بررسی تاثیر قرص سووداک برای مبتلایان به کرونا؛

کرونا و منفعت طلبی برخی شرکت‌های داروساز/ تبلیغات یک شرکت دارویی برای فروش محصولاتش در ایام کرونا

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۴:۳۸:۵۷
کد خبر: ۱۰۹۲۷۵۶
کرونا و منفعت طلبی برخی شرکت‌های داروساز/ تبلیغات یک شرکت دارویی برای فروش محصولاتش در ایام کرونا
برای برخی از مبتلایان به کرونای خفیف قرص سووداک تجویز می‌شود. این مقوله بازار سیاه ناشی از این داروی را در بازار به راه انداخت است. غافل از اینکه در این آشفته بازار این دارو برای گروه‌های هدف نایاب و به چندین برابر قیمت به فروش می‌رسد.

به گزارش برنا؛ شیوع کرونا باعث عرض اندام داروهای سنتی و شیمیایی متعدد شد. با شیوع این بیماری متخصصان طب سنتی دود کردن اسفند، گل بنفشه، داروی امام کاظم(ع)، استنشاق نمک و ... را پیشنهاد کردند که در همان روزهای نخست با ممانعت کارشناسان حوزه بهداشت و درمان مواجه شد. این در حالی است که هنوز هیچ کدام از متخصصان بخش بهداشت و درمان در جهان به داروی کرونا دست نیافته‌اند. بر اساس دستورالعمل داروهایی همچون رمدسیویر، فاویپراویر، اکتمرا و ... تجویز می‌شود، اما همین داروها هم چندان مورد تایید نیستند و به عنوان مسکن محسوب می‌شوند.

شیوع کرونا باعث بروز بازار مکاره از سوی بسیاری از سوداگران شده است. در روزهای نخست شیوع کرونا شاهد گرانی و عدم دستیابی به مواد شوینده، ضد عفونی کننده و ماسک بودیم. در مرحله بعد افزایش تعداد مبتلایان، نبود و کمبود تخت‌های بیمارستانی را شاهد بودیم. هم‌اکنون هم بسیاری از شرکت‌های داروساز در پی فروش محصولاتشان داروهای  گوناگون را برای درمان کرونا در فضای مجازی اطلاع‌رسانی می‌کنند. این مقوله بازار سیاه، هجوم افراد ناآگاه به مراکز درمانی و گرانی این دارو را به دنبال داشته است.

کرونا و منفعت طلبی شرکت‌های داروساز

محسن به کرونای خفیف مبتلا شده است. پزشک متخصص قرص سووداک را برای درمان تجویز کرده است. این قرص تولید داخل است و قبل‌تر به وفور در بازار وجود داشت اما با ورود این دارو در روند درمان کرونا این قرص نایاب شد.

او در این خصوص به برنا گفت: هم‌اکنون این قرص هر عدد 250 هزار تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد. البته قرص تقلبی این دارو نیز وارد بازار شده است.

این بیمار تاکید کرد: هم‌اکنون این قرص در بازار نیست. بنده بسته 10تایی این قرص را از بازار آزاد سه میلیون و 100 هزار تومان خریداری کردم و بسته کامل 7 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می‌رسد. دوره استفاده از این  قرص 10 تا 12 روز است.

محسن  افزود: گفته شده که این قرص برای سالمندان مبتلا به کرونای خفیف تجویز می‌شود و در روزهای هفتم تا هشتم بستری باید مصرف شود. قبل‌تر این قرص برای مبتلایان به هپاتیت تجویز می‌شد. این بازار سیاه باعث شده تا بیماران نتوانند به داروی مدنظر خود دست پیدا کنند.

جولان شرکت‌های سوداگر در روزهای کرونایی/سووداک در درمان کرونا موثر نیست

یدالله سهرابی، عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی به خبرنگار برنا گفت: قرص سووداک از سوی برندهای مختلف تولید می‌شود. در کشور 4 برند برای تولید این قرص مجوز گرفته و 4 برند در کمیسیون قیمت‌گذاری فعالیت می‌کنند. با توجه به قیمت‌گذاری برندهای متفاوت قیمت‌گذاری‌های مختلف وجود دارد. برای مثال یک برند این قرص را بسته‌ای 932 هزار تومان، شرکت دیگر 370 هزار تومان، برند دیگر  560 هزار تومان و دیگر شرکت داخلی نیز 366 هزار تومان قیمت گذاری کرده است. این تفاوت قیمت به کیفیت محصول بستگی دارد چون شرکت‌های سازنده‌ کمیسیون را قانع کرده که با توجه به بسته‌بندی، کیفیت و نوع فرآورده به قیمت‌های متفاوتی به فروش برسد.

عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه بکارگیری این دارو برای کرونا چندان مورد تایید نیست، افزود: هنوز منبعی تجویز این دارو جهت کرونا را تائید نکرده است. به هر حال باید به این امر اذعان داشت که تاکنون داروی ویژه برای کرونا به دست نیامده است. تبلیغات در فضای مجازی و منفعت مالی باعث شده تقاضا افزایش پیدا کند.

سهرابی با بیان اینکه تقاضای کاذب درباره دارو بروز کرده است، تاکید کرد: این مقوله باعث شده تا تعادل عرضه و تقاضا نسبت به این دارو از بین برود و بیماران نیازمند به این دارو نتوانند آن را دریافت کنند اما به هر حال وقتی تعادل عرضه و تقاضا از بین برود مشکلات متعدد بروز می‌کند. بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون پیوست علمی درباره تاثیر قرص سووداک در درمان کرونا مشاهده نشده است.

او ادامه داد: اگر هم باشد یک فرضیه بوده که برای اثبات آن به تحقیقات بالینی نیاز است. تاکنون چنین اقداماتی از سوی ستاد علمی و کمیته علمی تایید نشده است. بنابراین اقدامات به‌دلیل تجاری‌سازی داروها است.

این مقام مسئول تاکید کرد: برخی از افراد این روزها منافع خود را از تبلیغات سوء به دست می‌آورند. سوداگران از این راه ارتزاق می‌کنند. هرگونه اقدام در این زمینه با جان انسان مواجه است و باید دقیق و متقن درباره این امر اظهار نظر کرد.

سهرابی افزود: تاکنون کمیته علمی هم در این زمینه وارد عمل نشده است. در فضای کرونایی بد اخلاقی‌های متعدد اتفاق افتاده و سوداگران از ظرفیت فضای مجازی برای کسب درآمد سوء استفاده کرده‌اند.

تبلیغات یک شرکت دارویی برای فروش محصولاتش در ایام کرونا

سید حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به خبرنگار برنا گفت: داروی سووداک اصلا در مورد درمان کرونا تایید نشده است.

او افزود: شرکت سازنده این دارو در این زمینه تبلیغات کرده تا داروی خود را به فروش برساند.

 کرونا نیازمند رعایت پروتکل‌های بهداشتی

کرونا قبل از درمان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیاز دارد. این بیماری را فقط با ماسک‌زدن، رعایت فاصله اجتماعی و شست‌وشوی دست‌ها می‌توان مهار کرد، چون تاکنون درمان قطعی برای آن یافت نشده است. کادر درمان هم باید بر اساس دستوالعمل تجویز شود تا از بروز بازار گرمی‌ها  و تجویز داروهای متعدد جلوگیری شود.

//انتهای پیام:6

نظر شما
پرونده ویژه