رییس کمیسیون دارو و تجهیزات نظام پزشکی کشور در پی طرح استفاده از داروی گیاهی برای درمان کرونا؛

آزمایشات قوی در زمینه تاثیر مکمل‌های گیاهی انجام نشده است/مسئولان به مکمل‌های گیاهی تاکید دارند تا دارو!/ برخی انتظار شفا از طب سنتی را دارند

۱۳۹۹/۰۸/۱۹ - ۰۵:۵۲:۵۴
کد خبر: ۱۰۸۴۵۵۱
آزمایشات قوی در زمینه تاثیر مکمل‌های گیاهی انجام نشده است/مسئولان به مکمل‌های گیاهی تاکید دارند تا دارو!/  برخی انتظار شفا از طب سنتی را دارند
یدالله سهرابی گفت: ویروس کرونا ناشناخته است و هنوز اطلاعات دقیقی درباره این ویروس در دسترس نیست تا بتوان درباره تاثیر داروهای گیاهی اظهار نظر کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ هنوز علم پزشکی به یافته‌های جدید درباره دارو یا واکسن کرونا دسترسی پیدا نکرده است. بر اساس ادعا بسیاری از پزشکان این ویروس هنوز ناشناخته مانده و داروهای تجویز شده هم در حد آزمون و خطاست تا بتوان در بهبود وضعیت بیماران کرونایی کوشید. چندی قبل زهرا شیخی، نماینده مجلس از مغفول ماندن طب سنتی در مهار کرونا خبر داد. این در حالی است که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در تاثیر طب گیاهی در روند درمان کرونا در توئیتی نوشت: «هیچ درمان قطعی برای بیماری کووید19‬در هیچ کجا در هیچ مکتب طبی اعم از سنتی یا مدرن، کشف و ارائه نشده است. ‌درمان‌های موجود صرفا بر اساس برخی مطالعات با اثربخشی نسبی یا محدود در حال استفاده است و داروهای گیاهی و سنتی مجاز نیز صرفا به عنوان مکمل در کنار سایر درمان‌ها استفاده می‌شوند.» روز گذشته هم محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو درباره صدور مجوز تولید برای 4 داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا، گفته است که این دارو‌ها از میان تعداد قابل توجهی دارو انتخاب شد که برخی  ادعا می‌کردند در کمک به درمان و درمان قطعی کرونا می‌توانند موثر باشند.

استفاده از طب سنتی و پیشرفته برای کمک به درمان کرونا

یداله سهرابی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور، هیات مدیره انجمن داروسازان ایران و رییس کمیسیون دارو و تجهیزات نظام پزشکی کشور درباره داروهای گیاهی موثر در درمان کرونا به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: تمامی این اقدامات در راستای تقویت سیستم ایمنی بدن است. در طب پیشرفته و سنتی بر تغذیه، تنظیم زمان خواب، فعالیت فیزیکی، دفع سموم زائد بدن برای مصونیت در برابر کرونا تاکید می‌شود. برای مثال با مصرف سبزیجات تازه دفع سموم بدن انجام می‌شود. از سوی دیگر تقویت وضعیت روحی نیز از سوی پزشکان در حوزه پیشرفته و سنتی توصیه می‌شود. 

او افزود: اغلب توجه به دیدگاه‌های طب سنتی در راستای افزایش سیستم ایمنی بدن است. همگان بر این امر اذعان دارند که استرس و اضطراب باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. در شرایط کرونایی برای افراد تقویت احساس مناسب نسبت به زندگی پیشنهاد می‌شود تا هورمون‌های بدن به شکل مناسب ترشح شود.

رییس کمیسیون دارو و تجهیزات نظام پزشکی کشور تاکید کرد:  طب سنتی و پیشرفته به تقویت سیستم دفاعی بدن و ایمنی بدن تاکید دارند. برای مثال مصرف برخی داروهای حاوی آویشن، دارچین، زنجبیل، سیر و ... برای تقویت سیستم ایمنی بدن پیشنهاد می‌شود. طب مدرن نیز به‌دلیل  دارا بودن مواد مغذی متعدد مصرف این خوراکی‌ها را پیشنهاد می‌کند.

سهرابی ادامه داد: تمامی پزشکان از مصرف غذای مغذی، تازه و سالم استقبال می‌کنند، طبیعتا به‌دلیل خواب با کیفیت، هورمون‌های به شکل مناسب ترشح شده و فرد احساس مناسبی نسبت به زندگی دارد. در این شرایط سیستم ایمنی فرد نیز ارتقا یافته و کاهش بیماری را به‌دنبال دارد. 

او گفت:  در روزهای کرونایی تحرک و ورزش کردن پیشنهاد می‌شود، چون این اقدام باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. باید با مراقبت‌ها در مهار کرونا همچون زدن ماسک، شستن دست و رعایت فاصله اجتماعی در قطع زنجیره کمک کرد. این مقوله جزو اصول مناسب در دوران کرونا است.

 سهرابی درباره تاثیر داروهای گیاهی در مهار کرونا افزود: این ویروس ناشناخته است و هنوز اطلاعات دقیقی درباره این ویروس در دسترس نیست تا بتوان درباره تاثیر داروهای گیاهی اظهار نظر کرد. 

مکمل‌ها یا داروهای گیاهی!/مسئولان به مکمل‌های گیاهی تاکید دارند تا دارو!

رییس کمیسیون دارو و تجهیزات نظام پزشکی کشور در واکنش به ادعای رییس سازمان غذا و دارو درباره صدور مجوز تولید برای 4 داروی گیاهی مؤثر در درمان کرونا تصریح کرد: بر اساس تعاریف داروها (drug) جزو درمان‌های کمک کننده هستند. از سوی دیگر کلمه مکمل خارج از دارو بحث می‌شود. البته در تعاریف عام مکمل و دارو در یک تعریف گنجانده می‌شوند، اما مکمل‌ها کمک کننده و نقش دارویی مدنظر را در درمان بیماری‌ها ندارند. مسئولان امر بیشتر به باور بنده بر مکمل‌ها تاکید دارند تا داروهای درمانی.

مکمل‌ها به‌دلیل طب گرم خاصیت ضد التهاب دارند

او افزود: فرآورده‌های طبیعی سنتی جزو مکمل گنجانده می‌شوند. مریض‌های بدحال در بیمارستان‌ها اجازه استفاده از این مکمل‌ها را ندارند. اغلب مکمل‌ها ضد التهاب هستند، طبیعتا فرآورده‌های طبیعی بر اساس طبیعت گرمشان در کاهش التهابات موثر هستند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تسهیل می‌کنند. 

آزمایشات قوی در زمینه تاثیر مکمل‌های گیاهی انجام نشده است/ برخی انتظار شفا از طب سنتی را دارند،اما با استانداردهای دنیا فاصله دارد

رییس کمیسیون دارو و تجهیزات نظام پزشکی کشور تاکید کرد: البته برخی از مدعان طب سنتی ادعا معجزه و شفا از این طب را دارند که با استانداردهای تعریف شده drug در دنیا فاصله دارد. 

به گفته او فقط داروهای گیاهی به‌عنوان مکمل با خاصیت ضد التهابی باعث تسهیل در عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شوند. 

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز