رئیس میراث فرهنگی استان تهران:

سازمان بازرسی کل کشور به مناقشه حریم کاخ نیاوران ورود کرد/سازمان بازرسی نظر میراث فرهنگی را تایید کرد/شهرداری قوانین ساخت و ساز میراث را رعایت نکرده بود

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۰۵:۵۱:۴۵
کد خبر: ۱۱۰۵۳۷۹
سازمان بازرسی کل کشور به مناقشه حریم کاخ نیاوران ورود کرد/سازمان بازرسی نظر میراث فرهنگی را تایید کرد/شهرداری قوانین ساخت و ساز میراث را رعایت نکرده بود
پرهام جان فشان گفت: خوشبختانه دستگاه قضا به پرونده کاخ نیاوران ورود کرد و سازمان بازرسی کل کشور نظر میراث فرهنگی را تایید کرده و ادعای شهرداری را رد کرده است.

به گزارش برنا؛ پروانه ساختمانی در منظر کاخ نیاوران به صورت 7 طبقه مسکونی روی همکف و 6 طبقه زیرزمین در سطح اشغال 60 درصد توسط شهرداری منطقه یک  تهران صادر شده است. از سویی در تاریخ 4 تیرماه 98 نقشه حریم و ضوابط حفاظتی مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران مورد بازنگری قرار می‌ گیرد و برای آن ضوابط حفاظتی و حرایم چهارگانه جدیدی در 26 مرداد 98 به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود که در این مقطع ملک مذکور در محدوده ضوابط و مقررات حریم درجه 4 قرار می‌ گیرد که رعایت حداکثر مجاز 15 متر از سطح تراز میانگین معبر مجاور ضروری بوده است. امری که مورد مناقشه قرار گرفته است.

پرهام جان فشان، رئیس اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: پیرو نامه نگاری های میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر اینکه بخشی از ساخت و سازهای اطراف کاخ نیاوران مطابق ضوابط و مقرراتی که برای حریم کاخ نیاوران مقرر شده است، نیست، سازمان بازرسی کل کشور به این مسئله ورود کرد.

او افزود: سازمان بازرسی کل کشور نیز در این خصوص اعلام نظر کرده است و پرونده این ساخت و سازها در شهرداری تهران وجود دارد و باید این ساخت و سازهای غیرمجاز اصلاح شود. در این محوطه چندین ساختمان به صورت غیرمجاز بیش از ارتفاع قانونی قصد ساخت و ساز را داشتند.

این مقام مسئول در میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: نامه نگاری ها در خصوص برج مریم نیز انجام شده است و در خصوص این برج که حریم منظر کاخ نیاوران را خدشه دار می کند تذکرهای لازم به شهرداری تهران داده شد. 

جان فشان افزود: امروز ضرورت دارد تا شهرداری های مناطق قوانین حوزه میراث فرهنگی را رعایت کنند. ما منتظر نتیجه خوبی از پرونده کاخ نیاوران هستیم و جای نگرانی وجود ندارد. با جدیت پیگیر موضوع هستیم.

رئیس اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ادامه داد: شهرداری در ساخت و سازها قوانین مربوط به خود را دارد اما باید زمانی که این ساخت و سازها در نزدیکی مراکز مهم تاریخی انجام می شود از میراث فرهنگی استعلام بگیرد. شهرداری باید مطابق با قوانین میراث فرهنگی اقدام می کرد و به جای مجوز 5 طبقه، مجوز 8 طبقه صادر نمی کرد.

این مقام مسئول در میراث فرهنگی در خصوص نظر سازمان بازرسی کل کشور درباره این پرونده گفت: شهرداری مدعی است که قوانین مخصوص به خود را دارد و طبق آن ها عمل کرده است اما خوشبختانه دستگاه قضا ورود کرد و سازمان بازرسی کل کشور نظر میراث فرهنگی را تایید کرده است و ادعای شهرداری را رد شد. طبق نامه ای که از سازمان بازرسی واصل شده است، نظرات میراث فرهنگی تایید شده است.

جان فشان در پایان خاطرنشان کرد: هدف ما حفظ میراث فرهنگی و توسعه گردشگری در سطح شهر تهران است و در این خصوص اقدامات زیادی در دستور کار است و آثار تاریخی نیز در همین راستا با تمام تلاش حفظ خواهد شد. هدف ما این است که تهران مقصد گردشگری شود و در این راستا تفاهماتی نیز با سایر دستگاه ها داشته ایم.

//انتهای پیام: ۴

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز