دانشگاه‌ها محتوای امیدبخش تولید و به جامعه عرضه کنند

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۰۷:۵۷:۱۱
کد خبر: ۱۱۰۴۵۶۴
دانشگاه‌ها محتوای امیدبخش تولید و به جامعه عرضه کنند
مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در آیین نودانشجویان دانشگاه جیرفت که به صورت برخط برگزار شد، گفت: دانشگاه ها به عنوان کانون مولد عقلانیت و خردورزی بایستی محتوای امید بخش تولید و به جامعه عرضه کنند.

به گزارش برنا؛ محمدهادی عسکری در این مراسم طی سخنانی ضمن تبریک موفقیت نودانشجویان در آزمون سراسری سال جاری و پذیرش در دانشگاه جیرفت، شهرستان جیرفت را یکی از شهرهای کهن و با سابقه تاریخی و فرهنگی و با مردمی اصیل و تلاشگر توصیف کرد.

او مراسم معارفه و آشنایی نودانشجویان با دانشگاه را از مهمترین رویدادهای فرهنگی دانست و افزود: دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه، با تغییر مهم و اساسی در زندگی خود رو به رو می‌شوند و اهمیت این مرحله از زندگی اجتماعی و فرهنگی نودانشجویان در آن است، که زندگی و زیست دانشگاهی، شرایطی تازه و گاه ناشناخته‌ای را فرا روی نو دانشجویان قرار می‌دهد.

 عسکری ادامه داد: در این مرحله دانشگاه باید برنامه ریزی مدونی برای دانشجویان داشته باشد تا این دوران گذار در آرامش و به خوبی سپری شود.

او با بیان اینکه دوران گذار را بایستی به عنوان یک فرآیند لحاظ نمود، خاطرنشان کرد: در این فرآیند دانشگاه‌ها باید «دانشگاهی شدن» را به عنوان یک هویت جدید در نودانشجویان پایه گذاری کنند که نتیجه این تربیت، دانشجویانی دانشور و فرهنگ مدار باشد.

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: در آئین نودانشجویان باید علاوه بر آشنایی و ارتباط نودانشجویان با بخش‌های مختلف دانشگاه، بایسته‌های دانشگاه و فرصت‌هایی که دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، بیان می‌شود.

 عسکری آشنایی دانشجویان با حقوق، تکالیف و مسئولیت‌هایی که متوجه آنان است را یادآور شد و آن را از جمله نکات حائز اهمیت آئین نودانشجویان دانست.

او گفت: دانشجویان می‌توانند در گروهای شناسنامه داردانشگاه عضو شوند ودر کنار پرداختن به موضوعات درسی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شرکت کنند و از این طریق، زمینه اعتلای دانشگاه را فراهم نمایند.

عسکری خاطرنشان کرد: دانشجوی دانشگاه جیرفت نمی‌تواند نسبت به مسائل شهرستان بی تفاوت باشد و وقتی از زیست دانشجویی صحبت به میان می‌آید منظور آن جایی است که نگاهی از جنس بلوغ عقلانی و تکامل شخصیتی و فراتر رفتن از ظواهر و کنکاش در لایه‌های اجتماع در ذهن و ضمیردانشجو شکل می‌گیرد و دانشجو بر اثر فعالیت فرهنگی و اجتماعی واجد یک حیات جدید شده و در مسائل ورود کرده و تحلیل ارائه می‌دهد.

او ادامه داد: عمده بحث مد نظر در این شرایط آن است که دانشگاه با برگزاری این آئین، مسئولیت پذیری خودش را در قبال دانشجویان و برنامه ریزی برای اثرگذاری و جلب مشارکت گسترده آنان درکانون دانشگاه به منصه ظهور گذاشته است و ما باید در این شرایط که به واسطه شیوع و همه گیری بیماری کوید ۱۹ روان جامعه مخدوش و مجروح شده است سعی کنیم با ارائه آموزش‌های کاربردی به دانشگاهیان تاب آوری اجتماعی لازم را در مقابله با این بیماری کسب نمائیم.

 عسکری در پایان تأکید کرد: در شرایطی که جامعه از دانشگاه به عنوان کانون مولد عقلانیت و خردورزی انتظار دارد، باید دانشگاه‌ها در تولید محتوای امید بخش و ارائه آن به شهروندان کوشا باشند چزا که این حق شهروندان است که با کمک دانشگاه بتوانند هم زندگی روزمره خود را داشته باشند و هم کیفیت زندگی وبهره وری خود را افزایش دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز