رئیس سازمان بهزیستی کشور:

۲۳۸ هزار نفر ناشنوا تحت پوشش بهزیستی هستند/آزمایش ژنتیکی خانواده‌های ناشنوا رایگان است/زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته می‌شود

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۱۱:۳۲:۴۱
کد خبر: ۱۰۶۵۹۰۵
۲۳۸ هزار نفر ناشنوا تحت پوشش بهزیستی هستند/آزمایش ژنتیکی خانواده‌های ناشنوا رایگان است/زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته می‌شود
وحید قبادی دانا گفت: طی توافقاتی که انجام شده امیدواریم همه از زبان اشاره واحد ایرانی استفاده کنند و این زبان اشاره به رسمیت شناخته شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست ویدئوکنفرانسی محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وحید قبادی دانا، معاون وزیر و رییس سازمان با مدیران تشکل های صنفی ناشنوایان روز سه شنبه 8 مهرماه برگزار شد.

 بین ۲ تا ۴ هزار نفر از موالید زنده مشکل کم‌شنوایی شدید دارند

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور در آستانه روز جهانی افراد ناشنوا، گفت: بزرگترین اقلیت در جهان افراد دارای معلولیت، افراد ناشنوا هستند.

او افزود: یک میلیون و ۵۴۴ هزار نفر فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند که ۲۳۸ هزار نفر آنها دارای معلولیت ناشنوایی بوده و از میان آنها 140 هزار نفر دارای  معلولیت شدید وخیلی شدید هستند.

قبادی دانا تصریح کرد: نقص‌های مادرزادی مخفی با انجام غربالگری‌های لازم قابل شناسایی است اما بین ۲ تا ۴ هزار نفر از موالید زنده مشکل کم‌شنوایی شدید دارند که ۲۵ درصد موارد علت شناخته است، ۲۵ درصد علل؛ مشکلات زایمان، مصرف دارو و ... است و ۵۰ درصد موارد ژنتیکی هستند.

زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته شود

رئیس سازمان بهزیستی گفت: بررسی ژنتیکی افراد در خانواده‌های در معرض خطر بسیار مهم است و سازمان بهزیستی در ادامه فعالیت های خود تمام افراد دارای معلولیت و خانواده آنها را از لحاظ مشکلات ژنتیکی بررسی و مشاوره کرده و اگر نیاز باشد آزمایشات ژنتیکی به صورت رایگان انجام می‌شود.

قبادی دانا ادامه داد: طی سال جاری تمام خانواده‌های دارای دو معلول تحت پوشش مشاوره رایگان برای آزمایش ژنتیک قرار گرفته اند.

او بیان کرد: یکی از موضوعاتی حائز اهمیت برای افراد ناشنوا آن است که زبان اشاره متفاوت است و هرکس از یک زبان اشاره استفاده می‌کند که مشکلاتی را ایجاد کرده است اما طی توافقاتی که شده امیدواریم همه از زبان اشاره واحد ایرانی بهره‌مند شوند و زبان اشاره ایرانی به رسمیت شناخته شود.

گفتار درمانی تحت پوشش بیمه نیست

قبادی دانا گفت: در حوزه ناشنوایان ۶۵ تشکل درحال فعالیت هستند که جزء شرکای اجتماعی سازمان محسوب می‌شوند.

او افزود: یکی از اقداماتی که پیگیر آن هستیم تا به نتیجه برسد این است که بتوانیم با همکاری وزارت بهداشت و درمان و بیمه سلامت  مسائل توانبخشی افراد دارای معلولیت را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: گفتاردرمانی جزء بیمه محسوب نمی‎شود و این موضوع ناشنوایان را دچار مشکل کرده است بنابراین تلاشمان این است که کلیه خدمات درمانی ناشنوایان تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

۱۲ هزار نفر تحت عمل کاشت حلزون از سال ۸۶

قبادی دانا گفت: مراکز خانواده کودکان اختلال شنوایی در حال فعالیت است و در حال حاضر ۸۶ مرکز فعال هستند که با کمک دولت و بهزیستی کار می‌کنند.

او افزود: در حوزه وسایل کمک توانبخشی توانستیم ۱۵۰هزار نفر از ناشنوایان را صاحب سمعک کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی بیان کرد: کاشت حلزون یکی از اقداماتی است که توسط بهزیستی درحال انجام است تا این به واسطه این عمل جراحی بتوانند شنوایی خود را به دست بیاورند.

قبادی دانا اظهار کرد: این عمل از سال ۸۶ قوت گرفته است به گونه‌ای که ۱۲ هزار نفر تحت عمل کاشت حلزون قرار گرفتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به غربالگری شنوایی نوزادان گفت: تمامی موالید از نظر شنوایی غربال می شوند که اگر نقص شنوایی در زیر۳ ماهگی نوزاد تشخیص داده شود مشکل نقص گفتار به حداقل می رسد و اگر مداخله در زیر سن ۶ ماهگی انجام شود کمک شایانی به مشکلات شنوایی افراد خواهد شد.

فعالیت ۶۳۰ واحد غربالگری در سطح کشور

او افزود: در حال حاضر ۶۳۰ واحد غربالگری در سطح کشور در این زمینه فعالیت می کنند و فعالیت این حوزه از سال ۸۴ به شکل مشخص و سازماندهی شده آغاز شده است و تا کنون ۱۰ میلیون شیرخوار مورد بررسی قرار گرفته اند و از این تعداد ۳۲ هزار نوزاد دچار مشکل شناسایی و به مراجع رسیدگی و درمان، ارجاع شده اند.

او تصریح کرد: در سال  گذشته ۱ میلیون و صد هزار نوزاد با پوشش ۹۲ درصدی موالید زنده در سراسر کشور غربال شنوایی شده اند و امیدواریم در سال ۹۹ این رقم به پوشش ۹۳ درصدی برسد.

قبادی دانا گفت: از میان ۱ میلیون و ۸۰ هزار خانوار مستمری بگیر تحت پوشش سازمان بهزیستی، ۹۹ هزار خانوار نیازمند با معلولیت شنوایی مستمری دریافت می کنند و همچنین با توجه به ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، ۱۲۵ هزار خانوارنیازمند تحت پوشش سازمان بهزیستی، کمک هزینه معیشت دریافت می کنند که از این تعداد، ۲۲ هزار خانوار دارای معلولیت ناشنوایی هستند.

او فعالیت های سازمان بهزیستی را مبتنی بر جامعه دانست و افزود: ضمن شناسایی افراد دارای معلولیت ناشنوایی در مناطق دور افتاده و روستایی با کمک مردم و استفاده از ظرفیت  خیرین، NGO ها و تشکل های فعال در حوزه ناشنوایان در سطح کشور که شرکای  اجتماعی سازمان بهزیستی هستند و همچنین آموزش مهارت های ارتباطی و مفاهیم زبانی و گفتاری با کمک مراکز شنوایی سنجی یا گفتار درمانی و ... می توانیم شرایط بهتری برای زندگی افراد دارای معلولیت شنوایی در جامعه فراهم کنیم.

راه اندازی شبکه مترجمین زبان اشاره در استان خراسان رضوی

رئیس سازمان بهزیستی به راه اندازی شبکه مترجمین زبان اشاره در استان خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: یکی از مشکلات زبان اشاره ایرانی، متفاوت بودن آن در گروه های مختلف افراد دارای معلولیت ناشنوایی است که برای به رسمیت شناخته شدن یک زبان اشاره واحد در ایران گروه های مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند و توافقنامه ای در همین زمینه به امضا خواهد رسید.

تشکیل شبکه ملی افراد دارای معلولیت ناشنوایی در روزهای آینده

قبادی دانا از تشکیل شبکه ملی افراد دارای معلولیت ناشنوایی در روزهای آینده خبر داد و گفت: تشکیل این شبکه به مطالبه حقوق این افراد در جامعه و پیگیری اجرا شدن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت کمک شایانی می کند و سازمان بهزیستی نیز با کمک تشکل های فعال در این زمینه حقوق افراد دارای معلولیت ناشنوایی را در زمینه های بهداشت، درمان، آموزش، ورزش و دیگر حقوق این افراد از نهادهای متولی، مطالبه می کند.

او اظهار کرد: از همه مترجمین گمنام زبان اشاره که زبان گویای عزیزان ناشنوا هستند و ارتباط ما را با این افراد نجیب و فهیم در سراسر کشور برقرار می کنند، تشکر می کنم.

نظر شما
پرونده ویژه