دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار:

خوزستان ۵ دقیقه درگیر گرد و غبار بود/هوای اهواز به حالت عادی بازگشت/منشا اتفاقات خوزستان پدیده هبوب بود/ هوای اهواز به کلی عوض و پاک شد

۱۳۹۹/۰۸/۲۰ - ۰۴:۴۵:۴۶
کد خبر: ۱۰۸۵۱۲۸
خوزستان ۵ دقیقه درگیر گرد و غبار بود/هوای اهواز به حالت عادی بازگشت/منشا اتفاقات خوزستان پدیده هبوب بود/ هوای اهواز به کلی عوض و پاک شد
علی محمد طهماسبی گفت: اتفاقی که در خوزستان رقم خورد مجموعا 5 دقیقه به طول انجامید و همانند پدیده ای بود که چند سال پیش آسمان تهران را تیره کرد.

به گزارش برنا؛ در پی وقوع گرد و غبار در استان خوزستان، میزان ذرات ریزگردها در هوای اهواز ۱۹۵۳ میکروگرم در متر مکعب شد. میزان گرد و خاک در دیگر شهرهای استان خوزستان کمتر بوده و با توجه به اینکه میزان مجاز آلاینده‌ها در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، غلظت گرد و غبار در اهواز به بیش از ۱۳ برابر حد مجاز رسیده است. پدیده ای که در خوزستان کم سابقه شد و پس از دوره ای بلندمدت به فراموشی سپرده شده بود و این اتفاق بار دیگر نگرانی ها در خصوص تولد دوباره گرد و غبار در خوزستان ایجاد کرد.

شباهت هایی میان طوفان تهران و اهواز وجود داشت

علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: اتفاقی که در خوزستان رقم خورد مجموعا 5 دقیقه به طول انجامید و همانند پدیده ای بود که چند سال پیش آسمان تهران را تیره کرد.

او افزود: یک باد غیرطبیعی با شدت هرچه تمام تر در خوزستان شکل گرفت و سبب شد تا آنچه که در فیلم ها مشاهده کردید رقم بخورد اما این پدیده هیچ ارتباطی به پدیده گرد و غبارهای گذشته خوزستان ندارد و صرفا به علت یک پدیده جوی به مدت 5 دقیقه آسمان خوزستان به آن وضعیت درآمد و آلودگی به 13 برابر حد مجاز رسید.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: 20 دقیقه پس از این رخداد شاخص هوای اهواز به عدد 50 رسید و کیفیت هوا عالی شد. این اتفاق مهم نبود و یک جبهه محلی بود که بخش هایی از خوزستان را درنوردید و همواره در نقاط مختلف جهان شکل می گیرد. این پدیده ها حتی قابل رصد نیستند و ثبت ایستگاه نیز نمی شوند. غالبا تصاویر موبایلی تنها مواردی هستند که این قبیل پدیده های کوتاه مدت را ثبت می کنند.

منشا گرد و غبار اهواز غالبا خاک های درون شهری بود

طهماسبی ادامه داد: منشا این گرد و غبار غالبا خاک های درون شهری بود و برخی نیز از اطراف شهرها بوده  اما محدوده آن کوچک است. این پدیده بیشتر در شبه قاره هند رقم می خورد که طوفان های پر شدت و کوتاه مدت تلقی می شود. این پدیده هیچ ربطی به گرد و غبارهای گذشته نداشت. اتفاقات گذشته به مردم و تاسیسات آسیب وارد می کرد و چند روز خوزستان را درگیری می کرد.

او افزود: این پدیده اما به این شکل نبود و بسیار کوتاه بود. این پدیده جوی در اعتدالین و در زمانی که فصل تغییر می کند رقم می خورد. به این واسطه جبهه سرد با جبهه گرم در سطح زمین جا به جا می شود و این سبب می شود تا به صورت نقطه ای این پدیده جوی رقم بخورد. پدیده ای که به نام هبوب شناخته می شود. 

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان گفت: این پدیده سبب شد تا هوای اهواز به کلی عوض و پاک شود و هرگونه شایعه در این خصوص صحت ندارد و هیچ ارتباطی با کانون های گرد و غبار منطقه ای نداشته است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز