یادداشت؛

چگونگی برگزاری شب یلدا زیر سایه شوم‌ترین اتفاق قرن

۱۳۹۹/۰۹/۲۵ - ۰۷:۱۱:۴۰
کد خبر: ۱۱۰۳۸۵۰
چگونگی برگزاری شب یلدا زیر سایه شوم‌ترین اتفاق قرن
سال‌های گذشته این روزها شور و حرارتی دیگر داشت، همه در پی تدارک آیین باستانی و سنتی شب یلدا بودند اما امسال سایه شوم کرونا بسیاری از خانواده‌ها را داغدار کرده و عده‌ای هم درگیر بی رحم‌ترین اتفاق قرن شدند.

به گزارش برنا؛ ما ایرانی‌ها همیشه به دنبال بهانه‌ای برای دید و بازدید و کنارهم‌بودن هستیم و در جشن‌ها و اعیاد دوست داریم لحظات شادی و نشاط خودمان را با اقوام و آشنایان شریک شویم. شب یلدا یکی از همین جشن‌هاست و سال‌های سال است که خانواده‌های ایرانی را دور هم جمع می‌کند. رسم و رسوم این شب، سفره‌های پُر‌رنگ‌و‌لعاب یلدا، شعرخوانی و در کل خاطرات طولانی‌ترین شب سال، با آوردن نام یلدا در ذهن همه‌ی ما نقش می‌بندد اما متاسفانه امسال شب یلدا باید به شکل و سیاق دیگر برگزار شود تا هم جان خود و جان عزیزانمان را حفظ کنیم درواقع شب یلدای امسال بزرگ‌ترین تهدید سلامت مردم ایران است که می‌تواند خطر چند برابر شدن آمار ابتلای کرونا و فوتی‌های کرونا را رقم بزند به همین خاطر است که مسئولان وزارت بهداشت و جامعه پزشکی در روز‌های اخیر و در آستانه شب یلدا در اظهارات جداگانه‌ای، از مردم درخواست کرده‌اند تا امسال، هر دورهمی، مهمانی فامیلی و دوستانه را به مناسبت شب یلدا به روز‌های پساکرونا موکول کنند تا فهرست مرگ‌های کرونایی به روز‌های اوج خود بازنگردد؛ بنابراین هر چند دورهمی‌های شب یلدا یکی از ایرانی‌ترین آیین‌های ما ایرانیان است اما باتوجه به شیوع ویروس کرونا اگر می‌خواهیم کام خود و اطرافیانمان را تلخ نکنیم بهتر است امسال از خیر دورهمی‌های این شب بگذریم.

همه می‌خواهیم حال خوب و یک شب خاطره‌انگیز داشته باشیم و مراسم‌هایمان به بهترین نحو ممکن برگزار شود اما آیا در اوضاع کرونا برگزاری مراسم به ما کمک می‌کند؟ ممکن است برخی بگویند ماسک می‌زنند و کنترل می‌کنند اما آیا برگزاری مراسم شب یلدا به اتفاقات تلخی که پیش می‌آید، می‌ارزد؟ هر یک از ما درقبال پدر، برادر، خواهر، مادر، همکارانمان و هرکسی که با ما سر وکار دارد مسئولیت احتماعی داریم و نمی‌توانیم با یک رفتار پرخطر جان آنها را به خطر بیندازیم بنابراین باید با پذیرش مسئولیت اجتماعی از مشکلاتی که ممکن است در آینده برای خانواده یا همکاران و اطرافیانمان پیش می‌آید، جلوگیری کنیم و باید گفت این تنها دلیل قانع کننده برای این است که شب یلدا را در خانه و دور از دورهمی برگزار کنیم چون هیچ چیزی مهم تر از سلامت خود و دیگران نیست و اگر خدایی نکرده کسی مبتلا شود دیگر قابل جبران نیست اما شب یلدا را می‌توان سال بعد و انشالله بعد هیچ بیماری به شکل دورهمی برگزار کرد.

پیشنهاد می‌شود مراسم شب یلدا را خیلی مختصر و شایسته برای خودمان در کنار اعضای خانواده برگزار کنیم البته در کنار اعضای خانواده بودن  لزوما فیزیکی نیست و از طریق ارتباط تصویری با تلفن‌های همراه می‌توان با اقوام و اعضای خانواده همنشینی شب یلدا را برگزار کرد چرا که آنچه اهمیت دارد این است که قلب‌ها و افکارمان در کنار هم معنی پیدا کند و تخلیه روانی اتفاق بیفتد و اتفاقا هم اینکه در شب یلدا کرونا را برای هم سوغاتی نبریم خود نشان از همبستگی و وحدت اجتماعی که هدف شب یلداست دارد.

همچنین پیشنهاد می‌شود افراد در خانه خود در حد بضاعتشان خوراکی‌های مخصوص این شب یعنی آجیل، میوه و... را تهیه کنند و با این سمبل‌ها نام شب یلدا را امسال با اندکی تفاوت زنده نگاه دارند.

*محمدرضا احمدی_روانشناس 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز