پلیس راهور است و با توجه به افزایش حجم نقل و انتقالات و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی، ساعت کاری مراکز تعویض پلاک افزایش یافته است.»

شرایط فعالیت مراکز تعویض پلاک در طرح فاصله گذاری اجتماعی - اردیبهشت 99

با توجه به تعطیلی مراکز شماره‌گذاری از ابتدای امسال تاکنون هیچ خودرویی در مراکز شماره‌گذاری پلیس راهور شماره‌گذاری یا تعویض پلاک نشده است. مراکز تعویض پلاک خودرو که مدتی به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل بودند، قرار است ظرف روزهای آینده فعالیت خود را براساس پروتکل بهداشتی و به صورت زوج و فرد آغاز نمایند.

به گفته سردار کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور «این پروتکل‌های بهداشتی ابلاغ شده شامل کنترل ورودی‌های مراکز تعویض پلاک از طریق تب سنج، ضدعفونی کردن این مراکز، استفاده از تجهیزات پیشگیری از کرونا برای کارکنان و مراجعه کنندگان، نوبت دهی اینترنتی و رعایت فاصله در بین مراجعه کنندگان است.»

سردار هادیانفر افزود: «البته به منظور جلوگیری از شلوغی و ازدحام مراجعه کنندگان به مراکز تعویض پلاک پذیرش به صورت خودرو‌های زوج و فرد انجام خواهد شد.» وی درباره زمان دقیق بازگشایی مراکز گفت: «احتمالا تا دو سه روز آینده مراکز تعویض پلاک بازگشایی خواهد شد.»

با این وجود باید تاکید کرد که بازار خرید و فروش خودرو مخاطب زیادی دارد و حجم معاملات در این بازار بالا است. همین موضوع نگرانی‌هایی را از بابت تبدیل شدن مراکز تعویض پلاک و انتقال سند به نقاط شیوع بیماری کووید-۱۹ ایجاد کرده است. از یک سو ادامه تعطیلی مراکز تعویض پلاک معامله‌گران خودرو را دچار مشکل کرده و از سوی دیگر باز شدن آن جان شهروندان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این موارد در شرایطی مطرح می شود که به طور کلی پروسه تعویض پلاک مربوط به زمانی پیش از هوشمند سازی دوربین های راهنمایی و رانندگی بوده است و با توجه به تکنولوژی فعلی اساسا نیازی به تعویض کردن پلاک خودرو وجود ندارد.

همچنین در بسیاری کشورها این پروسه نیز به صورت آنلاین قابل انجام است که طبیعتا باعث صرفه جویی در هزینه و وقت شهروندان می شود.

اما در ایران موازی بودن روند تعویض پلاک و صدور برگه سبز، همزمان با اجباری بودن مراجعه به دفترخانه ها در راستای ثبت سند محضری، مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است که از ضعف قوانین مربوط به خرید و فروش و معامله خودرو ناشی می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز