مدیرکل فراورده های غذایی و آشامیدنی مطرح کرد:

نانوایی ها منشا کرونا هستند/ بسیاری از ادعاها در صدا و سیما کذب است/ افزایش تمایل شهروندان به مصرف غذاهای بسته بندی/ نان با ویتامینD غنی می شود

۱۳۹۹/۰۸/۱۲ - ۱۲:۱۳:۳۰
کد خبر: ۱۰۸۱۷۵۵
نانوایی ها منشا کرونا هستند/ بسیاری از ادعاها در صدا و سیما کذب است/ افزایش تمایل شهروندان به مصرف غذاهای بسته بندی/ نان  با  ویتامینD غنی می شود
محمد حسین عزیزی گفت: تعداد نانوایی سنتی فراوان است از نانوایی ها خواستار رعایت پروتکل‌ها و ضدعفونی فضا هستیم. باید با رعایت پروتکل‌ها از شیوع این ویروس جلوگیری کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست خبری محمد حسین عزیزی، مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی با موضوع  پویش غذای سالم در کرونا به شکل آنلاین برگزار شد.

توجه به علائم موجود در بسته بندی ها

 او در ابتدای این نشست گفت: غذا در پیشگیری از بیماری از اهمیت برخوردار است اگر افراد غذاهای سالم مصرف و از غذاهای مضر پرهیز کنند می توان در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن اقدام کرد. خوشبختانه در این روزها گرایش به مصرف غذاهای بسته بندی افزایش  پیدا کرده است. 

مدیرکل فراورده های غذایی و آشامیدنی تصریح کرد: روی بسته بندی های غذایی چراغ راهنمایی سازمان غذا و دارو قرار داده شده است که میزان  نمک، شکر و روغن هر محصول مشخص شده است. در هر غذا که یکی از مواد افزایش داشته باشد با رنگ قرمز، میزان متعادل با رنگ زرد و میزان مناسب با رنگ سبز نمایان می شود.

 او افزود: اضافه وزن و چاقی مقاومت بدن را کاهش می یابد و سیستم ایمنی را ضعیف و مستعد بیماری کرونا می کند. باید دریافت کالری را کاهش داد.

نانوایی ها منشا کرونا هستند

این مقام مسئول با بیان اینکه در ایام کرونا 20 درصد میزان مصرف نان بسته بندی افزایش یافته است، گفت: نانوایی‌ها منشا کرونا هستند.هر فردی برای تهیه نان باید سفره و ظرفی برده و در صف با فاصله با یکدیگر بایستد و نان را داغ جمع آوری کند. سپس آن را به خانه برده و بسته بندی کرده و داخل فریزر قرار دهند.

او ادامه داد: تعداد نانوایی سنتی فراوان است از نانوایی ها خواستار رعایت پروتکل‌ها و ضدعفونی فضا هستیم. باید با رعایت پروتکل‌ها از شیوع  این ویروس جلوگیری کرد.

مصرف مواد لبنی نیازمند  توجهات خاص

عزیزی افزود: در مجلس هم صحبت کوپن الکترونیک مطرح است. بدین ترتیب باید بتوان در زمینه کاهش قیمت این محصولات پرفایده و افزایش مصرف آنها در جامعه برای  دهک های پایین اقدام کرد.

نان با ویتامین D غنی می شود

این مقام مسئول درباره  افزایش مقاومت بدن در ایام کرونا به برنا گفت: در صورتی که پروتئین به اندازه مناسب صرف شود با تنوع رژیم غذایی نیازی به مصرف ویتامین‌ها نیست. مصرف ویتامین دی می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کننده باشد.

به گفته او البته غنی سازی ویتامین دی در دستور کار است. چون نان قرار است با ویتامین دی غنی شود تا به پیشگیری از پوکی استخوان بینجامد.

بارگذاری تمامی اطلاعات مواد خوراکی در سامانه تی تک/ بیشترین تخلفات غذایی از سوی تولید کنندگان زیرپله ای

این مقام مسئول تاکید کرد: هیچ مواد غذایی قبل از بارگذاری در سامانه تی تک نمی‌تواند تحت استفاده قرار بگیرد بنابراین در زمینه مواد وارداتی تخلف نداریم. البته مراکز تولید کننده زیر پله‌ای بیشترین تخلفات را انجام می دهند.

او ادامه داد: هرگونه تخلفات بر اساس گزارشات مردمی مطرح و محصولات آنها نیز جمع آوری می شوند. مردم می‌توانند به سایت سازمان غذا و دارو مراجعه و با برندهای متخلف آشنا شوند.

عزیزی درباره پویش رژیم غذایی سالم گفت: این پویش در پی یادآوری نکات تغذیه‌ای به مردم است. در صدد هستیم با همراهی مردم، دانشگاه‌ها و یکی از اپراتورهای تلفن همراه اطلاع رسانی کنیم تا بتوان در کاهش مصرف چربی، نمک و شکر و افزایش تغذیه سودمند اقدام کرد. 

بسیاری از ادعاها در صدا و سیما کذب است

عزیزی با بیان اینکه فهرست غذاهای مضر از سوی سازمان غذا و دارو منتشر شده است، گفت: هر ساله لیست کالای آسیب رسان به صدا و سیما و دیگر نهادها ارسال می شود. با صدا و سیما در تعامل هستیم تا بتوانیم محتواها را اصلاح کنیم.

به گفته او  بسیاری از ادعاهای مطرح شده در برنامه‌های صدا و سیما کذب است در پی این هستیم تا غذاهای آسیب‌رسان از فهرست حذف شود. صدا و سیما در ارتقای مصرف تغذیه ای جامعه می‌تواند تاثیر گذار باشد.

عزیزی تصریح کرد: برای هر گونه تبلیغات اغواگرانه به رسانه ها از سوی سازمان غذا و دارو تذکر داده می شود.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی درباره آخرین اقدامات در زمینه شناسنامه‌دار کردن محصولات خام در مزارع گفت: این اقدامات جزو اقدامات جهاد کشاورزی است. سال‌هاست که پایش سموم انجام و سموم باقی مانده بررسی می‌شود . در این راستا قراربود جهادکشاورزی به شناسنامه‌دار کردن محصولات بپردازد. هر چند در 8 سال اخیر هنوز هیچ اقدامی از سوی جهاد کشاورزی انجام نشده است.

پروتکل های بهداشتی در کارخانجات رعایت می‌شود

عزیزی تصریح کرد: پروتکل‌ها برای کارخانه ها در نظر گرفته شده است. تولید کنندگان نیز بر این زمینه مقید هستند. بنابراین پروتکل‌ها در کارخانجات رعایت می‌شود. هرچند بازرسان به شکل مداوم به بررسی سلامت پرسنل و دستگاه‌ها می‌پردازند. رعایت این نکات به نفع تولید کننده است. بر اساس گزارشات رعایت پروتکل‌ها در کارخانه ها مناسب بوده است.

متخلفات تغذیه ای به کجا معرفی شوند؟

به گفته او درصورت مشاهده عدم رعایت پروتکل ها در نانوایی ها و دیگر اماکن می‌توان با 190 تماس گرفته یا در سایت وزارت بهداشت  و درمان و سازمان غذا و دارو نظراتشان را درج کنند.

مدیرکل فرآورده های غذایی و آشامیدنی در ادامه افزود: هر محصول تاریخ انقضا مشخصی دارد که بر روی بسته درج می‌شود. البته برخی از سوجویان به دستکاری تاریخ تولید و انقضا می‌پردازند .البته هرگونه سوءاستفاده در این زمینه قابل مشاهده است. درضمن این گونه اقلام در فروشگاه‌ها عرضه نمی‌شود، بلکه در گوشه خیابان و این نوع اماکن توزیع می‌شود. برای مهار این آسیب می‌توان با سامانه 190 تماس گرفته و روابط عمومی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو را از این اقدام آگاه کرد.

 عزیزی تاکید کرد: اگر مواد خام و مناسب تولید شود طبیعتا محصولات سالم نیز در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

غذای سالم گران نیست/ به زودی تمامی محصولات تولید داخل در سامانه تی تک بارگذاری می شوند

او از برنامه‌ها در پویش غذا سالم با این شعار که غذا گران سالم نیست، گفت:  قیمت دلیلی بر سالم بودن یا مضر بودن یک غذا ندارد. باید میزان مصرف غذاهای شیرین، چرب و شور را کاهش داد.البته تحرک بدنی نیز می‌تواند در حفظ سلامتی تاثیر گذار باشد.

مدیرکل فراورده های غذایی و آشامیدنی گفت: به زودی تمامی محصولات تولید داخل در سامانه تی تک ثبت می‌شود. امکان ندارد هیچ موادی خارج از این سامانه توزیع شود.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز