وزیر بهداشت:

افراد کرونا مثبت و گروه‌های حساس قرنطینه می‌شوند/ افزایش تعداد تست‌ها روزانه‌ کرونا به ۱۰۰هزار/ ردیابی بیماران بی توجه به قرنطینه

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ - ۱۴:۳۰:۰۳
کد خبر: ۱۰۸۸۱۲۸
افراد کرونا مثبت و گروه‌های حساس قرنطینه می‌شوند/ افزایش تعداد تست‌ها روزانه‌ کرونا به ۱۰۰هزار/ ردیابی بیماران بی توجه به قرنطینه
سعید نمکی گفت: افراد کرونا مثبت و افرادی که ممکن است بیمار نباشند اما به دلیل سنین بالا و بیماری زمینه ای باید در منزل قرنطینه شوند.

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در نشست امضای تفاهم با هلال احمر گفت: در یک دوره ای در اسفندماه و فروردین ماه با تلاش و وفاق ملی و گرد هم آوری در یک محور توانستیم یک  مبارزه تاریخی با کرونا را ثبت کنیم.

او افزود: این بیماری در کشورهای اروپایی باعث شده تا موج عظیمی از هموطنانی که خواهان بازگشت به وطن بودند تحت حمایت قرار گیرند. ما هواپیما فرستاده تا هموطنان را به میهن بازگردانند.

نمکی گفت: به دلیل ساده انگار گرفتار موج دوم و سوم کرونا شدیم. مقام معظم رهبری تکالیف جدید را بر عهده دستگاه ها برای مهار کرونا گذاشتند. ایشان تشکیل قرارگاهی برای ستاد را پیشنهاد دادند. بخشی از مدیریت کرونا در اختیار ما نبود که با حضور وزیر کشور اجرای پروتکل ها سامان یافت و پروتکل های جدید تدوین شد که روز گذشته مورد استقبال رییس جمهور قرار گرفت.

 او افزود: زمان اجرای محدودیت‌های جدید  یکم آذر است اگرچه دیر است اما باید وضعیت اورژانسی را دریابیم و به مهار مسئله بپردازیم. ما بر این باوریم که فقط با اعمال محدودیت نمی توان بیماری را مهار کرد. با تشدید غربالگری و دنبال کردن موارد مثبت می توان این مقوله را مدیریت کرد.

نمکی ادامه داد: در طرح جدید که استمرار مدیریت قبلی است در سامانه 4030 غربالگری افراد دو مرحله ای شد و در کمتر از 60 روز میزان اشغال تخت ها به کمتر از 20 درصد و مرگ و میر را به کمتر از 40 نفر رساندیم این مقوله افتخار جمهوری اسلامی ایران است که در 50 روز به دست آمد.

وزیر بهداشت بیان کرد: تشدید پروتکل ها، بیماریابی ، افزایش تست های روزانه 100 هزار تایی در دستور کار است این تست های قرار است از طریق رپید انجام شود در این آزمایش 20 دقیقه ای تکلیف فرد مشخص می شود. این تست برای رانندگان، فعالان در بخش های دولتی و مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. با هر مورد مثبت باید 10 نفر دیگر در مجاورت او رصد شود.

نمکی ادامه داد: اقدام دیگر قرنطینه است که با همکاری آذری جهرمی، وزیر ارتباطات می توانیم افراد بیمار را قرنطینه  و در صورت هر گونه  بی توجهی فرد را به قرنطینیه برگردانیم. با همکاری وزیر گردشگری افردی که امکان نگهداری ندارند نیز به محل های ویژه منتقل می شوند.

او تصریح کرد: افراد کرونا مثبت و افرادی که ممکن است بیمار نباشند اما به دلیل سنین بالا و بیماری زمینه ای باید در منزل قرنطینه شوند و این افراد  11 میلیون 700 هزار نفر از جمعیت را شامل می شوند که 88 درصد مرگ و میر های کرونا مطلق به این گروه تعلق دارد. همچنین با درمان های سرپایی و زودرس باید بتوان طول درمان را به حداقل رساند  و ابتلای بیمار به درجه حاد بیماری را کاهش داد.

وزیر بهداشت گفت : برای تحقق این اهداف نیازمند کمک دستگاه ها هستیم. بسیجیان دیشب تا دیر وقت به فعالیت می پرداختند. در قسمت های حمایتی و قرنطینه از ظرفیت بسیج و جوانان داوطلب هلال احمر استفاده می شود تا بتوان از ظرفیت این سازمان در درمان های حمایتی ، سرپایی، بعد آموزش و ... مورد استفاده قرار داد. چون آموزش باعث توفیق دستگاه ها است.

او افزود: بر اساس تاکیدات رهبر معظم باید از ظرفیت خانواده  و محلات و سفیران سلامت در خانواده ها استفاده کرد. امید است با همکاران بیشتر گروه های دست اندرکار و وساطت سازمان های مردم نهاد در کاهش مرگ و میر های کرونا در جهان پیشتاز باشیم.

در ادامه هم تفاهم نامه ای بین وزارت بهداشت و درمان و سازمان هلال احمر امضا شد.

//انتهای پیام:5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز