سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

هیچ اقدامی برای مقابله با کرونا به تنهایی کافی نیست/محدودیت های هوشمند در دستور کار است

۱۳۹۹/۰۸/۱۰ - ۲۱:۳۴:۳۶
کد خبر: ۱۰۸۰۹۰۹
هیچ اقدامی برای مقابله با کرونا به تنهایی کافی نیست/محدودیت های هوشمند در دستور کار است
علیرضا رئیسی گفت: هیچ اقدامی برای مقابله با کرونا به تنهایی کافی نیست. ماسک زدن و قرنطینه به تنهایی کفایت نمی کند. اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشود ممکن است به مرحله ای برسیم که نتوان بیماری را کنترل کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص محدودیت های کرونایی گفت: اعمال محدودیت ها در 89 شهرستان از چهارشنبه اعمال خواهد شد و این محدودیت ها مختص مراکز غیرضروری است. این محدودیت ها به مدت 10روز اعمال خواهد شد.

او افزود: این محدودیت ها بر اساس میزان شیوع بیماری و سرعت انتقال بیماری اعمال شده است. مراکز استان ها به علت اینکه جمعیت بیشتری دارند اغلب در وضعیت قرمز قرار می گیرند. استان های بحرانی معمولا صرفا در سه شهرستان وضعیت بحرانی است.

رئیس خاطرنشان کرد: در این شهرستان ها مراکز 3 و 4 به صورت کلی تعطیل است. استان هایی را امروز شاهد هستیم که از 15 شهر ان ها صرفا 5 شهر در وضعیت قرمز دارند و سایر شهرها قرمز نیستند. ما به دنبال کند کردن و سپس قطع کردن زنجیره ابتلا هستیم. زمانی که قرنطینه ها برداشته می شود بعد از سه هفته آمار ابتلا بالا می رود و بعد از چهار هفته آمار مرگ و میر بالا می رود.

او افزود: هیچ اقدامی برای مقابله با کرونا به تنهایی کافی نیست. ماسک زدن و قرنطینه به تنهایی کفایت نمی کند. اگر پروتکل های بهداشتی رعایت نشود ممکن است به مرحله ای برسیم که نتوان بیماری را کنترل کرد. امروز کنترل هوشمند در دستور کار است و شهرهای پر خطر شناسایی می شوند و برای آن ها محدودیت ایجادمی شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: علت اینکه روز چهارشنبه برای آغاز محدودیت ها مشخص شد به آن علت است که باید چند روز به مشاغل فرصت داده می شد تا آماده تعطیلی شوند زیرا برخی از این ها مواد فاسدشدنی دارند و با برنامه ریزی خاص کار می کنند. ما 7 برنامه در دستور کار داریم و محدودیت های هوشمند یکی از آن ها است.

او افزود: در راستای محدودیت های سفرها نیز بزودی تصمیم گیری می شود اما برای تعطیلات آخر این هفته محدودیتی وجود ندارد. مقرر نیست که برای هر تعطیلی محدودیت ایجاد کرد. نباید برخورد قهری در دستور کار قرار گیرد. در تعطیلی اخیری که محدودیت برقرار شد شاهد بودیم که به خوبی اجرا نشد. تعطیلات نباید به گونه ای شود که فرصتی برای سفر شود.

رئیسی گفت: یکی از برنامه های اصلی ما این است که آمار تست گرفتن را بالا ببریم. با همین تعداد تست گرفتن روزانه حدود 6 میلیارد تومان هزینه می کنیم. به دنبال این هستیم در روز 40 هزار تست گرفته شود و رئیس جمهوری حمایت کرده است تا تعداد تست گرفتن را بالاتر ببریم. امروز تعداد تست گرفتن در روز 25 هزار است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اذعان کرد: امروز اولین جلسه قرارگاه مقابله با کرونا بود و در حال سازمان دهی هستیم. قرارگاه اعضایی دارد و باید دستورات ابلاغ شود. کشور غالبا در هفته دو روز تعطیلی دارد و نمی توان هر هفته محدودیت سفر اعمال کرد. کرونا همیشه با ما است. امروز فقط سفر نیست و مهمانی در منزل نیز منجر به شیوع کرونا می شود. مهم این است که اعمال در حین سفر منجر به شیوع کرونا می شود. سهم سفر قطعا در شیوع کرونا زیاد است اما نباید سهم آن را خیلی بزرگ کرد.

او افزود: قطع سفر به این معنا نیست که پس از آن کرونا تمام شود. زیرا عوامل مختلفی در شیوع کرونا موثر است و سفر یکی از آن دلایل است. ما مقابله با سفر را رها نمی کنیم اما باید به جنبه های دیگر نیز توجه کرد. ما اعتقاد داریم که پروتکل ها باید به صورت دقیق انجام شود و این دقیق انجام شدن با تشکیل قرارگاه عملیاتی می شود. ما در تهران مشاغل سه و چهار را تعطیل اعلام کردیم اما هنوز برخی از مراکز صنوف سه و چهار تعطیل نشده اند پس در اجرا مشکل داریم.

رئیسی ادامه داد: مصوبه ها وجود دارد اما باید به سمتی حرکت کنیم که این مصوبات به صورت کامل انجام شوند. جلسه امروز ما جلسه بسیار خوبی بود و امید است روند بهبود یابد. به دنبال این هستیم که قرارگاه ها را به استان ها انتقال دهیم و در هر استان به صورت مجزا برگزار شود و در هر قرارگاه جلسه روزانه تنظیم شود تا عملکرد استان ها مشخص شود. روند بیماری به سمت کاهشی است اما باید روند ابتلا به یک در 100 هزار برسد که بگوییم به روند عادی بازگشته اند. برخی از استان ها امروز 7 در 100 هزار هستند. زمانی که این آمار به زیر 2 در 100 هزار برسد، محدودیت ها برداشته می شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: زمانی که صنوف و مراکز تفریحی تعطیل باشند به خودی خود ترددهای درون شهری کم می شود. باید با واقعیت ها جلو رفت. کشورهای دیگر شرایط متفاوتی با ایران دارند. در کشورهای دیگر شهروندان کد شناسایی دارند و قابل شناسایی هستند و می توان آن ها را از درب منزل شناسایی کرد و می توانند افراد را کنترل کنند و برای آن ها جرائم سنگین در نظر می گیرند و حمایت ها نیز از افرادی که در خانه می مانند به خوبی انجام می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز