معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش:

بیش از ۴ میلیون دانش آموز در کشور اضافه وزن و چاقی دارند/ ۴۸درصد پسران دانش آموز از دختران دانش آموز لاغرتر هستند/ سونامی بیماری های غیر واگیر در آینده مطرح است

۱۳۹۹/۱۰/۱۰ - ۱۵:۳۵:۳۶
کد خبر: ۱۱۱۲۵۲۲
بیش از ۴  میلیون دانش آموز در کشور اضافه وزن و چاقی دارند/ ۴۸درصد پسران دانش آموز از دختران دانش آموز لاغرتر هستند/ سونامی بیماری های غیر واگیر در آینده مطرح است
حمید گفت: 4 میلیون 1063 نفر اضافه وزن و چاقی دارند. این مقوله بر روی سیاست گذاری های وزارت بهداشت موثر است.

 به گزارش برنا؛ اجرای بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان ( طرح کوچ) با موضوع اجرای بسته تحولی کنترل وزن و چاقی  دانش آموزان و تحلیل آمار شاخص توده بدنی حدود 14 میلیون دانش آموز در سال تحصیلی جاری امروز با حضور محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش برگزار شد.

مهرزاد حمیدی؛ معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در ابتدای نشست ضمن یاد و خاطره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این مرد والا ایثار و از جان گذشتگی داشت. سالروز  شهادت این شهید والا مقام را تسلیت عرض می کنم. یافته های پروژه کوچ ما را مصمم تر به ادامه می کند. بر اساس نمودار اطلاعات 13 میلیون 290 هزار  و 720  BMI(توده بدنی) دانش اموزان بررسی شده است.

او افزود:امروزه 6درصد دانش آموزان لاغر و خیلی لاغر و 64 درصد وزن طبیعی و مابقی اضافه وزن دارند. فقط برای یک میلیون دانش آموز موفق به بررسی BMI(توده بدنی) نشدیم.

به گفته معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش دختران 76/5 و پسران 24/6 درصد لاغر و خیلی لاغری هستند. 48درصد پسران از دختران لاغرتر هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: میزان لاغری نسبت به سال 95 در بین دانش آموزان کاهش یافته است. 96/57درصد دختران  و  76/59درصد پسران وزن طبیعی دارند. اگر دختران از لحاظ نخوردن  و عدم تحرک بخواهند وزنشان را به شکل طبیعی نگه دارند مشکلات متعدد بروز می کند که نیازمند بررسی دارد.

 او ادامه داد: مرگ و میر کرونا 50 هزار نفر است .بر اساس آمار 4میلیون دانش آموز اضافه وزن و چاقی دارند و سونامی بیماری های غیر واگیر در آینده مطرح است. امروز 370 هزار مرگ در روز اتقاق می افتد که 300هزار به دلیل بیماری غیر واگیرا ست که در آینده وضعیت متفاوت می شود.

 حمیدی افزود: بیشترین دانش آموزان لاغر در سیستان بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان هستند.

به گفته او به دلیل تحرک بیشترین دامنه حرکتی را دانش آموزان چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد دارند. همچنین در تهران، گیلان و کرمان دامنه حرکتی کاهش یافته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: شهرهای تهران، گیلان، مازندران ، البرز و بوشهر بیشترین اضافه وزن را دارند. 4  میلیون 1063 نفر دانش آموزان اضافه وزن و چاقی دارند. این مقوله بر روی سیاست گذاری های وزارت بهداشت موثر است.

حمیدی افزود: دیابت نوع دو، کاهش عزت نفس، کبد چرب،  اختلال خواب، ناتوانی جنسی، بیماری قلبی و ... از دیگر عوارض چاقی است.

به گفته او باید ترکیب وضعیت بدنی هر دو سال یکبار انجام شود. اجرای این طرح باید در شورای عالی آموزش به تصویب برسد. سند کوچ باید به تصویب برسد و در وزارت ورزش و جوانان هم به تصویب برسد.

او درباره طرح توزیع شیر مدارس گفت: این طرح هم اکنون  متوقف است اما این توزیع در بین مناطق خاص صورت می گیرد.

حمیدی افزود:  باید وضعیت سلامتی دانش آموزان در مدارس مورد توجه و ارزش گذاری قرار بگیرد. در سامانه "سناد" وضعیت سلامت نسل مورد توجه قرار بگیرد. هم اکنون 4 میلیون دانش آموزان نمی توانند عضو تیم های ورزشی شوند. 4 میلیون دانش آموز نمی توانند اقدامات مختلفی انجام دهند که این امر مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز