چگونه سرطان را ضربه فنی کنیم؟

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۲۲:۲۱:۲۰
کد خبر: ۱۱۲۳۶۴۹
چگونه سرطان را ضربه فنی کنیم؟
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: تشخیص زودهنگام و به موقع سرطان می تواند منجر به بهبود و درمان موفقیت آمیز بیماران شود.

به گزارش برنا؛ عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با گرامی داشت پویش ملی مبارزه با سرطان از یکم تا هفتم بهمن سال جاری، گفت: سالانه در کشور نزدیک به صد هزار و در استان فارس نیز بیش از ۹ هزار بیمار مبتلا به سرطان شناسایی می شوند.

او شایع ترین سرطان های آقایان در استان فارس را سرطان های پروستات، پوست، خون، مثانه و معده و در بانوان، سرطان های پستان، تیروئید، پوست، خون و روده بزرگ اعلام کرد و افزود: از مهمترین عوامل خطر ابتلا به سرطان عواملی مانند ژنتیک، شیوه زندگی نامناسب مانند کم تحرکی، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب و اضافه وزن است.

 همتی تغذیه نامناسب مانند مصرف غذاهای سرخ کردنی، فست فود، غذاهای چرب و پُرنمک و دارای مواد نگهدارنده را از عوامل مهم ابتلا به سرطان ها برشمرد و یادآور شد: در طی سال های اخیر، بروز بیماری های غیرواگیر مانند سرطان افزایش یافته که مهمترین علت آن، افزایش متوسط عمر افراد و شیوه زندگی نامناسب و مواجهه با عوامل خطر است.

او با بیان اینکه سرطان پس از بیماری های قلبی عروقی، دومین علت مرگ و میر در جهان، ایران و استان فارس محسوب می شود، اضافه کرد: با توجه به وجود ساختار گسترده شبکه های بهداشت و درمان در استان شامل خانه های بهداشت، پایگاه های بهداشتی و مراکز خدمات جامع سلامت و اجرای برنامه های تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان های شایع از عموم مردم دعوت می شود، به مراقب سلامت، بهورز و پزشک خانواده مراجعه کنند تا با معاینه و انجام تست های غربالگری موارد مشکوک و پُرخطر شناسایی شده و برای اقدامات تشخیصی به موقع و مداخلات درمانی مناسب به سطوح تخصصی ارجاع شوند.

معاون بهداشت دانشگاه با اعلام اینکه در حال حاضر، برنامه های شناسایی زودهنگام سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان دهانه رحم در حال اجرا است، عنوان کرد: پویش ملی مبارزه با سرطان در هفته نخست بهمن با هدف کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان فرصتی است تا با اجرای برنامه های آموزشی و غربالگری در سطوح بهداشتی بتوانیم گام موثری در راستای کنترل این بیماری برداریم.

 همتی بیان داشت: سرطان قابل پیشگیری است؛ اگر شیوه زندگی خود را اصلاح کرده و روش های تشخیص به موقع سرطان های شایع را بشناسیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز