چگونه بفهمیم گوشی موبایلمان هک شده است؟

۱۳۹۹/۰۷/۰۸ - ۲۰:۴۰:۰۱
کد خبر: ۱۰۶۶۱۵۰
چگونه بفهمیم گوشی موبایلمان هک شده است؟
اگر از کاربران اندروید هستید و مرتبا نگرانید که مبادا نرم افزارهای مخرب، ویروس یا بدافزار به گوشی شما راه پیدا کرده باشند بهتر است به دنبال سه نشانه ساده در موبایل خود بگردید. بدافزارها می توانند پیامدهای بسیار بدی را برای تلفن های همراه به دنبال داشته باشند و یکی از این پیامدها استخراج اطلاعات شخصی شما و انتقال آن به مجرمان سایبری است. کُند شدن عملکرد گوشی یا نمایش بی وقفه تبلیغات در اپلیکیشن ها یا پنجره مرورگر از دیگر نشانه هایی است که از آلوده شدن گوشی های موبایل به بدافزار خبر می دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طبق هشدارهایی که اخیرا از سوی گوگل و محققان دیگر منتشر شده بدافزارها حتی میتوانند به داخل پلی استور گوگل نیز راه پیدا کنند. اما اگر نتوانید به این فروشگاه مجازی اعتماد کنید و اپلیکیشن های مورد نیازتان را از آن بگیرید چاره چیست؟ چطور باید فهمید که اپلیکیشنی به بدافزار آلوده شده است؟

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم سه راهکار و نشانه ساده وجود دارند که با کمک آنها میتوانید وجود نرم افزارهای مخرب در گوشی خود را تشخیص دهید.

به گفته تیم پژوهشگران و کارشناسان امنیتی شرکت Malwarebytes موارد زیر جزو نشانه های اصلی وجود بدافزار در گوشی هستند:

تبلیغات را در هر جایی از گوشی خود می بینید و فرقی ندارد که مشغول استفاده از چه اپلیکیشنی باشید

اپلیکیشن تازه ای نصب کرده اید اما آیکون آن ناپدید شده و نمی توانید پیدایش کنید

باتری گوشی شما ناگهان به مقدار زیاد و با سرعت بالا خالی می شود

اگر هر کدام از موارد بالا را تجربه می کنید باید بدانید که احتمالا گوشی شما به بدافزار آلوده شده است. در نظر داشته باشید که هدف همه بدافزارها هم کلاهبرداری مالی نیست با این حال اغلب آنها باعث بروز بی نظمی هایی در تلفن همراهتان می شوند و در فرایند استفاده شما از گوشی موبایلتان اخلال ایجاد می کنند.

طبق گزارش Malwarebytes آلودگی تلفن های همراه به بدافزار امری بسیار مرسوم و رایج است. این شرکت خبر داده که در ماه می (یعنی دو ماه پیش) بالغ بر ۲۰۰ هزار عدد از گوشی ها و تبلت های مورد استفاده مشتریانش به بدافزار آلوده بوده و این رقم در ماه ژوئن (یعنی ماه گذشته) نیز تقریبا همین اندازه بوده است.

اگر گوشی به بدافزار آلوده بود چه کنیم؟

کارهایی زیادی میتوان برای پاک کردن بدافزار از تلفن های هوشمند انجام داد. اولین و شاید مهم ترین قدم حصول اطمینان از به روز بودن سیستم عامل گوشی است. در واقع به روز بودن نسخه نرم افزار گوشی مهمترین کاری است که میتوانید برای جلوگیری از آلوده شدن گوشی موبایل خود انجام دهید. اگر هم گوشی شما به بدافزار آلوده شده بهتر است نرم افزار آن را آپدیت کنید تا آسیب پذیری ها رفع شوند و رخنه های امنیتی موجود در موبایل شما از بین بروند.

در گام دوم باید مجوزهای اپلیکیشن های مورد استفاده خود را بررسی نمایید تا موارد غیرعادی را شناسایی کنید. برای مثال ممکن است مجوز ارسال پیام متنی به یک بازی داده باشید که این نشانه ای خطرناک است.

اگر تصمیم گرفتید اپلیکیشنی را حذف کنید ابتدا مجوزهای آن را باطل نمایید چراکه برخی اپ ها برای خود دسترسی های مدیریتی ایجاد می کنند و در نتیجه بدون انجام مراحل اضافه نمی توانید آنها را حذف نمایید.

در نهایت توصیه می شود که از برنامه های آنتی ویروس موبایل نظیر نورتون، مک آفی، لوک اوت و … برای این منظور استفاده نمایید.

نحوه به روز رسانی اپلیکیشن های اندرویدی

برای به روز رسانی خودکار اپلیکیشن های اندروید کافیست مراحل زیر را انجام دهید:

اپلیکیشن پلی استور گوگل را باز کنید

از قسمت منو که با سه خط افقی روی هم نمایش داده شده گزینه Settings را انتخاب کنید

گزینه Auto-update apps را بزنید

یکی از این دو گزینه را انتخاب نمایید: آپدیت از طریق هر شبکه ای (over any network) یا آپدیت از طریق وایفای (Over wi-fi only)

برای آپدیت خودکار اپلیکیشن ها به صورت تک به تک

اپلیکیشن پلی استور گوگل را باز کنید

از قسمت منو که با سه خط افقی روی هم نمایش داده شده گزینه My apps & games را انتخاب نمایید

اپلیکیشنی که میخواهید آپدیت شود را انتخاب نمایید

گزینه More را انتخاب کنید

گزینه Enable auto update را بزنید

به روز رسانی اپلیکیشن ها به صورت دستی

برای آپدیت دستی اپ ها مراحل زیر را دنبال کنید:

اپلیکیشن پلی استور گوگل را باز کنید

از قسمت منو که با سه خط افقی روی هم نمایش داده شده گزینه My apps & games را انتخاب نمایید

اپلیکیشن هایی که برایشان آپدیت آمده باشد برچسبی با عنوان Update را در مقابل خود نشان می دهند.

گزینه Update را بزنید

نظر شما
پرونده ویژه