مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان مطرح کرد:

لزوم توجه به مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج در طرح «جمعیت و تعالی خانواده»/پیشنهاد ما مرخصی دو دوره متناوب ۶ ماهه برای مادران و یک دوره ۶ ماهه برای پدران است

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۱۱:۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۰۸۲۷۳۴
لزوم توجه به مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج در طرح «جمعیت و تعالی خانواده»/پیشنهاد ما مرخصی دو دوره متناوب ۶ ماهه برای مادران و یک دوره ۶ ماهه برای پدران است
اعظم کریمی گفت: معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید ویژه‌ای بر ارائه آموزش‌های استاندارد در سطوح پیش، حین و پس از ازدواج در طرح «جمعیت و تعالی خانواده» دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان «جمعیت و تعالی خانواده» ارائه داده است که آمایش سرزمین، سبک زندگی ایرانی- اسلامی، سطح جانشینی باروی، کاهش سن ازدواج، کاهش میزان طلاق و حمایت از فرزندآوری کلیات این طرح را تشکیل می‌دهند و قرار است بخش‌های سلامت این طرح در کمیسیون بهداشت و درمان و بخش‌های مربوط به امور فرهنگی در کمیسیون فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بندهای این طرح پس از چکش کاری مورد تصویب قرار گیرد تا درنتیجه منجر به حفظ سیاست‌های جمعیتی و جوان نگه داشتن جمعیت کشور شود. 

اعظم کریمی، مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی برنا درخصوص نکات مثبت و منفی این طرح گفت: درمورد طرحی که در مجلس شورای اسلامی برای افزایش جمعیت و تعالی خانواده ارائه شده است باید به این نکته اشاره کرد که به طور کلی طرح واجد نکات مثبت و اثر بخشی است که در افزایش جمعیت و اصلاح ساختاری هرم جمعیتی، علی الخصوص در شرایط کنونی که با کاهش شدید نرخ موالید و روند کاهشی جمعیت جوان روبرو هستیم، می تواند موثر واقع شود.

او با تاکید بر تامین منابع مالی این طرح افزود: اصلی ترین موضوع در اجرای چنین طرح‌هایی تامین منابع مالی است بنابراین با در نظر گرفتن منابع مالی برای دولت، اجرای این طرح  می‌تواند تاثیر خوبی در افزایش جمعیت داشته باشد. 

کریمی با اشاره به مباحثی که در این طرح باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: نکته دیگر تداوم مشوق‌ها و توجه به مباحث آمایش سرزمینی و حفظ تنوع و تکثر ژنتیکی است که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. 

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با بیان اینکه برای هر فعالیت باید یک نهاد مشخص مکلف شود، گفت: در مقام اجرا پیشنهاد می‌کنیم برای هر فعالیت اختصاصی، یک نهاد یا دستگاه به صورت مستقل مکلف به انجام فعالیتی خاص و مشخص و برای هر فعالیت، ضمانت اجرایی متناسب در نظر گرفته شود تا پیگیری اجرای مواد و نظارت هنگام اجرا با سهولت بیشتری صورت گیرد.

او افزود: چالش دیگر در این خصوص کاهش تمایل به فرزندآوری در قشر نخبه و تحصیلکرده است بنابراین باتوجه به رابطه معکوس تحصیلات و تمایل به فرزندآوری و عدم رغبت به این موضوع در نخبگان جامعه پیشنهاد کردیم برای این منظور و متناسب با اقتضائات آنان مشوق‌های هوشمند و تاثیرگذار و انگیزه بخشی برای اقشار مختلف لحاظ شود برای مثال می‌توان تسهیلاتى را به پژوهشگران، مدرسان و اعضای هیات علمی اعطا کنند به صورتی که به تناسب تعداد فرزندان پلکانی و افزایشی در نظر گرفته شود.

کریمی در ادامه با اشاره به نقش خیرین در حوزه ازدواج بیان کرد: با توجه به لزوم مشارکت مردمی در این موضوع و به منظور ترغیب خیرین به فعالیت در امر ازدواج جوانان و جلب همکاری خیرین در این خصوص پیشنهاداتی مطرح کردیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در ادامه گفت: در خصوص قوانین تشویقی هم پیشنهاداتی چون امکان استفاده از دورکاری با توجه به نوع شغل و با موافقت مقام مافوق برای مادران و پدران کارمند ارائه کردیم و پیشنهاد دادیم این مدت برای مادران به مدت دو دوره متناوب 6 ماهه و برای پدران به مدت 6 ماه در نظر گرفته شود.

او افزود: همچنین در این رابطه حضور فعال نهادهای تخصصی مانند سازمان نظام روانشناسی و همکاری  حوزه علمیه در این خصوص پیشنهاد ماست که امیدواریم مدنظر قرار گیرد.

کریمی به اهمیت مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج اشاره کرد و گفت: در این رابطه بر لزوم ارائه آموزش‌های استاندارد در سطوح پیش، حین و پس از ازدواج ، تاکید داریم و نکته دیگر اهمیت ترویج فرهنگ مشاوره صحیح و اصولی با اهل فن در مراحل پیش، حین و پس از ازدواج است که باید در طرح گنجانده شود چراکه تاثیر زیادی در کاهش طلاق و به تبع آن افزایش جمعیت دارد. 

او ادامه داد: در این خصوص بیمه خدمات مشاوره پیش، حین و پس از ازدواج را مطرح می‌کنیم چراکه اهمیت بالایی دارد.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان در پایان با اشاره به هدفمندی وام ازدواج اظهار کرد: تاکید بر هدفمندی پرداخت وام ازدواج  به نحوی که اولا مشوقی قوی برای ازدواج جوانان در سنین مناسب باشد و دوما به نحو مطلوبی به افزایش فرزندآوی منجر شود از دیگر تاکیدات معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در این خصوص است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز