قدردانی از خلبانان حاضر در عملیات تجسس و نجات ارتفاعات تهران

۱۳۹۹/۱۰/۲۲ - ۰۹:۳۰:۳۳
کد خبر: ۱۱۱۸۷۴۳
قدردانی از خلبانان حاضر در عملیات تجسس و نجات ارتفاعات تهران
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از خلبانان و عوامل امدادی حاضر در عملیات‌ تجسس و نجات پنجم دی ۹۹، برف و کولاک و سقوط بهمن در ارتفاعات شمال پایتخت قدردانی کرد.

به‌ گزارش برنا؛ مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در جلسه‌ شورای معاونین این سازمان با قدردانی از خلبان حاضر در عملیات یادشده گفت: امداد هوایی از سریع‌ترین شیوه‌های امدادرسانی در دنیا به‌حساب می‌آید. بالگردهای امدادی هلال‌احمر در زمان وقوع حوادث مختلف می‌توانند در کوتاه‌ترین‌زمان از پایگاه‌های هوایی به آسیب‌دیدگان امدادرسانی کنند.

او ادامه داد: پایگاه‌های امداد و نجات هوایی جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور فعال است و بالگردها به‌ منظور پایین‌آوردن زمان حضور نیروهای امدادی و پوشش موثر خدمات امداد و نجات به‌شکل ثابت یا موقت در این پایگاه‌ها مستقر می‌شوند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش خالصانه‌ متخصصان داخلی و بومی توانستیم چند فروند بالگرد را بازآماد(اورهال) کرده و به چرخه‌ عملیات بازگردانیم.

ولی پور توضیح داد: با توجه به اهمیت و جایگاه خاص امداد هوایی در ارتقاء خدمت‌رسانی به آسیب‌ دیدگان و همچنین کاهش زمان پاسخ ‌گویی به حوادث امیدواریم همچنان با بهره‌مندی از رهنمودهای صاحب‌نظران و با بهره‌گیری از علوم، فنون و تجهیزات نوین، همه‌ همت و توان علمی و اجرایی در راستای توسعه و بهبود کارآیی این مرکز در قالب ماموریت‌های هلال‌احمر مثل گذشته به‌کار گرفته شود.

کاپیتان شیرزاد چراغی رئیس مرکز امداد هوایی سازمان امداد و نجات در ادامه‌ی این جلسه گزارشی از برنامه‌های مختلف این مرکز ارائه داد و روند امدادرسانی هوایی در عملیات‌های ارتفاعات شمال تهران را بررسی کرد.

او گفت: خلبانان و نیروهای امدادی هلال‌احمر با ازخودگذشتگی و ایثار عملیات‌های متعددی برای نجات جان آسیب‌دیدگان از ریزش بهمن، و برف‌وکولاک انجام دادند.

رئیس مرکز امداد هوایی سازمان امداد و نجات ادامه داد: حادثه‌ پنجم دی‌ماه به‌لحاظ گستردگی جغرافیایی از ارتفاعات توچال تا آهار را شامل می‌شد و جزء حوادث کم‌ نظیر در سال‌های گذشته بود. باهمه‌ این‌ها اما عملیات امداد بی‌وقفه و به‌مدت سه شبانه‌روز ادامه پیدا کرد که در این سلسله عملیات‌ تجسس و نجات یک فروند بالگرد به‌طور کامل در اختیار قرار گرفت که با انجام  ۹سورتی پرواز نقش مهمی در پشتیبانی و تسریع در عملیات داشت.

همچنین در این جلسه کاپیتان نتاج از خلبانان حاضر در عملیات‌های ارتفاعات شمال تهران ابعاد مختلف امدادرسانی به آسیب‌دیدگان حادثه‌ی پنجم دی‌ماه را تشریح کرد و گفت: آنچه در خلبانان ایرانی دیده می‌شود، شجاعت، رشادت و فداکاری مضاعف است که بی‌واهمه در دل حوادث بزرگ حاضر می شوند.

در پایان این نشست با تقدیم لوح‌های تقدیر توسط رئیس سازمان امداد و نجات و مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان امداد و نجات از فعالیت‌های پنج نفر از اعضای کادر پروازی عملیات‌های ارتفاعات شمال تهران قدردانی شد.

در متن لوح ‌تقدیر رئیس سازمان امداد و نجات خطاب به این افراد آمده است: امداد هوایی جمعیت هلال‌احمر اثرگذاری و کارآمدی خود را در حوادث مختلف ثابت کرده است. خلبانان رشید هلال‌احمر نشان داده‌اند که در سخت‌ترین شرایط ممکن برای نجات جان مردم از هیچ اقدامی فروگذار نبوده‌اند. آن‌ها در سخت‌ترین بحران‌ها از جمله زلزله، سیل و حوادث مختلف در کوهستان و مناطق صعب‌العبور اقدادمات قابل‌توجهی در راه نجات آسیب‌دیدگان انجام داده‌اند که هیچ‌گاه از اذهان فراموش نخواهد شد.

خدمات امداد و نجات هوایی جمعیت با تلاش‌های شبانه‌روزی شما عزیزان تجربه‌های گران‌سنگی دارد و سرمایه‌ای ارزش‌مند است که به نقطه‌ی امید آسیب‌دیدگان از حوادث و سوانح مختلف تبدیل شده است.

پنجم دی ۹۹، برف و کولاک و همین طور سقوط بهمن در ارتفاعات شمال پایتخت ۱۱ کوهنورد را به کام مرگ کشاند.

به محض وقوع حادثه، تیم‌های عملیاتی هلال‌احمر شامل تیم واکنش سریع استان تهران و امدادگران شعبه شمیرانات به مناطق اعلام شده اعزام شدند که پس از سه روز عملیات جست‌وجو و نجات،  پیکر هشت کوهنورد در کلکچال، ۲ نفر در دارآباد و یک نفر دیگر هم در آهار پیدا شد که در مجموع با کشف اجساد ۱۱ نفر از کوهنوردان در ارتفاعات شمال تهران پایان عملیات یکشنبه ساعت ۱۵:۳۰ اعلام شد.

 در این حادثه ۱۴ نفر نجات یافته و تعدادی از گم‌شده‌ها که خانواده‌هایشان از طریق شماره ۱۱۲ به جمعیت هلال‌احمر استان تهران اعلام مفقودی کرده بودند هم پیدا شده و به خانه برگشتند.

۱۰۰ نیروی عملیاتی در قالب ۲۰ تیم، کار جست‌وجو و نجات کوهنوردان را انجام دادند و تیم امداد هوایی هم با یک فروند بالگرد و انجام ۹ سورتی پرواز، تکمیل کننده عملیات جست‌وجو و نجات در ارتفاعات شمال تهران بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز