وزیر میراث فرهنگی تشریح کرد؛

آخرین وضعیت ثبت جهانی اورامانات

۱۳۹۹/۰۷/۰۶ - ۲۳:۲۷:۴۸
کد خبر: ۱۰۶۴۸۲۲
آخرین وضعیت ثبت جهانی اورامانات
علی اصغر مونسان گفت: چندین روز است که کارشناسان یونسکو در منطقه اورامانات حضور دارند و کارشناسی ها در این منطقه به علت وسعت زیادی که دارد زمان بر است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اورامانات منطقه ای وسیع در جنوب استان کردستان و شمال استان کرمانشاه است. اورامانات سرزمینی پهناور است. این منطقه در دل کوه های سر به فلک کشیده زاگرس قرار دارد که از جنوب غربی به ارتفاعات اورامان تخت و از شرق به ارتفاعات کوسالان منتهی می شود. پوشش گیاهی غنی اورامان که شامل درختان بلوط، گلابی وحشی و زالزالک است، این منطقه را به مکانی خیره کننده تبدیل کرده است. منطقه ای که به علت تنوع فرهنگی و طبیعی آن به یکی از بی بدیل ترین مناطق اکوتورسیمی در جهان بدل شده است و امروز در آستانه ثبت جهانی قرار دارد.

علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: چندین روز است که کارشناسان یونسکو در منطقه اورامانات حضور دارند و کارشناسی‌ها در این منطقه به علت وسعت زیادی که دارد زمان بر است و نتایج ارزیابی پس از اتمام کارشناسی مطرح خواهد شد.

او افزود: تا این لحظه پیشرفت‌های و همکاری های خوبی با کارشناسان یونسکو وجود داشته و امید است به زودی اورامانات نیز ثبت جهانی شود.

مونسان با اشاره بر پیگیری رئیس جمهوری برای ثبت جهانی اورامانات اظهار کرد: با دستور و پیگیری رئیس جمهوری برای ثبت جهانی این منطقه در فهرست میراث جهانی ایران، امروز می‌توان گفت ثبت جهانی اورامانات در مرحله نهایی قرار دارد و به زودی به نتیجه خواهد رسید.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های این پرونده، منظر فرهنگی آن است که ۳۰۰ روستا را در بر می‌گیرد

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در پایان گفت: در مجموع بیش از ۴۰۰ هزار هکتار در محدوده اورامانات قرار دارد که شامل دو استان کرمانشاه و کردستان می شود. نماینده ایکوموس نیز شخصا در منطقه حضور دارد تا این پرونده زودتر به نتیجه ختم شود.

//انتهای پیام: 3.5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز