مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها خبر داد:

تبدیل دارالفنون به موزه تخصصی آموزش و پرورش/ دستگاه ها موظف به نگهداری از بناهای تاریخی با هزینه شخصی هستند/اتمام ۲۰۰ پروژه مرمت در کشور

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۰۴:۳۰:۵۴
کد خبر: ۱۱۱۸۴۷۱
تبدیل دارالفنون به موزه تخصصی آموزش و پرورش/ دستگاه ها موظف به نگهداری از بناهای تاریخی با هزینه شخصی هستند/اتمام ۲۰۰ پروژه مرمت در کشور
سید هادی احمدی روئینی با اشاره به بنای دارالفنون و دفتر کار امیر کبیر گفت: این دو بنا در اختیار نهادهایی غیر از میراث فرهنگی است. با وجود این که میراث فرهنگی در هر دو بنا در سال های اخیر هزینه کرده است اما ماده 98 قانون برنامه ششم توسعه می گوید که باید این نهادها با هزینه خود، زیر نظر میراث فرهنگی از این بناها حفاظت کنند.

به گزارش برنا؛ مجید فراهانی در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران با بیان این که مهم ترین نمادهای به جا مانده از تلاش‌های میرزا تقی خان امیر کبیر مانند مدرسه دارالفنون و دفتر کارش نیازمند توجه است عنوان کرد که از یادگارهای موجود از امیر کبیر در تهران مدرسه دارالفنون و دفتر کار او بوده که متاسفانه به جای این که در اختیار وزارت میراث فرهنگی باشد، اولی در اختیار آموزش و پرورش و دیگری در اختیار پلیس است که از آن به عنوان دفتر یا محل استقرار پلیس در بازار استفاده می کند.

سید هادی احمدی روئینی، مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی در این خصوص به خبرنگار برنا گفت: این دو بنا در اختیار نهادهایی غیر از میراث فرهنگی است. با وجود این که میراث فرهنگی در هر دو بنا در سال های اخیر هزینه کرده است اما ماده 98 قانون برنامه ششم توسعه می گوید که باید از این نهادها با هزینه خود زیر نظر میراث فرهنگی حفاظت کنند.

او افزود: مدرسه دارالفنون مقرر است کاربری موزه ای داشته باشد و آموزش و پرورش به صورت آهسته و پیوسته در حال ساماندهی است. وزارت میراث فرهنگی بر روی مرمت دارالفنون نظارت دارد و طبقه همکف آن نیز تقریبا رو به اتمام است.

این مقام مسئول در میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: آمفی تئاتر دارالفنون و موزه دارالفنون تقریبا در طبقه همکف به اتمام رسیده و 80 درصد این بنا تقریبا به اتمام رسیده است. در این محل قرار است یک کاربری گردشگرپذیر را شاهد باشیم که به عنوان موزه تخصصی آموزش و پرورش مورد استفاده قرار گیرد.

احمدی ادامه داد: ما اعلام آمادگی کرده ایم که هر بنایی که در اختیار سایر دستگاه های دولتی است را تحت بهره برداری قرار دهیم. سند این قبیل بناها در اختیار حاکمیت است و اگر به ما واگذار شوند باز هم سند حاکمیت است و بهره بردار میراث فرهنگی می شود و این امر را در تهران با جدیت پیگیری کرده ایم تا سرمایه گذاری نیز شود.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: در همین راستا همکاری های خوبی با وزارت آموزش و پرورش در دارالفنون داشته ایم زیرا آن ها نیاز یک موزه تحصصی را احساس کرده اند. در ادامه نیز بالغ بر 200 پروژه مرمت به اتمام رسیده است که توسط ریاست جمهوری به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

//انتهای پیام: 4

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز