رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی:

‎۱۵۸‎ هزار دانش آموز‬ تحت پوشش سازمان استثنایی کشور هستند/پوشش تحصیلی آموزش و پرورش استثنایی ۱۸ برابر شده است/ از نتایج غربالگری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی اطلاع نداریم

۱۳۹۹/۰۹/۰۴ - ۱۲:۵۲:۱۱
کد خبر: ۱۰۹۲۸۷۷
‎۱۵۸‎ هزار دانش آموز‬ تحت پوشش سازمان استثنایی کشور هستند/پوشش تحصیلی آموزش و پرورش استثنایی ۱۸ برابر شده است/ از نتایج غربالگری وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی اطلاع نداریم
سیدجواد حسینی گفت: توسعه آموزش‌های فردی و حرفه آموزی در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده است و درحال حاضر در ۳۹ حوزه ۱۱ هزار دانش آموز تحت پوشش قرار دارند.

به گزارش برنا؛ سیدجواد حسینی، معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری بین سازمان بهزیستی کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: همانطور‬ که‬ اعلام‬ شد‬ ‌‎۱۵۸‎ هزار دانش آموز‬ را در سازمان استثنایی کشور تحت پوشش‬ داریم‬ که‬ ‌‎‬ ۷۸‎هزار دانش آموز تحت حمایت‌های سازمان بهزیستی برای دریافت کمک تحصیل هستند و‎50 ‎‬ هزار دانش آموز خدمات توانبخشی‬ دریافت‬ می‌‌کنند‬ و‬ به‌ 2 هزار‬ دانش‬ آموز‬ هم به‌ صورت‬ ویژه خدمات ارائه می‌شود.

او افزود: ‬تغییر جهت به سمت تلفیق از حالت تفکیک و عدم نگاه تک بینانه به این قشر هم مدنظر ما و هم سازمان بهزیستی است. هیچ دو وزارتخانه یا سازمانی در کشور نیست که اندازه بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با هم همکاری داشته باشند.

حسینی با اشاره به 4 نظریه تصریح کرد:‬ در گذشته ‌عنوان شد‬ توسعه طبیعت محور، منابع محور، ثروت محور و تکنولوژی محور است اما اکنون می‌گویند مبنای توسعه، انسان است. زمانی این توسعه تحقق پیدا می‌کند که همه انسان‌ها با هر‬ توانایی‬ و تفاوتی که‬ دارند‬ فعالیت کنند و باعث‬ توسعه‬ شوند برای مثال ‬ما دانش آموزی نابینای کاملی داشتیم که قهرمان دو میدانی جهان شد پس‬ ما ‌موظف هستیم توانایی‬ این‌ افراد‬ را‬ در فرایند توسعه از قوه به فعل دربیاوریم و مبنای ما این باشد که همه انسان‌ها نقش آفرین‬ باشند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی گفت: نظریه دوم نظریه دارایی محور است که به تفاوت های فردی انسان‌ها اشاره دارد که نظام تعلیم و تربیت باید این دارایی‌ها را بشناسد و تبدیل به فعل کند درواقع این نگاه است که باعث ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت می‌شود. نظریه سوم نظریه امتداد است که بر اساس این نظریه توسعه، امتداد ارگانیسم موجود زنده است یعنی بلندگو توسعه حنجره انسان است اما اگر بخواهیم از این نظریه به زمان حال نگاه کنیم باید گفت برخی توانمندی‌های افراد دارای معلولیت توسعه پیدا نکرده است که بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی به لحاظ تجهیزاتی و علمی می‌توانند به دانش آموزان با نیازهای ویژه کمک کنند تا حس نداشته آنان با استفاده از تکنولوژی امتداد پیدا کند.

او افزود: چهارمین نظریه، نظریه عدالت ترجیحی است یعنی اینکه عدالت حکم می‌کند به دانش آموزان با نیازهای ویژه توجه بیشتری شود.

معاون وزیر اظهار کرد: آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه وظیفه توانبخشی این دانش آموزان را هم بر عهده دارد همچنین برای آموزش و پرورش و دانش آموزان عمومی برنامه‌هایی دارد که برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی، طرح تلفیقی فراگیر و مراکز مشکلات ویژه یادگیری از جمله آنهاست که  به تمام دانش آموزان ارائه می‌شود.

حسینی گفت: از زمان تاسیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تاکنون پوشش تحصیلی ۱۸ برابر و اعتبارات هم ۸ برابر افزایش پیدا کرده است به گونه‌ای که ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی‌ در ۱۶۰۰ مدرسه ویژه استثنایی و ۲۰ هزار مدرسه عادی پذیرا قرار دارند.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی بیان کرد: توسعه کمی و کیفی خدمات آموزشی، توانبخشی، تربیتی و حمایتی مورد نیاز دانش آموزان استثنایی مستلزم همکاری بین بخشی آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی است و ایجاد سامانه جامع مدیریت خدمات آموزشی توانبخشی کودکان دارای معلولیت از مفاد همکاری مشترک بین دو سازمان است.

او افزود: راه اندازی واحدهای تجمیعی ارائه دهنده خدمات مراکز توانبخشی بهزیستی و مدارس استثنایی تحت عنوان مرکز مدرسه از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است.

حسینی گفت: انتقال دانش و تجارب در زمینه دستیابی به اهداف برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه و همکاری در اجرای برنامه های غربالگری، تشخیص و مداخله به هنگام از دیگر مفاد همکاری مشترک دو دستگاه است البته در این زمینه ممکن است اختلاف نظرهایی باشد مثلاً در آموزش به کودکان ناشنوا عده‌ای بر آموزش زبان اشاره تاکید دارند و عده‌ای بر لب خوانی که این اختلافها باید کنار برود.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنائی تصریح کرد: انتقال دانش و تجارب در زمینه آموزش های حرفه ای و شیوه های آماده سازی شغلی افراد دارای معلولیت و تشکیل کارگروه علمی پژوهشی به منظور برپایی نشست های علمی، تعیین اولویت های پژوهشی و اجرای پروژه های تحقیقاتی جزو مفاد مهم همکاری مشترک بین دو دستگاه است.

او افزود: آموزش و پرورش استثنایی بر خلاف آموزش و پرورش رسمی باید مداخله اش از بدو تولد باشد اما ما از شش سالگی رسماً کار را شروع می کنیم و اگر از ما سوال کنند همه دانش آموزانی که باید تحت پوشش باشند، شناسایی کردید یا استاندارد تحت پوشش قرار دادید، می گویم نه!

حسینی بیان کرد: وزارت بهداشت یک غربالگری در سن ۴ سالگی انجام می‌دهد که ما از نتیجه آن اطلاع نداریم، سازمان بهزیستی یک غربالگری در ۵ سالگی انجام می دهد که باز هم از نتیجه آن اطلاع نداریم و ما هم یک غربالگری وسیع برای یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر در بدو ورود به مدرسه غربالگری انجام می‌دهیم که از نتیجه آن شما اطلاع ندارید که اینها همه یک ضعف است بنابراین باید یک تفاهم نامه‌ای میان سه وزیر صورت بگیرد تا بتوانیم یک همکاری بین بخشی کامل داشته باشیم.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: توسعه آموزش‌های فردی و حرفه آموزی در آموزش و پرورش استثنایی کلید خورده است و در ۳۹ حوزه ۱۱ هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار دادیم اما مشکلی در بحث اشتغال نیاز به همکاری بهزیستی داریم.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز