دانستنی های تاریخی(۵)؛

دومین دیوار دفاعی دنیا را بشناسیم/ دیوار گرگان دومین دیوار دفاعی بعد از چین

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۶:۰۸:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۷۸۴
دومین دیوار دفاعی دنیا را بشناسیم/ دیوار گرگان دومین دیوار دفاعی بعد از چین
شاید همچنان بر بسیاری پوشیده باشد که دومین دیوار بزرگ جهان پس از دیوار چین در کشور ایران قرار دارد.

به گزارش برنا؛ نام گمیشان نخستین بار، سال گذشته با وقوع سیلاب در این شهر بر سر زبان ها افتاد اما علاوه بر طغیان رودخانه ها، این شهر یک اثر تاریخی بی بدیل در خود جای داده است که فقط در جهان دیوار چین از آن برتری دارد.

دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در متون قدیمی با نام مار سرخ نیز نامیده‌ شده‌است، بنایی تاریخی است که از کنار دریای خزر در شهر گمیشان آغاز شده و تا کوه‌های گلیداغ در منتهی الیه شرقی کلاله ادامه دارد که قدمت آن  به دوره ساسانی باز می ‌گردد. تاریخ احداث این بنا قرن 5 میلادی است. پادشاهان ساسانی از سوی شمال نیز با تهدید قوم هون که بقایای آن ها امروز در کشور مجارستان ساکن هستند و دیگر اقوام شمالی رو به رو بودند. دیوار کشیدند این دیوار می‌توانست محل رخنه این اقوام را به داخل ایران در فواصل کوهستان‌ خط ساحلی دریای خزر مسدود کند.

پیروز در سال های ۴۵۹ تا ۴۸۴ میلادی زمانی که با هون‌ های سفید نبرد می ‌کرد مدتی را به طور متناوب در منطقه گرگان گذرانده‌ است بنابراین احتمالا او برای محافظت از دشت حاصل خیز گرگان در برابر هون‌ها، این دیوار را ساخته‌است. دیواری که بقایای آن امروز میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است.

این دیوار از دیوار هادریان که در مرز انگلستان و اسکاتلند احداث شد طولانی ‌تر و از بسیاری از بخش‌ های دیوار چین، کهن‌ تر است. این دیوار طی مدت ۹۰ سال ساخته شده‌ است.

دیوار گرگان

امروزه قسمت های زیادی از این دیوار از میان رفته ‌است و تنها بخش ‌های کوچکی از آن که در زیر خاک مدفون مانده، باقی است و مورد کاوش قرار گرفته است. دیوار تاریخی گرگان پس از دیوار چین، بزرگ ترین دیوار دفاعی جهان است. این دیوار عظیم تاریخی که ۲۰۰ کیلومتر طول دارد در ۲۹ تیر ماه سال ۱۳۷۸ به ثبت ملی رسیده‌ است. 

//انتهای پیام: 3

نظر شما
پرونده ویژه