یک متخصص تغذیه تشریح کرد؛

اقدامات موثر برای کاهش اثرات مضر آلودگی هوا

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۰۵:۵۵:۱۱
کد خبر: ۱۱۱۵۱۳۳
اقدامات موثر برای کاهش اثرات مضر آلودگی هوا
سوسن پارسا گفت: مصرف سبزیجات رنگی، آب به اندازه کافی و عدم استفاده از غذاهای پر ادویه می‌تواند ریه را در برابر آسیب مصون نگهدارد.

به گزارش برنا؛ هر ساله در فصل سرما با پدیده وارونگی دما مواجه هستیم. این پدیده محیط زیستی در کشور ما به دلیل نبود مدیریت  در ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل  و کم توجهی به توسعه حمل  و نقل عمومی و ترددها با خودروی شخصی و سوخت نیروگاه ها و کارخانه های اطراف کلان شهرها بروز کرده است. همین امر میزان آلودگی هوا را افزایش می‎‌دهد. در شرایط کنونی شیوع کرونا هم از دیگر تهدیدها برای  ریه محسوب می شود.  

مهار استرس در روزهای کرونایی و آلودگی هوا الزامیست

سوسن پارسای، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: در شرایط کنونی شیوع کرونا، استفاده از ماسک اثرات مخرب آلودگی هوا  را کاهش داده است.

او افزود: برای سلامت ریه‌ها در این ایام کرونا و آلودگی هوا باید از میزان استرس افراد کاسته شود، چون به‌دلیل استرس بدن ترکیباتی ترشح کرده که منجر به تضعیف سیستم ایمنی می‌شود.

مصرف آب در روزهای آلودگی هوا فراموش نشود

متخصص تغذیه تاکید کرد: افراد در روزهای آلودگی هوا از هر گونه تردد غیرضرور پرهیز کرده و ماسک بزنند. همچنین در این ایام نباید از میزان آب بدن کاسته شود. افراد حداقل روزانه 4 لیوان آب ساده مصرف کنند.

تقویت ریه با مصرف بتاکاروتن و لیکوپن

پارسای درباره نحوه مصرف میوه و سبزیجات در روزهای آلودگی هوا گفت: مصرف سبزیجات حاوی بتاکاروتن و لیکوپن در تقویت ریه از اهمیت برخوردار است.

به گفته این پزشک تغذیه افراد در این ایام از مصرف سرخ کردنی‌ بپرهیزند، چون سرخ کردنی‌ها می‌تواند منجر به تضعیف ریه شوند.

او با بیان اینکه کرونا و آلودگی هوا ریه‌ را تخریب می‌کند، افزود: سلامت ریه‌ها از اهمیت برخوردار است. افراد در روزهای کاهش آلودگی هوا در منزل و محل کار می‌توانند پنجره‌ها را باز کرده تا هوا جریان داشته باشد.

غذای ساده و ملایم مصرف شود

پارسا ادامه داد: مصرف سبزیجات رنگی، آب به اندازه کافی و عدم استفاده از غذاهای پر ادویه می‌تواند ریه را در برابر آسیب مصون نگه دارد.

این استاد دانشگاه افزود: در روزهای آلودگی هوا غذاها ملایم‌تر و ساده‌تر مصرف شود. در این ایام استفاده از ماست و شیر از اهمیت برخوردار است. درضمن مصرف محصولات لبنی باید از کارخانه‌های تایید شده باشد.

پارسای در پایان تصریح کرد: نوشانه‌های گازدار با رنگ‌های مصنوعی به ریه آسیب وارد می‌کند. باید دانست که سالم‌ترین نوشیدنی آب و شربت آبلیمو است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز