رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار:

۲۳ استان کشور منشا گرد و غبار هستند/عراق، سوریه و عربستان بیشترین تاثیر منفی را بر کشور می گذارند/۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گرد و غبار سالانه در کشور تولید می شود/ امروز گرد و غبار از تمامی جهت ها وارد کشور می شود

۱۳۹۹/۰۹/۳۰ - ۰۵:۴۰:۴۴
کد خبر: ۱۱۰۶۰۸۲
۲۳ استان کشور منشا گرد و غبار هستند/عراق، سوریه و عربستان بیشترین تاثیر منفی را بر کشور می گذارند/۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گرد و غبار سالانه در کشور تولید می شود/ امروز گرد و غبار از تمامی جهت ها وارد کشور می شود
علی محمد طهماسبی گفت: نخستین کشور که منشا گرد و غبار ورودی به کشور بوده، عراق است و در وهله بعد سوریه و عربستان بیشترین تاثیر منفی را بر کشور می گذارند.

به گزارش برنا؛ صحبت ها در خصوص ایجاد کانون گرد و غبار در شمال کشور به قدری جدی است که حتی بحث در صحن علنی مجلس نیز طرح شد و برخی بر این باور بودند که شهرهای استان گلستان بزودی تحت تاثیر خشک شدن خلیج گرگان قرار خواهند گرفت. نگرانی که در گذشته در خصوص دریاچه ارومیه نیز وجود داشت.

احتمال گرد و غبار همواره وجود دارد

علی محمد طهماسبی، رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری برنا گفت: کانون گرد و غبارهای کشور شناسایی شده است و احتمال گرد و غبار همواره وجود دارد. طی سه سال گذشته در همین راستا اقدامات خوبی در سیستان و بلوچستان و خوزستان رقم خورده است و به همین سبب و به دنبال بهبود وضعیت جوی در این استان به مراتب میزان وقوع گرد و غبار کاهش یافته است.

او افزود: در خصوص خلیج گرگان نیز باید گفت که جریان جوی در گلستان به گونه ای است که گمیشان، آق قلا و گنبدکاووس در حد کم در این روزها دچار گرد و غبار شده اند و طبق منشایابی گرد و غبار این شهرستان های استان گلستان از خارج از کشور و از کشور ترکمنستان نشات می گیرد.

کردکوی و گرگان تحت تاثیر قرار نمی گیرد

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: این گرد و غبار شهرهایی همچون گرگان و کردکوی را تحت تاثیر قرار نمی دهد و برخی نباید بدون اطلاع در این خصوص صحبت می کردند. خطر در خلیج گرگان وجود دارد اما تهدید آن جدی نیست.

طهماسبی تصریح کرد: نگرانی جدی ما در خصوص دریاچه ارومیه بود که با اقدامات انجام شده کلیه خطر آن مرتفع شده است و آرامش در استان های آذربایجان شرقی و غربی برقرار است و مناطق گرد و غبار خیز که نزدیک به 10 هزار هکتار است امروز دیگر خطری آن ها را تهدید نمی کند.

رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار ادامه داد: در شهرستان های عجب شیر، بناب، ارومیه و میاندوآب اقدامات بسیار گسترده ای انجام شد و وضعیت این منطقه به حالت عادی بازگشت و کانون گرد و غبار از بین رفت. 

34.6 میلیون هکتار از اراضی امروز منشا گرد و غبار هستند

او در خصوص کانون های گرد و غبار کشور گفت: 23 استان کشور امروز به عنوان منشا گرد و غبار شناخته شده اند و 34.6 میلیون هکتار از اراضی این استان ها امروز منشا گرد و غبار هستند. 18 درصد از این اراضی برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا شدت تولید گرد و غبار آن ها بسیار بیشتر است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست اذعان کرد: در طول یک سال این اراضی 4 میلیون و 200 هزار تن تولید گرد و غبار در کشور می کنند. امروز شهرستان های بزرگی همچون زابل، بم، ریگان، جاسک، اهواز، اصفهان، سمنان، یزد، قائن و سربیشه خراسان جنوبی با خطر جدی گرد و غبار مواجه هستند و تاثیرات منفی زیادی بر روی این شهرها گذاشته است و در اولویت رسیدگی قرار دارند زیرا زندگی شهری را گرد و غبار در این شهرها مختل می کند.

ورود گرد و غبار از 7 کشور به ایران

طهماسبی در خصوص کمک های بین المللی در رابطه با کنترل کانون های گرد و غبار در کشور گفت: کشور خودمان توانایی کنترل این کانون ها را دارد اما اقداماتی در راستای همکاری های مشترک بین المللی انجام شده است. امروز گرد و غبار از تمامی جهت ها وارد کشور می شود و از ظرفیت های دانشگاهی در این راستا نیز استفاده خواهد شد.

رئیس کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار خاطرنشان کرد: نخستین کشور که منشا گرد و غبار ورودی به کشور بوده، عراق است و در وهله بعد سوریه و عربستان بیشترین تاثیر منفی را بر کشور می گذارند. افغانستان، ترکمنستان، امارات و پاکستان نیز در جایگاه های بعدی قرار می گیرند و گرد و غبار از این کشورها بیشتر به ایران وارد می شود. امروز شهرهایی همچون سرخس و استان های خراسان رضوی و گلستان تحت تاثیر گرد و غبارهای کشور ترکمنستان هستند و با این کشورها نیز برای کنترل کانون های گرد و غبار نیز همکاری ها آغاز شده است.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز