معجزه‌های سیر برای رشد مو که از آن بی‌خبرید

۱۳۹۹/۱۱/۰۳ - ۱۷:۲۰:۳۱
کد خبر: ۱۱۲۴۵۲۶
معجزه‌های سیر برای رشد مو که از آن بی‌خبرید
سیر که گیاهی از خانواده پیاز است، دارای فوایدی بیش از افزودن طعم و مزه بی نظیر به ظرف غذای محبوبتان می‌باشد.

به گزارش برنا؛ خوردن سیر میتواند به مبارزه با سرماخوردگی، کاهش فشار خون و کلسترول کمک کند و حتی خطر ابتلا به زوال عقل را نیز کاهش دهد. برخی از مطالعات بیان داشته اند که ترکیبات گوگرد موجود در سیر باعث کاهش یا توقف رشد برخی سلول‌های سرطانی می‌شوند.

علاوه بر این مزایا سیر دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که می‌توانند پوست ما را از اثرات پیری رادیکال‌های آزاد محافظت نمایند.ورای این ها، سیر می‌تواند به عنوان یک درمان احتمالی برای مو‌های کم پشت و نازک به کار گرفته شود و باعث ضخیم‌تر و پر پشت‌تر شدن موهایمان شود.

بله، سیر به صورت موضعی یا به عنوان بخشی از رژیم غذایی شما دارای خواصی است که ممکن است به رشد مو کمک کند، اما تحقیقات بیشتری برای اثبات مزایای آن لازم است.

در ادامه این مقاله به چند مورد از مزایای احتمالی سیر برای رشد مو‌ها اشاره خواهد شد.

سیر خام دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی، مانند ویتامین‌های B۶ و C، منگنز و سلنیوم است که همه آن‌ها باعث رشد مو‌ها و داشتن مو‌هایی سالم می‌شوند. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی موجود در سیر نیز ممکن است به رشد مو کمک کند، زیرا این خواص می‌توانند باعث کشته شدن باکتری‌ها و مبارزه با میکروب ها، حفظ سلامتی مو و پوست سرتان شود.

یک مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۶ نشان داد که سیر سلول‌های اپیدرمی را از آسیب‌های UV محافظت می‌کند و می‌تواند به عنوان یک ماده ضد پیری عمل کند. سلول‌های اپیدرمی، سلول‌های پوستی هستند که کراتین تولید می‌کنند. این سلول‌ها در لایه بیرونی پوست شما، از جمله پوست روی جمجمه و فولیکول‌های مو وجود دارند.

مطالعاتی که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، شواهدی را مبنی بر این امر ارائه نمود که شرکت کنندگان مبتلا به آلوپسی آره‌تا که ژل سیر را به لکه‌های برجسته موجود بر روی پوست سر خود می‌مالیدند، با رشد بیشتر مو‌های خود مواجه شدند. اگرچه این تحقیقات بسیار امیدوار کننده هستند، لکن برای تأیید مزایای سیر و تاثیر این ماده غذایی بر رشد موها، شواهد علمی بیشتری مورد نیاز است.

همانند سایر دارو‌های گیاهی و طبیعی، هنگام استفاده از سیر بر روی مو‌ها یا هر قسمت دیگر بدن، خطراتی وجود دارد. این امر برای افراد دارای پوست حساس، بیش از سایر افراد صدق می‌کند.

سیر می‌تواند هنگام اعمال بر روی پوست منجر به ایجاد سوختگی‌هایی شود و مواردی از سوختگی ناشی از مصرف دارو‌های خانگی حاوی سیر گزارش شده است. این خطر به سیر خام محدود نمی‌شود.محصولات حاوی سیر، مانند روغن‌های اسانس، نیز می‌توانند پوست و چشم‌ها را تحریک کنند؛ بنابراین قبل از شروع استفاده از سیر بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

ماسک موی سیر

ماسک‌های موی مختلفی که حاوی روغن سیر هستند در بازار وجود دارند. باید توجه داشته باشید که روغن پخت و پز سیر و اسانس سیر یکسان نیستند. اسانس سیر بسیار غلیظ است و اغلب برای حفظ تاثیر روغن سیر استخراج شده حاوی مقداری الکل نیز می‌باشد.به یاد داشته باشید که ترکیبات گوگرد موجود در سیر باعث می‌شوند که روغن سیر به طور بالقوه برای پوست و چشم شما تحریک آمیز باشد.

شما می‌توانید نرم کننده سیر خود را با استفاده از مواد موجود در آشپزخانه خانه تان تهیه نمایید. برای کاهش احتمال خطر سوزش پوست، باید حتما سیر را با روغنی مثل روغن نارگیل یا روغن زیتون رقیق کنید. علت استفاده از این روغن‌ها این است که خود این دو روغن نیز برای مو‌های شما مفید می‌باشند. نحوه تهیه نرم کننده سیر به شرح زیر می‌باشد:

۸ حبه سیر تازه

۲ قاشق سوپ خوری روغن سیر در ازای هر حبه

چنگال، مخلوط کن

یک ماهیتابه کوچک

صافی

طرز تهیه نرم کننده سیر

سیر را با استفاده از یک چنگال و یا مخلوط کن کاملا له کنید. روغن را در دمای بسیار کم، حرارت دهید و هنگامی که روغن گرم شد سیر را بدان اضافه نمایید منتها مراقب باشید که روغن نباید داغ باشد.

سیر را در ماهیتابه بریزید و تنها اندکی هم بزنید به یاد داشته باشید که شما نمی‌خواهید سیر را سرخ کنید یا آن را تفت بدهید.

ماهیتابه را از روی حرارت بردارید و بگذارید خنک شود.

مخلوط را در صافی ریخته و آنچه باقی می‌ماند را دور بریزید. روغن را در یک شیشه یا بطری نگهداری کنید (شیشه تیره ممکن است به نگهداری طولانی‌تر مخلوط کمک نماید).

نحوه استفاده از نرم کننده سیر

به آرامی، ۲ قاشق غذاخوری از این روغن را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید

پس از ماساژ پوست سرتان، مو‌های خود را در یک حوله بپیچید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه منتظر باشید.

بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، مو‌های خود را با شامپو ملایم شستوشو کنید.

برای به دست آوردن بهترین نتیجه، این کار را دو بار در هفته تکرار نمایید. علاوه بر این، شما می‌توانید یک ماسک موی سیر را با اضافه کردن مقداری عسل به نرم کننده خانگی سیر خود و دنبال کردن مراحل مشابه تهیه نمایید. به یاد داشته باشید قبل از انجام درمان خانگی، با پزشک خود مشورت کنید.

جایگزین‌هایی برای سیر

بسیاری از درمان‌های دیگر ممکن است به شما کمک کنند مو‌های ضخیم‌تر و سالم تری داشته باشید. در اینجا چند نکته مفید برای کاهش آسیب دیدگی موهایتان ارائه خواهد شد.مو‌های خود را کمتر با شامپو بشویید تا از خشک شدن آن‌ها جلوگیری کنید.سعی کنید کمتر از سشوار استفاده کنید.کمتر از اتوی مو استفاده کنید و در صورت استفاده نیز از یک محافظ استفاده نمایید.از محصولات فیکساتور مو مانند انواع تافت، کمتر استفاده کنید.

علاوه بر این درمان‌های طبیعی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کنند تا مو‌های ضخیم‌تر و سالم تری داشته باشید یا از ریزش مو‌های شما جلوگیری نمایند. برخی از این موارد عبارتند از:

روغن نارگیل. استفاده از روغن نارگیل برای مو‌ها می‌تواند به جلوگیری از شکسته شدن و آسیب دیدن مو‌ها کمک کند. این روغن، مو را در مقابل آسیب‌های اشعه UV نیز محافظت می‌کند.

روغن آووکادو. مواد معدنی موجود در روغن آووکادو از خشک شدن و شکستگی مو‌ها جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، روغن آووکادو یک مرطوب کننده عالی نیز هست.

بیوتین. مصرف مکمل بیوتین ممکن است به داشتن مو‌هایی سالم و شاداب کمک کند. اگر چه تحقیقات بیشتری در این خصوص لازم است، یکی از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که بیوتین ممکن است ضخامت مو را افزایش داده و رشد مو را تسریع کند.

رژیم غذایی. داشتن یک رژیم غذایی متعادل که غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، نیز می‌تواند سلامت و ظاهر مو‌های شما را بهبود بخشد و از نازک شدن آن‌ها جلوگیری نماید.

چه زمانی باید به دکتر خود مراجعه کنید؟

تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا تمام مزایای سیر برای مو آشکار گردد، اما درمان‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند سلامت مو‌های شما را بهبود بخشد. خوردن غذا‌های سالم و استفاده کمتر از سشوار و اتوی مو که سبب خشک شدن و آسیب دیدن مو‌ها می‌شوند نیز بسیار مفید می‌باشد.

اگر در مورد ریزش مو یا نازک شدن موی سر خود نگران هستید، با پزشک خود مشورت کنید. در حالی که شکننده شدن و ریزش مو اغلب نتیجه آسیب‌های ناشی از زندگی روزمره است، این امر می‌تواند ناشی از شرایط خاص پزشکی مانند اختلالات تیروئید و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و برخی دارو‌ها نیز باشد.

نظر شما
پرونده ویژه