وزیر بهداشت خبر داد:

تولید واکسن کرونای داخلی تا بهار ۱۴۰۰/ پیش خرید واکسن کرونا برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی/ تا امروز هیچ کمپانی گواهی تولید واکسن را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده است

۱۳۹۹/۰۹/۱۲ - ۱۷:۱۶:۴۰
کد خبر: ۱۰۹۷۵۵۶
تولید واکسن کرونای داخلی تا بهار ۱۴۰۰/ پیش خرید واکسن کرونا برای ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار ایرانی/ تا امروز هیچ کمپانی گواهی تولید واکسن را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده است
سعید نمکی از تولید واکسن کرونای داخلی تا بهار 1400 خبر داد و گفت: 16 هزار و 800 دوز واکسن که هر فردی باید دو دوز تزریق کند در قالب کوکس سفارش داده و پیش خرید کرده ایم.

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در حاشیه جلسه کمیته ملی واکسن گفت: پیش از اینکه به بیان نتیجه ی در جلسه کمیته واکسن بپردازم از مردم عزیز به خاطر همراهی خوبشان تشکر می کنم .

او افزود: بدین ترتیب رعایت پروتکل ها انجام شد و با رعایت گسترده مردم و تلاش دست اندرکاران و همکاری وزارت های راه و شهرسازی، وزارت ارتباطات، صدا و سیما، دادستان ها در استان ها و تمام عزیزان در این راه همراه بودند، شاهد کاهش مرگ و میرها بودیم.

نمکی تاکید کرد: : با تلاش شبانه روزی همکارانمان در مراکز درمانی و بیمارستانی توانستیم پنجمین روز کاهش مرگ ها به زیر 400 را تجربه کنیم. گرچه مرگ یک ایرانی هم برای ما زیاد است ولی پیش بینی دنیا و مراکز علمی از تجربه مرگ های بالای هزار خبر داده بودند.

او ادامه داد: نه تنها مرگ و میرها افزایش نداشت بلکه با همت و وفاق، همه به صحنه آمدند خوشبختانه مرگ ها به سمت کاهش پیش رفت و امیدواریم به سوی دورقمی شدن و انشالله تک رقمی پیش برویم.

وزیر بهداشت ضمن تقاضا از مردم گفت: این شرایط را مانند اردیبهشت ماه به سمت عادی انگاری نبریم. اگر خدایی نکرده به سمت این توهم برویم که کرونا شکست خورده است و عقب نشینی کرده، دوباره از گوشه های زمین گل های تازه خواهیم خورد.

او در ادامه افزود: این نوید را می دهم که از 160 شهر قرمز بیش از 130 شهر به سمت نارنجی رفته است. گرچه 34 شهر جدید از زرد به دلیل سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل ها به سمت قرمز رفت اما ما امروزه وضع مطلوب تری نسبت به دو هفته پیش داریم که امیدوارم در روزهای آینده با رعایت همه اقشار و کسبه ای که دچار مشکل اقتصادی هستند ولی همکاری کردند روزهای بهتری تجربه کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت واکسن کرونا  تاکید کرد: واکسن را از سه مسیر دنبال می کنیم. یکی واردات واکسن در قالب کوکس است. مجموعه ای که سازمان جهانی بهداشت به عنوان سازوکار برای تهیه واکسن برای همه کشورها دیده است.

نمکی با بیان اینکه ایران 16 هزار و 800 دوز واکسن که هر فردی باید دو دوز تزریق کند ، سفارش داده و پیش خرید شده است، افزود:  برای 8 میلیون و 400 هزار نفر از گروه های آسیب پذیر، افراد بالای 65 سال و افراد دارای بیماری خاص و زمینه ای در قالب کوکس پیش خرید واکسن کردیم و به محض اینکه در دنیا توزیع شود ما هم این واکسن را دریافت و تزریق می کنیم.

او ضمن اشاره به دیگر راه های خرید واکسن گفت: از منابع موثق غیر از مجموعه سبد کوکس دریافت واکسن انجام می شود. هیچ کمپانی سازنده واکسن در دنیا تا امروز گواهی تولید را از سازمان جهانی بهداشت دریافت نکرده است. مراحلی را طی کرده و در مراحل آخر هستند. امیدواریم بتوانیم به محض آنکه تائیدیه دریافت می کنند با پیش خریدی که انجام شده آن را به سرانجام برسانیم.

نمکی در خصوص مذاکره با کشورهای مختلف برای دریافت واکسن کرونا عنوان کرد: سعی می کنیم از هیچ کشوری در منطقه و جهان برای تزریق واکسن کرونا عقب نباشیم.

وزیر بهداشت با اشاره به راه سوم دریافت واکسن گفت: راه سوم اقدام مشترک با کشورهای صاحب تکنولوژی است. در مراکزی مانند انستیتو پاستور انجام می شود و امیدواریم در آینده نزدیک خبر خوش به مردم عزیز بدهیم.

او با بیان خبری خوش به مردم ایران بیان کرد: در برخی کشورها واکسن را تزریق می کنند که در قالب آزمایش بالینی به عنوان فاز نهایی است که آزمایش آن توسط برخی سازنده ها در برخی کشورهای منطقه شروع شده است. ما زیر بار این حرکت نرفتیم. اگر کشوری می خواهد این اقدام را انجام دهد باید در قالب تولید مشترک باشد و به هیچ سازنده ای این اجازه را نخواهیم داد.

نمکی ادامه داد: با یکی از صاحبان تکنولوژی دنیا قراردادی منعقد می کنیم که در قالب تولید مشترک در انستیتو پاستور فعالیت هایی انجام شود. اگر آزمایش بالینی هم انجام می دهیم باید به عنوان حرکت مشترک باشد.

وزیر بهداشت با اشاره به راه دیگر دریافت واکسن کرونا گفت: دانشمندان و شرکت های دانش بنیان به عنوان تولید داخل این کار را انجام می دهند و تکیه بر دانش داخلی و دانشمندان داخلی خواهیم داشت تا بتوانیم این کار را با افتخار در داخل کشور انجام دهیم.

نمکی با بیان اینکه یکی از شرکت های داخلی مجوز مطالعه روی فاز انسانی را دریافت کرده است، افزود: امیدواریم از روزهای آینده این حرکت شروع شود و اگر این را با موفقیت انجام شود، در بهار آینده به عنوان تولید کننده مطرح دنیا مطرح خواهیم بود.

نظر شما