رییس انجمن دندانپزشکی ایران مطرح کرد:

افزایش ۸ تا ۱۲ برابری مواد مصرفی تجهیزات دندانپزشکی /خروج هزینه خدمات دندانپزشکی در بین خانوارهای متوسط

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۰۵:۳۴:۳۴
کد خبر: ۱۱۰۷۲۸۱
افزایش ۸ تا ۱۲ برابری مواد مصرفی تجهیزات دندانپزشکی /خروج هزینه خدمات دندانپزشکی در بین خانوارهای متوسط
علی تاجرنیا گفت:برای ارتقای سرانه بهداشت دهان و دندان باید سازمان‌های بیمه‌گر به حمایت بپردازند. هم‌اکنون بخش عمده‌ای از همکاران ما از مطب‌ها به سمت کلینیک‌ها و مراکز درمانی سوق پیدا کرده‌اند، چون اداره مطب گران و دشوار است.

به گزارش برنا؛ خدمات دندانپزشکی در کشور ما به عنوان خدمتی گران قیمت محسوب می‌شود و افراد تا روزی که ناچار نباشند به مراکز دندانپزشکی مراجعه نمی کنند اما در زمینه پیشگیری هم اقدامات مناسب فرهنگی صورت نمی گیرد و بهداشت لازم برای چگونگی نگهداری مناسب از دندان‌ها از سوی رسانه‌ها و مدارس به کودکان ارائه نمی‌شود. این در حالی است که رعایت بهداشت دهان و دندان شاید به ظاهر به یک مسواک زدن ساده خلاصه شود اما از شیوع بیماری‌های گوارشی و قلبی جلوگیری خواهد کرد.

به‌دلیل گرانی بیش از پیش خدمات دندانپزشکی از میزان مراجعان به مراکز درمانی کاسته شده است و همین مقوله می‌طلبد تا سیاست‌های حمایتی در راستای ارتقای سلامت بهداشت و درمان در اولویت تصمیم‌گیران قرار گیرد.

هرچند در شهریور سال جاری، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود که تردیدی ندارم آشفته بازاری که امروز در زمینه دندانپزشکی کشور مشاهده می‌شود و دندان‌های پوسیده غیرقابل استفاده و رواج پروتزهای گران‌قیمت، حاصل عدم پرداختن به مبحث پیشگیری در حوزه بهداشت دهان و دندان است.

افزایش 8 تا 12 برابری مواد مصرفی تجهیزات دندانپزشکی

علی تاجرنیا، معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان نظام پزشکی  و رییس انجمن دندانپزشکی ایران درباره آخرین وضعیت خدمات دندانپزشکی در کشور به خبرنگار برنا گفت: از یکسال و نیم قبل تاکنون مواد مصرفی و تجهیزات دندان پزشکی 8 تا 12 برابر افزایش یافته  است.

او افزود: برای ارتقای سرانه بهداشت دهان و دندان باید سازمان‌های بیمه‌گر حمایت کنند. هم‌اکنون بخش عمده‌ای از همکاران ما از مطب‌ها به سمت کلینیک‌ها و مراکز درمانی سوق پیدا کرده‌اند، چون اداره مطب گران و دشوار است.

خروج هزینه خدمات دندانپزشکی در بین خانوارهای متوسط

تاجرنیا ادامه داد: مردم از لحاظ اقتصادی با مشکلات متعدد مواجه هستند و در بین برخی از خانواده‌های متوسط هزینه دندانپزشکی از سبد مصرفی خارج شده است.

به گفته او مردم حضور بیشتری در کلینیک‌ها به دلیل هزینه‌ها اندک و حمایت بیمه‌ ها دارند.

تعرفه‌های دندانپزشکی 30درصد افزایش یافته است/ افزایش صد درصدی هزینه‌های دندانپزشکی

معاونت توسعه مدیریت و منایع سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از مردم در پوشش دندانپزشکی خدمات خاصی دریافت نمی‌کنند، افزود: همکارهای دندانپزشک معترض هستند چون به نسبت سال گذشته تعرفه‌ها  30 درصد افزایش داشته است در حالی که خدمات تمام شده هزینه دندانپزشکی صد درصد افزایش یافته است.

رییس انجمن دندانپزشکی ایران ادامه داد: شیوع کرونا، تنزل وضعیت دریافت خدمات و وضعیت معیشتی مردم را به دنبال داشته  و میزان مراجعه به دندانپزشکی‌ها کاهش یافته است.

تاجرنیا افزود: هم‌اکنون حوزه درآمدی دندانپزشکان آسیب دیده است.  باید در دراز مدت تمرکز تصمیم‌گیران بر پیشگیری  باشد نه درمان. اینکه فقط مسائل خدماتی در خانه‌های درمان با یک کار پرهزینه انجام شود، چندان مناسب نیست. برای مثال در سال گذشته 400 میلیارد تومان برای مراکز دندانپزشکی تحت پوشش دولتی و خروجی آن هزینه شده که چندان کارآمد نبوده است.

این مقام مسئول گفت: مردم با حمایت بیمه‌ها باید خدمات پایه دندانپزشکی و  سایر خدمات را دریافت کنند. از سوی دیگر باید تقویت بیمه‌ها مدنظر قرار بگیرد.

 تاجرنیا تصریح کرد: فقط با تعیین تعرفه مسئله خدمات دندانپزشکی حل نمی‌شود.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز