نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنا؛

فکر کردیم کرونا در همان چین باقی می‌ماند/ بخشی از دستاوردهای ما محرمانه است و نمی‌توان اعلام کرد/ واکسن کرونای ایرانی در مرحله آزمایش بر انسان/بدهی پرستاران و کادر درمان تا چندهفته آینده پرداخت می‌شود

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۰۵:۲۷:۲۸
کد خبر: ۱۰۸۳۴۳۶
فکر کردیم کرونا در همان چین باقی می‌ماند/ بخشی از دستاوردهای ما محرمانه است و نمی‌توان اعلام کرد/ واکسن کرونای ایرانی در مرحله آزمایش بر انسان/بدهی پرستاران و کادر درمان تا چندهفته آینده پرداخت می‌شود
عباس مقتدایی گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت بهداشت و درمان واکسن‌ کرونا را در مراحل انتهایی آزمایش بر روی انسان تایید کرده است و در ماه‌های آینده به تولید و خودکفایی می‌رساند.

به گزارش برنا؛ عباس مقتدایی خوراسگانی، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور در خبرگزاری برنا درمورد موضوعاتی چون پیش بینی‌ها درمورد ورود ویروس کرونا به کشور، تحریم‌ها و ماجراهای ورود واکسن آنفولانزا و کرونا، دلایل اجرا نشدن قانون تسهیل ازدواج در کشور و فروش پایان نامه در خیابان‌ها به بحث و بررسی پرداخت.

در پیک اول کرونا موفق عمل شدیم اما در خیز دوم اسیر ناشناختگی شدیم/ضعف‌های موجود ناشی از عدم شناخت بیماری است

مقتدایی در ابتدای این گفتگو با خبرنگار برنا ضمن اشاره به پیش بینی‌ها درخصوص ورود ویروس کرونا به کشور گفت: ما هرساله بودجه به برخی بیماری ها مانند سارس و بیماری‌های دام و طیور اختصاص می‌دهیم و برای آنها برنامه ریزی می‌کنیم اما بیماری کووید19 یک بیماری نبود که سابقه قبلی از آن وجود داشته باشد و ما پیش بینی های لازم را انجام داده باشیم و اکنون هم این بیماری ناشناخته است و ابعاد مختلف آن باز نشده بنابراین کشور ما به یکباره اسیر چنین قضیه ای شد کما اینکه چین و برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی هم در حال طی کردن این روند طبیعی هستند.

او افزود: تجهیز منابع کشور در درگیر شدن با بیماری کرونا اهمیت دارد که ایجاد یک ستاد، تحت عنوان ستاد ملی مبارزه با کرونا باعث شد کشور ما یکی از کشورهای موفق در ورود به مبارزه با کرونا باشد هرچند که در طول مسیر ضعف‌های قابل توجه‌ای هم داشتیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما در گام اول موفق شدیم محدودیت‌ها و قرنطینه لازم را ایجاد کنیم و کشور را به سمتی ببریم که آبروی بین المللی آن در عرصه بهداشت حفظ شود اما متاسفانه در خیز دوم این بیماری، اسیر ناشناختگی کرونا و بی توجهی برخی از مجموعه‌ها شدیم که البته در این جهت متولیان اصلی یعنی وزارت بهداشت و درمان خیلی خوب کار کردند و یک حرکت جهادگرانه ایجاد کردند که اکنون هم ادامه دارد.

بدهی پرستاران و کادر درمان تا چندهفته آینده پرداخت می‌شود

مقتدایی از پرداخت بدهی پرستاران خبر داد و افزود: ما در طراز ایثار و از خودگذشتگی کادر بهداشت و درمان نتوانستیم قدرشناسی کامل داشته باشیم. این قدرشناسی‌ها در ابعاد رسانه و مسائل اداری تا حدی انجام شد اما مسائل مالی بر زمین ماند که این بخشی از مطالباتی است که الان وزارت بهداشت از مجموعه دولت دارد و ما هم از دولت و وزرات بهداشت مطالبه داریم اما طبق قول‌هایی که داده شده انشالله در هفته‌های آینده بخشی از مطالبات پرستاران و کادر بهداشت و درمان پرداخت می‌شود تا شاید بتواند اندکی ایثارگری آنها را جبران کند.

index2

انتظار ورود کرونا به کشور را نداشتیم/ فکر کردیم کرونا در همان چین باقی می‌ماند

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه انتظار ورود این بیماری به کشور را نداشتیم، گفت: از آنجایی که قبلا بیماری‌هایی در جنوب شرق آسیا رخ داده بود و فقط در همان منطقه مانده بود، تصور اولیه ما این بود که کرونا هم مشابه موارد قبلی است درحالی که اینجور نبود و این موضوع به یک پدیده جهانی و فراگیر تبدیل شد.

بخشی از دستاوردهای ما محرمانه است و نمی‌توان اعلام کرد

مقتدایی عنوان کرد: امروزه بخش بهداشت و درمان ما تجربه‌های بسیار گران قیمتی که بهای انسانی و مالی دادیم، به دست آورده و ما در آستانه دستیابی به داروهایی هستیم که بومی شده و متناسب با نیاز جامعه ایرانی است برای مثال مراکز پژوهشی حوزه بهداشت و درمان، داروسازی واکسن سازی به طور جدی ورود پیدا کردند و شرکت‌های دانش بنیان متعددی در این عرصه موفقیت‌های را به دست آوردند و توانستند تجهیزاتی که مورد نیاز مردم و کادر درمان است مانند ماسک، مواد ضدعفونی کننده، دستکش، گان، ونتیلاتور، دستگاه‌های آی سی یو و... را تهیه کنند و خوشبختانه در حال حاضر کشوری هستیم که در حوزه بهداشت و درمان علی رغم خسارت هایی که دیدیم، موفقیت‌های قابل توجهی هم به دست آوردیم.

او افزود: انشالله در ماه‌های آینده نتایج دستاوردهایمان را اعلام خواهیم که که اکنون بخشی از آنها محرمانه است و نمی‌توان اعلام کرد.

گذر زمان مشخص می‌کند کرونا ترور بیولوژیک است یا خیر

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگو با اشاره به دست ساز بودن ویروس کرونا اظهار کرد: از چند جنبه کرونا را مورد بررسی قرار دادند که یکی از آنها که برخی از رهبران کشورهای آسیایی هم اشاره کردند این است که کرونا یک ویروس طراحی شده برای از رده خارج کردن برخی از انسان‌هاست به هرحال این فرضیه به عنوان تئوری مطرح است اما اینکه در واقعیت این سخن و نظریه تا چه حد مقرون به واقعیت است گذر زمان آن را مشخص می‌کند.

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

واکسن کرونای ایرانی در مراحل انتهایی آزمایش بر انسان قرار دارد/ تاچندماه آینده خبرهای خوبی می‌رسد

مقتدایی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد به دلیل تحریم‌ها واکسن کرونا به دست ایرانی‌ها نرسد، گفت: در کشور خودمان در زمینه تولید واکسن مراکز شناخته شده‌ای که سابقه طولانی مدت داشته باشند، وجود دارد و از قدیم در تولید واکسن فعال بودند و برخی از بیماری‌های فراگیر را با محصولات ایرانی ریشه کن کردند برای مثال فلج اطفال که در سال‌های اخیر ریشه کن شد.

او افزود: اکنون درخصوص واکسن کرونا، هم فرصت‌های خوبی در اختیار داریم و هم مراکز مختلفی در عرصه‌های دانش بنیان پیشگام هستند اما یک واقعیتی وجود دارد که ما در نتیجه بخشی از تحریم‌های قلدرانه آمریکا و اروپا حتی در زمینه پژوهش‌های علمی هم موانعی داریم و با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم اما این بدین معنی نیست که نمی‌توانیم هیچ کاری انجام دهیم بلکه اکنون هزاران شرکت دانش بنیان در کشور محصول تولید می‌کنند و در عرصه واکسن هم ما هم تجهیزات بومی در اختیارداریم و هم دانشمندانی داریم که مقالات علمی آنها ثبت شده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان کرد: بیشترین سرعت رشد علمی جهان متعلق به ایران است و مجموعه مقالاتی که رتبه بندی شده نشان می‌دهد ما در تولید علم جهش داشتیم و در حوزه واکسن هم حتما همینطور است و واکسن ایرانی کرونا و داروی ایرانی کرونا دور از دسترس نیست و شنیده‌ها حاکی از آن است که وزارت بهداشت و درمان برخی از این داروها را در مراحل انتهایی آزمایش بر روی انسان تایید کرده و در ماه‌های آینده به تولید و خودکفایی می‌رساند البته این بدین معنا نیست که نباید از داشته‌های جهانی استفاده کنیم اما چون تحریم ها مشمول دارو هم هست باید از راه‌های مختلف به دارو دسترسی پیدا کنیم و تمرکز را بر تقویت دانشمندان ایرانی بگذاریم.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز