راحت ترین راهکار برای کاهش وزن

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۱۷:۳۱:۱۹
کد خبر: ۱۱۲۴۱۵۹
راحت ترین راهکار برای کاهش وزن
متخصصان انگلیسی می‌گویند ماده‌ای به نام کپسایسین می‌تواند باعث کاهش وزن افراد شود.

به گزارش برنا؛ به نقل از اکسپرس، به دلیل تغییر سبک زندگی و نبود فعالیت کافی، چاقی یکی از معضلات انسان قرن ۲۱ محسوب می‌شود. متخصصان تغذیه همواره بر داشتن رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت مانند ورزش کردن به عنوان دو راهکار اصلی کاهش وزن تاکید دارند.

در این میان، تحقیقات دانشمندان نشان داده است یک ماده شیمیایی به نام کپسایسین می‌تواند در فرآیند کاهش وزن به افراد کمک کند. این ماده شیمیایی به وفور در فلفل تند دیده می‌شود. به همین دلیل هم زمانی که افراد فلفل مصرف می‌کنند بدنشان گرم می‌شود.

تحقیقات نشان داده است کپسایسین باعث افزایش متابولیسم (سوخت و ساز بدن) می‌شود و همین موضوع کلید کاهش وزن است. در واقع وزن هر انسانی ارتباط مستقیمی با سوخت و ساز بدن او دارد. اگر افراد بتوانند مواد غذایی که میل می‌کنند و چربی‌هایی که ذخیره کرده اند به صورت انرژی آزاد کرده و در فعالیت‌های روزانه مصرف کنند، وزنشان کاهش می‌یابد.

شواهد نشان داده است کپسایسین می‌تواند با افزایش متابولیسم بدن و شکسته شدن چربی ها، به کاهش وزن افراد کمک کند. این ماده  اکسیژن مصرفی بدن را افزایش داده و در عین حال، باعث افزایش درجه حرارت بدن می‌شود. محققان می‌گویند مصرف مداوم آن باعث مداومت در افزایش متابولیسم شده و کاهش وزن را درپی خواهد داشت.

در تحقیقاتی دیگر، دانشمندان به مدت ۱۲ هفته به تجویز ۶ میلی گرم کپسایسین به ۸۰ فردی که دارای اضافه وزن بودند، اقدام کردند. شواهد نشان داد چربی‌های شکم این افراد پس از مدتی شروع به کاهش کرد.

چگونه به سهولت وزن خود را کاهش دهیم؟

با این حال، متخصصان تاکید دارند گرچه کپسایسین برای کاهش وزن مفید است، اما افراد باید توجه ویژه‌ای به میزان کالری دریافتی روزانه خود داشته باشند. مرکز سلامت همگانی انگلیس توصیه دارد هیچ روش مشخص و یکسانی برای کاهش وزن همه مردم وجود ندارد، اما ایمن‌ترین راهکار برای کاهش وزن نیم کیلوگرمی در هفته این است که افراد ۶۰۰ کالری از مواد غذایی روزانه خود بکاهند.

برای مثال مردان نباید بیش از ۱۹۰۰ کالری و زنان بیش از ۱۴۰۰ کالری به صورت روزانه دریافت کنند. بهتر است غذا‌های پرکالری مانند فست فودها، غذا‌های فرآوری شده و نوشیدنی‌های شیرین را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

یک رژیم غذایی سالم به طور طبیعی باید شامل موارد ذیل باشد:

۱- میزان کافی میوه و سبزیجات

۲- میزان کافی سیب زمینی، نان کامل (سبوس دار)، برنج قهوه ای، پاستا و ماکارونی

۳- میزان متوسط شیر و لبنیات

۴- میزان متوسط گوشت، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و دیگر منابع پروتئینی غیر لبنیاتی

۵- میزان بسیار کم از نوشیدنی‌ها و غذا‌هایی که دارای شکر، چربی و کالری بالا هستند.

نظر شما
پرونده ویژه