رئیس پلیس راهور ناجا مطرح کرد:

کاهش ۴۰ درصدی تصادفات با اعمال محدودیت‌های کرونایی/اجرای ناقص قانون هوای پاک

۱۳۹۹/۱۰/۰۲ - ۱۰:۰۴:۲۰
کد خبر: ۱۱۰۷۶۵۵
کاهش ۴۰ درصدی تصادفات با اعمال محدودیت‌های کرونایی/اجرای ناقص قانون هوای پاک
سردار کامل هادیانفر گفت:امسال ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش تصادفات را داشتیم که به دلیل شیوع بیماری کرونا بود.

به گزارش برنا؛ سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در نشست خبری امروز (۲ دی ماه) خود،گفت: در پلیس راهور ناجا، ۴ وظیفه اصلی داریم که براساس آن انجام وظیفه و اطلاع رسانی می کنیم.

او افزود: مدیریت ترافیک در ۲۳۶ هزار کیلومتر راه‌ها اصلی و ... در طول شبانه روز به خصوص درحال حاضر که طرح زمستانی در حال اجراست، از وظایف پلیس راهور است. اعمال محدودیت‌ها در شهر‌های نارنجی و محدودیت تردد شبانه از دیگر وظایفی است که پلیس راهور در حال انجام است.

سردار هادیانفر گفت: ارائه خدمت شماره گذاری، صدور گواهی نامه و ترخیص وسایل نقلیه، از دیگر وظایف پلیس راهور است. همچنین در کاهش سانحه رانندگی پلیس راهور در حال خدمت رسانی است.

او افزود: براساس آمارها، بعد از دو سال افزایش، در سال ۹۸، ۱.۴ درصد کاهش تصادفات را داشتیم، امسال ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش تصادفات را داشتیم که به دلیل شیوع بیماری کرونا بود که این موضوع به عملکرد دستگاه‌های اجرایی مثل پلیس راهور، راهداری، هلال احمر، اورژانس و ... بر میگردد.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: در ۸ ماه سال ۹۹، ۱۳.۷ درصد کاهش در میزان جانباختگان تصادفات را  داشتیم و هزار و ۷۲۰ نفر جانباخته در تصادفات کاهش یافته است. بیشترین کاهش تصادفات با ۱۷.۱ درصد در جاده‌های کشور و ۳ درصد از ۲.۹ درصد درون شهر اتفاق افتاده است.

سردار هادیانفر اضافه کرد: براساس گزارشات ناجا در ۹ ماهه امسال، بیش از ۱۹.۴ درصد کاهش تصادف داشتیم، اما باز منتظر نظر پزشکی قانونی هستیم و شاهد کاهش ۷۲ هزار و ۷۲۷ مجروح در تصادفات جاده ای بودیم.

او با اشاره به اینکه در طرح زمستانی هستیم، گفت:  در کشور ۱۱۰ گردنه برف گیر داریم، در تمام مناطق کشور با بارش‌های برف، کولاک و باران مواجهه هستیم، بیش از ۴۰ هزار نفر در کشور در اجرای طرح زمستانی نقش جدی دارند و در شبانه روز در حال خدمت رسانی و انجام وظیفه هستند.

او تصریح کرد: پرهیز از سفر‌های غیر ضروری در ایام کرونا و زمستان به خصوص محور‌های برف گیر در دستور کار پلیس راهور قرار دارد.

رئیس پلیس راهور ناجا در خصوص خدمات شماره گذاری، گفت: ۶۷۰ هزار و ۸۹۱ دستگاه خودرو را امسال در ۹ ماهه نخست  پلاک کردیم که نسبت به مدت مشابه ۵ درصد کاهش داشته ایم. ۳۵ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم که درصد زیادی در سن فرسودگی قرار دارند و اجرای ماده ۸ قانون هوای پاک به صورت خیلی کند و ناقص اتفاق میفتد. سال گذشته ۸۴ هزار موتور سیکلت و ۱۱ هزار خودرو اسقاطی داشتیم که امسال این رقم  ۹ هزار و ۹۴۰ خودرو شده است و درصد زیادی از خودرو‌ها در سن فرسودگی قرار دارند و نشان می‌دهد فرایند کند است و بسته‌های حمایتی که در این قانون پیش بینی شده است اجرا نمی‌شود.

سردار هادیانفر افزود: با توجه به اعمال محدودیت‌های کرونایی که صورت گرفت پلیس راهور اقداماتی انجام داد و یکی از این اقدامات سیستم نوبت دهی در مراکز شماره گذاری است و بدون نوبت هیچ خدمتی ارائه نمی‌شود، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نوبت را در اختیار هموطنان قرار دادیم. ۹۵ درصد رضایتمندی در سیستم ثبت شده است، ثبت توقیف‌ها و... و کاهش ۵ هزار مراجعه در روز بوده است.

او درباره تغییر ساعت محدودیت ها از ۲۱ به ۲۲ گفت: اگر طرح قرار است ادامه دار باشد، به دلیل وجود پیک ترافیک، پیشنهاد به وزارت کشور داده ایم که طرح تغییر کند و  ممنوعیت از ۲۲ به بعد اعمال شود.

سردار هادیانفر افزود: فعلا محدودیت تردد شبانه تا ساعت ۲۱ است و افراد باید زمان را مدیریت کنند تا قبل از ۲۱ به مقصد برسد چراکه سیستم از ۲۱ به بعد را ثبت میکند.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: دولت بر روی سبد جریمه محاسبه‌ای ندارد و به دنبال کسب درآمد نیست، بلکه قصد دولت این است افراد رعایت کنند چراکه جریمه ابزار بازدارنده است تا هموطنان دستور العمل‌ها را رعایت کنند.

سردار هادیانفر در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم جریمه افراد با شرایط خاص بعد از محدودیت شبانه، گفت: بیش از ۲میلیون نفر در ابتدا جریمه شده اند، اما پس از پالایش یک میلیون و ۳۰۰ هزار جریمه نهایی شده اند.

او افزود: پزشکان، پرستاران، رانندگان تاکسی و تمامی پلاک‌های عمومی بعد از دریافت اطلاعات از فرمانداری‌ها، از لیست جریمه حذف کرده ایم و بلافاصله این اتفاق افتاده است. پلیس راهور در این زمینه به وعده خود عمل کرده است.

مسن‌ترین افرادی که امسال گواهی نامه دریافت کرده‌اند

سردار هادیانفر درخصوص صدور پروانه رانندگی گفت: در ۹ ماهه امسال ۴۸۱ هزار و ۲۷۴ صدور گواهی نامه جدید داشتیم در گواهی نامه موتور سیکلت مسن‌ترین فرد ۷۴ ساله بود و برای پایه سه با ۸۰ سال سن گواهی صادر شد و  برای پایه دو فرد ۶۴ ساله گواهی نامه دریافت کرد.

او با اشاره به اینکه امسال ۵۲ درصد کاهش صدور گواهی نامه داشتیم، افزود: شهر قرمز نداریم در ۲۱۱ شهر نارنجی آموزش تئوری تعطیل شده است و فقط آموزش عملی و آزمون عملی را با رعایت دستور العمل‌های بهداشتی داریم.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: در حال آماده سازی نرم افزار جدیدی هستیم تا آموزش مجازی آیین نامه را داشته باشیم و اقدامات آن در حال انجام است تا در اختیار آموزشگاه‌ها قراردهیم.

سردار هادیانفر ادامه داد: ۸ هزار و ۷۸۴ نفر در گواهی‌های مختلف در مرز نمره منفی قرار دارند برای اینکه این نمره‌ها بی اثر شود باید خیلی احتیاط کنند چراکه اگر گواهی نامه باطل شود و تصادف کنند مجازات خواهند شد.

او بیان کرد: سال گذشته ۶۷ میلیون در ۹ ماهه اول سال ۹۸ اعمال جریمه شده اند و امسال نیز  ۷۵ میلیون نفر در ۹ ماهه اول جریمه شده‌اند و بخش زیادی مربوط به دوربین هاست ۶۰ درصد اعمال جریمه‌ها به صورت سیستمی است و به ۱۰۰ درصد از افرادی که جریمه می‌شوند پیامک ارسال می‌شود.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: افرادی که قبض دارند در پرداخت عجله نکنند و ۴۸ ساعت صبر کنند برای آن‌ها پیامک ارسال می‌شود و میتوانند پرداخت کنند.

سردار هادیانفر بیان کرد: ۱۱ درصد برخورد با تخلفات حادثه ساز افزایش داشته ایم، هیچ وسیله نقلیه برای داشتن جریمه یک میلیون تومانی توقیف نشد فقط تذکر دریافت کردند که نسبت به پرداخت اقدام کنند و امکان دارد تا ۳ میلیون تومان خودرویی که جریمه می‌شود، توقیف نشود.

او با اشاره براینکه سال گذشته ۵ هزار میلیارد جریمه بوده که به خزانه دولت واریز شده است، افزود: در بحث کرونا بعد از آن که مصوبات ستاد ملی ابلاغ شد، پلیس اقدامات موثری داشت. ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار تذکر در محور‌ها برای جلوگیری از ترددهای غیر ضروری داده شده است. در محور‌های شهر‌های زیارتی تا ۶۵ درصد کاهش تردد داشتیم، به طور متوسط ۳۰ درصد کاهش تردد در کل کشور داریم.

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۶۸۴ اعمال قانون برای ۹۰۰ خودرو صورت گرفته که مربوط به تردد بین شهری، جاده ای، شبانه ایام کرونا داشتیم و ۴۰ درصد توسط دوربین‌ها ثبت شده است و سایر آن توسط ماموران بوده است.

سردار هادیانفر گفت: از زمانی که جریمه یک میلیونی حذف شد برای شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و برای شبانه ۲۰۰ هزار تومان بود.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه بیش از پنج هزار میلیارد تومان اعمال قانون سال گذشته به حساب خزانه دولت واریز شد، بیان کرد: اکنون به طور متوسط در کل کشور با شیوع کرونا حدود ۳۰ درصد کاهش تردد داشتیم.

او تصریح کرد: پیامک‌های ارسال شده در بحث جریمه دو مرحله‌ای است، ما در چند مرحله اعمال جریمه را کنترل می‌کنیم، به طور مثال وقتی خودرویی تخلف می‌کند یک پیامک برای راننده ارسال می‌شود که خودروی شما دچار تخلف شده، اما در حال بررسی است بعد از آن نرم‌افزاری به صورت سیستمی پلاک و خودرو را بررسی می‌کند سپس عامل انسانی به صورت اپراتوری کنترل را انجام می‌دهد و در نهایت پیامک جریمه برای فرد ارسال می‌شود.

سردار هادیانفر با اشاره به ترخیص ۹۷ هزار موتورسیکلت توقیف شده از پارکینگ‌های کل کشور، اضافه کرد: معیار و ملاک فعالیت وسیله‌نقلیه نه سن فرسودگی بلکه سلامت وسیله‌نقلیه است.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در بحث منع تردد شبانه، موتورسیکلت‌ها نیز جریمه می‌شوند، ادامه داد: تمام پلاک‌های عمومی، وانت‌بار‌های سفید و افرادی که از فرمانداری مجوز تردد داشتند، در بحث طرح محدودیت‌های تردد کرونایی جریمه نمی‌شوند و در صورت جریمه نیز، اعمال قانون صورت گرفته پاک خوهد شد.

او افزود: تاکنون بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار فقره جریمه در طرح محدودیت‌های تردد صورت گرفته، اما آمار پالایش شده یک میلیون و ۳۰۵ هزار و ۶۸۴ خودرو جریمه است.

هادیانفر با اشاره به اینکه ۶۵ درصد تصادفات در راه‌های اصلی روی می‌دهد و سه هزار نقطه حادثه‌خیز در راه‌ها وجود دارد، ادامه داد: در طول چند سال گذشته بالغ بر هزار و ۴۰۰ پرونده در بحث تصادفات برای راهداری تشکیل شد یعنی آن‌ها نیز مقصر شناخته شدند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی درباره حمایت پلیس راهور از موتورسیکلت‌های برقی نیز تصریح کرد: ما از موتورسیکلت‌های برقی کاملا حمایت می‌کنیم، اما تولیدکنندگان باید به نحوی عمل کنند که محصول آن‌ها مورد مقبول مردم قرار بگیرد، اکنون اگر باطری موتور برقی در وسط خیابان خالی شود، مکانی برای شارژ کردن آن وجود ندارد، اما ما در پلیس راهور بعد از تایید وزارت صمت، سازمان محیط زیست و... منعی برای تردد آن‌ها ایجاد نکردیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز